Inlägg från: Anonym (Hestra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hestra)

Topp fem flicknamn

Anonym (XXX) skrev 2022-06-23 08:03:22 följande:

Det GÅR ju inte att säga, eftersom det finns så många olika typer av namn, som inte kan jämföras. Men på sistone har jag börjat uppskatta de urgamla, klassiska namn från de antika kulturerna, som förekommer i hela Europa och på 1700-talet importerades även till Sverige. De har aldrig varit alltför vanliga, och det är ett plus tycker jag. Här är fem:

Diana
    Chloe
    Daphne
    Zoe
    Phoebe

Hahahaha mm dem var ju skitsnygga.. 
  • Anonym (Hestra)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-23 08:38:39 följande:
    Var du ironisk nu? Du kanske inte vet hur de uttalas, och inte är van vid dem (förutom Diana som du måste känna från prinsessan)? Dessa namn BLIR fina om man smakar lite på dem, tycker jag. Och jag gillar det där klassiska, och att de förekommer i en massa engelsk poesi från 1700-1800-talen. 
    Ja jag var ironisk. Diana är klassiskt ja. har flera vänner som heter olika former av Diana främst från östeuropa och det är fint lite tjatigt 

ursäkta rättframheten men vi bor i Sverige 
    varför i hela h vill man heta daphn, Zoe, phoebe
    osv? de är inte fina och de är svåra för de flesta att stava och uttala osv 
    phoebe känner jag en hund som heter och chloe en  tjej som är lillasyster till en kille jag gillar hon är jättesbäll 
    men nej tycker inte det är fint 
    skylle du som svensk döpa din son till Mohammed? det är också fullt av historia? nä just det 
  • Anonym (Hestra)

För mig och många andra signalerar engelska namn på svenska ungar white trash. Hade jag personligen försökt mig på ett historiskt lite svårare utländskt namn hade jag nog valt Ivan, Atle, Konstantin, Isolde, Oden (dock inte utländskt) osv. Men jag tilltalas ju absolut inte av anglosaxisk kultur iofs så som många många svenskar gör. 

• Anonym (Hestra)
    Anonym (I) skrev 2022-06-23 10:05:31 följande:
    Kunde inte citera ditt förra inlägg.
    stavar man Zoe och Cloe med trema över e så tror jag de flesta kör uttalen på engelska. Utan prickarna blir det nog öppet för fler varianter, zoo, clo.. även dafne tappar lite finess i Sverige tyvärr.
    fina namn men lite svåra i Sverige. Phoebe funkar nog lättast tack vare Phoebe i vänner.

så tråkigt när folk hoppar på ens namnval och kallar dem massa saker, det räcker ju att säga att man inte gillar dem. 
    Man måste väl kunna motivera lite varför eller 
  • Anonym (Hestra)
    Anonym (J) skrev 2022-06-23 11:05:56 följande:

Alicia och Isabel som mina tjejer heter :)
    Annars gillar jag Diana (som en av mina bästa vänner heter).. kommer inte på så många fler men min kille gillade Michelle och jag tycker det är ganska fint också, vi fick en son nyligen men om han hade varit en tjej skulle han nog hetat det :)
    Lily, Joline och Sofia har jag funderat på med mina tjejer också innan jag bestämde mig..

det här är bra exempel på fina namn 
  • Anonym (Hestra)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-23 09:13:37 följande:
    Muhammed hör ju inte till vår kultur. Men de antika grekiska och romerska kulturerna är i alla högsta grad våra - alla européers. Grekland och Romarriket var vår kulturs vagga (vid sidan av hedendomen och sedan kristendomen). Många av våra namn härstammar därifrån, fast man kanske inte tänker på det: Helena, Aurora, Eleonora, Andreas och Andrea, Stefan och Stephanie, Filip och Filippa, Victor och Victoria, Julius och Julia... Och i Danmark heter en liten prinsessa Athena!

Men jag håller med om att namn med oe kan vara svåra att stava och uttala för vissa.

tja säg inte det. Vi har ju massa både kultur och låneord från arabiskan samt räknesystem m m. 

Vi har ju en hel skrälldus med judiska namn som är en väl integrerad del av vanligt förekommande namn hos oss. Samma med ryska namn och rysk kultur. 
    Jag kan inte riktigt se hur vi har en gemensam historia eller någon gemensam kultur med engelsk kultur?
    Har nog svårt att skilja på engelska och amerikanska namn då många amerikaner importerar engelska namn. Helt språket därborta kommer ju från England och de härstammar därifrån många av dem och har gemensam historia. Det jag personligen känner med engelsk kultur är att den är så förknippad med amerikansk kultur (man märker ingen skillnad om man inte är påläst) och att amerikansk kultur är väldigt urvattnad och intetsägande. När det nu finns en rik kultur i övriga Europa känns det för mig som ett självklart val när det kommer till namn. 

Men det är ju jag. 

Jo sant men Tor kanske är ett bättre förslag? Inte nån personlig favorit men ganska vanligt. Björn osv. 

På samma sätt döper ju många sina barn till Lea som är den fula systern av Rakel och Lea och att man blev bländad av hennes fulhet. Känns också ganska taskigt att inte läsa på kring det. Det har du rätt i - att det är viktigt att läsa på innan och tänka noga innan man ger någon ett namn. 

• Anonym (Hestra)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-23 12:34:37 följande:
    Michelle, Joline och Lily är väldigt mycket WT. Joline är värst, jag tänker på Dolly Parton med sina enorma (opererade) bröst: "Joline, Joline, Joline Jo-lii-i-iiin..., I beg you: please don't take my man".

Sofia är ju ett gammalt klassiskt namn, men det känns tyvärr förstört för de närmaste decennierna i alla fall, av Sofia Hellqvist. Jag skulle ta Sophie för att urskilja det. 
    Absolut joline är ingen favorit hos mig heller men att michelle och Lily är wt? Nej! Michelle är ett klassiskt franskt tjejnamn och inte alltför vanligt heller. Lily är något uttjatat men ändå 
  • Anonym (Hestra)
    Embla twopointoh skrev 2022-06-23 13:24:38 följande:
    Att vi har några lånord och ett räknesystem från arabiskan är inte samma sak som att arabiska tillhör vår kultur på det sättet. Siffrorna är ju inte arabiska från början, utan indiska, och spreds via arabvärlden till Europa på medeltiden. Oavsett så har vi inte haft någon vidare arabisk namnkultur i Sverige förrän på senare år när vi fått många invandrare från Mellanöstern och Afrika. Och det är fortfarande inte namn som etniska svenskar ger sina barn i någon större utsträckning.

De flesta av de hebreiska (judiska) namnen i bruk i Sverige kommer från Bibeln. De är alltså mer en följd av kristendomen.

Apropå det så står det ingenstans i Bibeln att Lea var ful eller att man blev bländad av hennes fulhet, var har du fått det ifrån?  Det man kan läsa ur texten är bara att Rakel var snyggast och att hon var Jakobs favorit, vilket ju inte alls nödvändigtvis betyder att Lea var ful på något sätt. Det går också att utläsa att Rakel var en bortskämd, missunnsam ragata, som dessutom orsakade Jakob problem. Som sagt, det är viktigt att läsa på ...

Det är också dumheter att amerikansk kultur är urvattnad och intetsägande. USA har hämtat sin kultur från världens alla hörn, och även om den mesta bygger på Europeisk kultur finns det inslag av annat också. Visst är USA som sådant inte en gammal kultur om man jämför med många andra runt om i världen, men den har fortfarande rötter i gamla kulturer. Det är dock väldigt populärt idag att se ned på och förminska USA.

Tor, Freja, Oden och andra gudanamn började användas som förnamn i Sverige först under nationalromantiken på 1800-talet. De är alltså strikt talat inte fornnordiska namn. Däremot förekom gudanamnen som en del av förnamn, Torbjörn (Tors björn), Ingrid (Älskad av Ing) och så vidare, men aldrig själva.

nja gällande Rakel och Lea får du läsa på lite. ska återkomma till dig med material att läsa. det är en ganska tragisk historia om man fördjupar sig lite i den där Lea blev väldigt förfördelad 

Jo men visst finns en gammal tradition av dessa. 
    usa Stjäl som du säger mycket av annan kultur på ett smaklöst sätt 

(krigsfilmer som inte skildrar verkligheten, huvudpersonerna talar amerikanska osv trots att de kanske befinner sig i antikens rom eller Grekland osv) 

Lyssna på Mais que nada där black eyes peas gör något försök till att låta latino osv 

Så i och med att denna kultur ändå är tagen från Europa bland annat i stor utsträckning kan man ju direkt bara ta europeiska namn från början? 

kan dock inte hjälpa att jag förknippar engelska namn med amerikansk s k kultur då de verkar tro att de har monopol på all kultur/försöker göra den till sin egen och vill höras och synas mest osv samt är väldigt vinstdrivande och inte bygger på så mycket på talang osv 

Skulle du kunna ge mig något exempel på någon som helst amerikansk kultur som inte är totalt intetsägande och urvattnad? någon god mat? Någon bra kompositör, artist, intressanta filmer, poeter, balettdansöser, teaterscener, konstnärer, nånting? 

Jag kommer inte på nånting faktiskt jag skulle vilja se där borta 

Trendigt att klaga på usa? har aldrig märkt tycker det är mer trendigt att klaga på Ryssland .. 

• Anonym (Hestra)

Alltså sidospår men när jag tänker på usa tänker jag krig, misär och stora sociala klyftor, opiatmissbruk, korrupta läkare, transfetter, brist på ett rikt kulturliv, droger, mobbning, heta till könsbyte, lögner, ett överdriven statusjak, förtryck, falskhet osv osv. Har aldrig varit där i rättvisans namn men detta land lockar mig nada och ingenting och skulle därför aldrig hitta en anledning att döpa mitt barn till ett engelskt namn. England har ju stora likheter med usa dock inte helt. 

• Anonym (Hestra)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-23 18:31:34 följande:
    Ja, men i Sverige tycker jag att de blir WT. Svenska former som funkar är Michaela och Lilian. 
    Michelle? vedertaget Sen länge ju? Michaela är ju egentligen bara den spanska varianten? 
  • Anonym (Hestra)
    Embla twopointoh skrev 2022-06-23 23:08:23 följande:
    Jag behöver inte läsa på berättelsen om Rakel och Lea, har redan läst den flera gånger. Du får gärna ange bibelvers där det står att man blev bländad av Leas fulhet. Ja, hon var förfördelad, vilket jag också skrev, men INGENSTANS står det att hon var ful. Det är bara en sak som du fått för dig som inte står i texten.

Det du upprepar är bara vanlig "hata-USA"-skåpmat, som bygger mer på ogillande och fördomar än på verkligheten. I vissa kretsar är det liksom kutym att ogilla precis allt med USA, och det är väl okej att göra det, men när det blir fria fantasier av det så får du mothugg. Och de flesta som ogillar USA har aldrig satt en fot där, utan de tror att USA är samma sak som Vilda Västernfilmer, Mc Donalds, sydstatsdialekt

Vill du ha god mat finns det massor av olika (beroende av vad man gillar), jag kan tipsa om New Orleans. Vill du ha kultur finns det musiker, författare och konstnärer (det är liksom bara att googla om man inte är tillräckligt allmänbildad för att känna till namn såsom Warhol eller Louis Armstrong eller Emily Dickinson). Och filmer, känner du till Hollywood? Allt som produceras där är naturligtvis inte bra, men du kan alltså inte komma på en enda bra amerikansk film? Ingen alls? Antingen gör du dig dum eller så saknar du allmänbildning. Att du inte råkar gilla USA är inte alls samma sak som att USA saknar en egen kultur eller bara "stjäl på ett smaklöst sätt" (Jösses människa, tror du verkligen att svensk kultur eller fransk kultur eller kinesisk kultur eller Gambisk kultur INTE "skamlöst stulit" av andra kulturer alls??)
    Tillhör inte nån särskild krets. Tack för tipset, ska kolla upp det. Nä kommer inte på nån speciellt bra film, kanske nån halvbra men inte mer än så. Känns som om de går på repeat men du har rätt, bör såklart åka dir innan jag kan uttala mig. 
    hata usa skräpma? menar du att de exempel jag nämnde inte stämmer? 
Svar på tråden Topp fem flicknamn