Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-06-20 11:38:31 följande:
Ts, du behöver ingen advokat än. De kostar massor med pengar och den enda gång du behöver en är om pappan drar igång en vårdnadstvist, annars kan de bara ge råd och det är ändå soc ord som gäller, så släng inte ut dyra pengar på det!
Du har du nog missuppfattar saker. Soc har ingen laglig makt alls. De utreder, erbjuder stöd och de kan tex rekommendera att barn ska bo mer hos en förälder men så länge båda har vårdnad kan Soc inte göra mer än så. Gör inte föräldrarna som Soc föreslår, så är det så det är.
Det behöver heller inte kosta massor. Vårdnadstvisten min man vad del i, betalade hemförsäkringen ca 80% av. Vi behövde bara betala ca 10. 000 kr.
TS kanske inte vill gå via advokat nu direkt, men det är inga fel att boka in en rådgivningstimme för att höra vad en advokat skulle rekommendera. Det finns ofta gratis ett tillfälle via hemförsäkringen.
Det som blev skillnad för oss var att när juridiken klev in så blev det ett helt annat läge, ett annat sätt att prata, än vad soc kan göra. I vårt fall blev allt så mycket bättre efter vårdnadstvisten, inte bara för att min man vann, men också för att allt hade de ju pratat om via sina advokater och i rätten. Även om mamman förlorade och inte var glad över det, fungerade allt bättre sen. Hon höll sig till beslutet och det umgänge som stod i det. Innan ringde hon stup i kvarten och bråkade med min man om hur/när barnen skulle till henne (som jag ser för mig att TS ex gör nu). När inget riktigt är uppgjort och båda är v.h har båda "rätt" så att säga.