Embla twopointoh skrev 2022-06-23 13:24:38 följande:
Att vi har några lånord och ett räknesystem från arabiskan är inte samma sak som att arabiska tillhör vår kultur på det sättet. Siffrorna är ju inte arabiska från början, utan indiska, och spreds via arabvärlden till Europa på medeltiden. Oavsett så har vi inte haft någon vidare arabisk namnkultur i Sverige förrän på senare år när vi fått många invandrare från Mellanöstern och Afrika. Och det är fortfarande inte namn som etniska svenskar ger sina barn i någon större utsträckning.
De flesta av de hebreiska (judiska) namnen i bruk i Sverige kommer från Bibeln. De är alltså mer en följd av kristendomen.
Apropå det så står det ingenstans i Bibeln att Lea var ful eller att man blev bländad av hennes fulhet, var har du fått det ifrån? Det man kan läsa ur texten är bara att Rakel var snyggast och att hon var Jakobs favorit, vilket ju inte alls nödvändigtvis betyder att Lea var ful på något sätt. Det går också att utläsa att Rakel var en bortskämd, missunnsam ragata, som dessutom orsakade Jakob problem. Som sagt, det är viktigt att läsa på ...
Det är också dumheter att amerikansk kultur är urvattnad och intetsägande. USA har hämtat sin kultur från världens alla hörn, och även om den mesta bygger på Europeisk kultur finns det inslag av annat också. Visst är USA som sådant inte en gammal kultur om man jämför med många andra runt om i världen, men den har fortfarande rötter i gamla kulturer. Det är dock väldigt populärt idag att se ned på och förminska USA.
Tor, Freja, Oden och andra gudanamn började användas som förnamn i Sverige först under nationalromantiken på 1800-talet. De är alltså strikt talat inte fornnordiska namn. Däremot förekom gudanamnen som en del av förnamn, Torbjörn (Tors björn), Ingrid (Älskad av Ing) och så vidare, men aldrig själva.
nja gällande Rakel och Lea får du läsa på lite. ska återkomma till dig med material att läsa. det är en ganska tragisk historia om man fördjupar sig lite i den där Lea blev väldigt förfördelad
Jo men visst finns en gammal tradition av dessa.
usa Stjäl som du säger mycket av annan kultur på ett smaklöst sätt
(krigsfilmer som inte skildrar verkligheten, huvudpersonerna talar amerikanska osv trots att de kanske befinner sig i antikens rom eller Grekland osv)
Lyssna på Mais que nada där black eyes peas gör något försök till att låta latino osv
Så i och med att denna kultur ändå är tagen från Europa bland annat i stor utsträckning kan man ju direkt bara ta europeiska namn från början?
kan dock inte hjälpa att jag förknippar engelska namn med amerikansk s k kultur då de verkar tro att de har monopol på all kultur/försöker göra den till sin egen och vill höras och synas mest osv samt är väldigt vinstdrivande och inte bygger på så mycket på talang osv
Skulle du kunna ge mig något exempel på någon som helst amerikansk kultur som inte är totalt intetsägande och urvattnad? någon god mat? Någon bra kompositör, artist, intressanta filmer, poeter, balettdansöser, teaterscener, konstnärer, nånting?
Jag kommer inte på nånting faktiskt jag skulle vilja se där borta
Trendigt att klaga på usa? har aldrig märkt tycker det är mer trendigt att klaga på Ryssland ..