Anonym (Mamma) skrev 2022-06-22 16:59:10 följande:
Jag har under dessa veckor varit tydligen till soc att jag är orolig för att han åker och hämtar. Dom har vetat det hela tiden.
Vad som kan vara bra att veta nu om det startar en utredning är att aldrig neka umgänge med pappan, detta ser tingsrätten starkt på, vad du kan göra är att få din socialhandläggare att tro på din historia, på så sätt skrivs den även ut på papper.
Tar man exempel: Mamman kommer inte hindra något umgänge som sker mot barnens vilja, utan tvång och trygga former, mamman står inte heller i vägen för pappa att söka kontakt med barnen, men mamman kommer inte tvinga barnen till något dom inte vill, osv.
Om jag nu kortar ner allt man kan använda soc till.
På så sätt har inkl jag samt vänner vunnit i vårdnadstvister, därför berättar jag om socialtjänstens makt, man kan även välja handläggare om det blir tvist, man kan använda den du redan har, då nämner man att ex Frida familjerättssocionom, hon känner barnen sedan innan, barnen är känsliga för nya människor, osv. (då tingsrätten begär underlag o utredning från soc).
Därför berättar jag om soc makt vid vårdnadstvist, även om du har en familjerättssocionom som bara är 20-40 år gammal o bara jobbat mindre än 1 år på soc så slår hon en hel advokat byrå på kanske 100-200 år gemensam erfarenhet av vårdnadstvister om du får henna att skriva rätt i utredningen.
Kortfattat det är en enda kontaktperson som gör utredningen på socialtjänsten och hon representerar hela soc och utredningen, utredningen kan inte en advokat ifrågasätta, advokaten måste hitta vägar runt eller försvara sin klient mot denna utredning, medans du kan rida på utredningen.
Därför ska du använda soc nu när du har läge, så viktiga är dom, var inte för aggressiv, lägg till dina bästa teater kunskaper, verka med görlig samtidigt som du beskriver barnen mår dåligt, du förnekar inte umgänge, men barnen behöver andrum just nu ett kort tag för att återhämta sig, osv.