• Anonym (Mamma)

Skydda ett barn, akut hjälp

Lång historia väldigt kort. Det har inkommit 2 orosanmälningar angående min dotter när hon vistas hos pappan. Soc ser allvarligt på detta och uppmanar att jag ska skydda henne. Varje gång det ska vara överlämning kommer pappan med vissa hot, polis ska komma, han ska göra mitt liv till ett helvete osv. Nu påstår han att han har ringt sin advokat och denne säger då att pappa kan hämta som vanligt. Jag tror ju inte det med tanke på vad som har hänt. Advokaten kan väl inte säga lova en pappa att han kan hämta sitt barn när en myndighet uppmanar mamman (mig) att skydda barnet och hålla henne trygg? 
    Nån som är juridisk kunnig och kan ge ett svar snabbt?

• Svar på tråden Skydda ett barn, akut hjälp
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-06-20 09:20:31 följande:

Naturligtvis ljuger inte advokaten, men naturligtvis har inte pappan varit ärlig! Därför säger advokaten som hen gör. Pappan säger ju att du (utan anledning) hindrar umgänget osv.

Håll barnet hemma! Du har soc direkta uppmaning! Om du inte gör det kommer du själv framstå som en olämplig förälder, och de kan tycka att barnet behöver omhändertas istället. Så välj, antingen är barnet hos dig eller hos en jourfamilj.

Är säker på att advokaten inte har hela sanningen, jag vet hur han funkar. 

Brukar bolla lite med soc innan det ska vara överlämning för att se om dom ändrat uppfattning och se hur dom kommit i sin utredning. Blir ju orolig att dom kan anse mig som olämplig med och att hon blir placerad, men tror ändå inte att det ligger nån större risk där. Jag ska visa smsen han skickat denna gången tänkte jag så får dom se hur han funkar. Jag försöker vara kortfattad och saklig i mina svar. 
    Anonym (Fr) skrev 2022-06-20 09:20:43 följande:

Finns det fastställt umgängesschema? 

Inte via nån familjerätt eller tingsrätt
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-20 09:21:34 följande:

Vare sig advokat eller soc kan bestämma hur ni hanterar umgänge om det inte finns ett LVU.

Det socialtjänsten nu gör är att hänvisa till din skyldighet enligt föräldrabalken att skydda barnet om du anser det nödvändigt. Om du misslyckas led att skydda och pappa är skadlig för barnet så kan det bli aktuellt med åtgärder från socialtjänsten.

Så långe det inte finns en dom från tingsrätten eller att ni upprättat ett juridiskt bindande avtal om umgänge så kan du låta bli att lämna över barnet med hänvisning till skydd.

Däremot kan pappa exempelvis hämta barnet på skola etc om han är vårdnadshavare.

Jo, dom hänvisar till min skyldighet det vet jag. Det hänvisar även jag till när pappan kräver att hämta. Han hävdar att han har rättigheter att hämta. Han har rätt till sitt barn, enligt honom då. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-20 09:50:40 följande:
    Det är barnet som har rätt till sina föräldrar. Föräldrar har ingen rätt enbart skyldigheter. I detta fall har barnet rätt till skydd och du en skyldighet att skydda. Om du ändå lämnar över barnet så kan det betraktas som en omsorgsbrist. Prata inte med hans advokat. Ignorera.
    Jag vet att jag bara har skyldigheter, pappan däremot anser sig bara ha rättigheter och inga skyldigheter. När han skriver att jag inte har rätt att hålla barnet här kontrar jag bara med att i dagsläget är jag skyldig att hålla henne här. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (111) skrev 2022-06-20 10:51:07 följande:
    Vet mycket om detta då min man och hans ex höll på så där i flera år (!) innan pappan tröttande och stämde mamman på vårdnad + boende, och han vann. Mycket jobbiga år var det för oss alla, men främst för barnen så klart. 

Min man frågade soc igen och igen och de hänvisade till att han var skyldig att skydda barnen medan mamman inte förstod varför hon inte borde ha dem hos sig. Soc kan bara förklara detta och erbjuda stöd, men de kan inte styra över när folk inte beter sig vettigt (som mamman i vårt fall). Allt förändrades när min man valde att gå den juridiska vägen. Då blev det lagen som gällde, soc kan ju inte ta beslut på samma vis. Även här var det nog så att mammans advokat inte fått hela bilden riktigt klart för sig först, utan fick nog en bild av att det här var en "vanlig" vårdnadstvist med en besvärlig pappa - men så var det en psykiskt sjuk mamma det handlade om. 

Har du någon egen advokat TS? 
    Pappan förstår inte alls varför han inte får träffa barnet just nu. Jag förklarar och även soc har förklarat, pratade med handläggaren för en stund sen. Men enligt honom är dessa anmälningar bullshit, lögner osv. Den som gjort anmälan har ingen rätt att uttala sig för hen har fått sina barn placerade osv osv... kan tillägga att liknande anmälningar har inkommit på hans äldre barn och även hans äldre barn har varit placerade så därför tar jag det som anmälren sagt på större allvar än vad pappan säger.. 
    Nej, jag har ingen egen advokat, men jag får nog börja se mig om efter en... 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-20 16:25:22 följande:
    Du behöver ingen advokat i detta läge. Om pappa tar det till tingsrätten blir det aktuellt. Se istället över din hemförsäkring och se till att du har en där du lan få hjälp med advokatkostnad vid vårdnadstvist. Detta måste du göra INNAN vårdnadstvisten är ett faktum.
    Det ska jag kolla upp
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (K) skrev 2022-06-20 20:20:10 följande:

Har du pratat med hans advokat eller fått brev från advokaten?

Finns inget fastställt umgängesschema så är jag 99% säker på att du kan hålla barnet kvar hos dig, men jag råder dig att ringa någon som vet vad som gäller.

Var inte ensam när han kommer och försöker hämta. Eller var inte hemma ens. 

Nej, jag har inte fått nåt från hans advokat, utan bara ett sms om att han hade pratat med advokaten och att han kan hämta som vanligt
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-06-21 09:08:13 följande:
    Du fattar inte själv att det är en lögn....?
    Jag misstänker det. Han har alltid kommit med diverse "hot" för att få som han vill. Så länge det inte kommer brev från en advokat så litar jag inte på att det finns nån. 
    Idag började han dagen med att jag har två val, lämna ifrån mig barnet eller så blir det en stämningsansökan. Barnet är kvar här så bara att vänta på brev nu då. Han hotade med att hämta barnet med polis också, det är 2,5 vecka sen, ingen polis har dykt upp än heller.. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-06-21 10:27:29 följande:
    Spara alla meddelanden, så klart. Det där kallas för hot. Självklart kommer han inte att stämma dig, det är en väldigt lång procedur innan han kommer till en sådan punkt, innan han har gått igenom allt med advokat och innan papper skickas in. Advokaten som i så fall går på exets ord tror så klart att de har ett fall att vinna, men du har rätten på din sida, du har soc på din sida och du har bevismaterial mot pappan på din sida.
    Jag sparar allt. Inga telefonsamtal just nu utan enbart sms. Jag ringer upp när han vill prata med barnet inget mer. Har även allt sparat sen tiden efter separationen som inte heller var vacker. Då hade jag kontakt med en advokat för rådgivning (hon har gått i pension nu)även polis var inkopplad samma dag jag lämnade, eller rättare sagt, flydde. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-21 11:40:41 följande:
    polisen kan aldrig hämta barn utan beslut från högre instans där även du fått chans att lämna din inställning. Även om hand advokat hör av sig så kan du helt bortse från detta. Advokaten kan inte bestämma detta. Han kan inte ens stämma dig innan han varit i kontakt med kommunens familjerätt som ska ge information till er båda vad det innebär med en vårdnadstvis och sedan utförda ett intyg om detta. Sitt i båten och fortsätt skydda.
    Kommer det brev från en advokat tar jag tag i det då. Kommer polisen så visar jag bara kopia på anmälan, visar sms och berättar allt. Nu tog jag inte kopia på första anmälan som kom in men den finns ju sparad så bara hänvisa till handläggare så får dom den också skulle jag tro. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-21 12:56:45 följande:

Brev direkt från advokat kan du ignorera helt. Ge dig inte in i någon sådan diskussion alls. 

Ingen polis kommer att komma.

Det enda du behöver bry dig om är om soc. Familjerätt eller tingsrätt försöker nå dig.

Jag vill verkligen poängtera att du absolut inte ska ge dig in i någon som helst dialog, försvar eller förklaringar till en advokat som företräder pappan. Inte på något vis. 

Jag har aldrig suttit i en sån här sits innan så vet inte hur saker funkar, så tackar så mycket för info. 
    Jag kommer själv inte gå in i diskussion med en advokat, jag kommer kontakta en egen i så fall så får denne sköta all sån kontakt. 
    Vid kontakt med familjerätt tar jag med mig all info jag har samt förslag på hur jag önskar att umgänge ska ske. Kontaktar tingsrätten mig så kontaktar jag även då en advokat. 
    Vid pappans tjat om umgänge så upprepar jag mig bara just nu känns det som, "med tanke på vad som inkommit till soc så är det min skyldighet att skydda henne i dagsläget" det är min standardmening till honom
  • Anonym (Mamma)

Nu har han hämtat barnet på fritids.. visste att denna dagen skulle komma. Har möte med soc i eftermiddag så ska se vad dom säger, men känns som att jag inte har rätt att åka och hämta henne heller.. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 09:19:19 följande:
    varför lämnade du barnet på fritids när hon behövde skyddas? Du visste ju att han ville hämta? Illa.
    Jag jobbar, har semester senare i sommar.
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 09:21:53 följande:

Och nej du kan ju knappast göra hemfridsbrott och hämta barnet hemma hos pappa. Däremot kan även du hämta på fritids om han lämnar henne där i morgon. 
    Du behöver kontakta socialtjänsten på en gång och berätta att pappa har barnet, inte vänta tills em.

Han lämnar inte på fritids, han jobbar inte 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 10:24:11 följande:
    i ett läge där barnet behöver skyddas så måste detta prioriteras. Då behöver man ta ledigt eller ordna annan barnomsorg privat.
    Vet inte hur du tänker just nu. Vi är i början av semestern överallt, våran semester är bokad och klar sen lång tid tillbaka. Jag är i ett yrke där vi är beroende av att alla är på plats, speciellt under semestern. Vi måste ha vikarier som löser av oss. Vid sjukdom brukar det mesta gå att lösa, men inte en längre ledighet som det kan bli här. En utredning kan ta 2-3 månader, jag kan inte försörja mig så länge om jag går hemma. Privat barnomsorg är uteslutet då mina släktingar bor en bit bort plus att dom själva jobbar. Dessutom finns inget beslut från soc, utan bara att jag har rätt att hålla henne hemma om jag själv känner oro, vilket jag gör. Vid ett beslut hade det varit helt annat. Jag har påtalat min oro flera gånger att han kommer att hämta, men vid gemensam vårdnad så har han rätt till det, på skola o fritids. 
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-06-22 11:20:25 följande:
    Lätt för dig att säga! Ts kanske inte bara kan ta ledigt mitt ur tomma intet och sätta chefen på pottkanten, och privat barnomsorg, skojar du? Man kan inte räkna med att släktingar, vänner och grannar ställer upp mer än någon enstaka gång.

Kanske ts skulle ha sagt upp sig med omedelbar verkan istället, eller?

Tack, det är verkligen intr lätt detta. Har meddelat handläggare att han har hämtat, vi hade redan ett möte inbokat idag så får prata mer med henne då.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 11:56:39 följande:

Barnets skydd behöver prioriteras även om det blir besvärligt med jobb etc.Socialtjänsten kan inte besluta att du ska hålla barnet från pappa. Det ligger i ditt föräldraansvar. Din förmåga att skydda barnet är något som socialtjänsten också kommer att ta ställning till i sin utredning. Idag misslyckades du tyvärr med det. Jag förstår mycket väl att det är krångligt och problematiskt med arbete etc men rent krasst är det smällar man får ta i detta läge. Du hade som sagt kunnat bryta benet eller fått lunginflammation eller rent av dött, men jobbet hade löst det på något vis inte sant. Ditt barn måste i detta läge vara prioriterad. Nu vet jag inte vad  anmälan handlar om, det skulle kunna vara våld, missbruk, sexuella övergrepp. Kanske finns det en polisanmälan gjord som du inte känner till och nu får pappa tillgång till barnet, och kan fråga ut eller rent av hota barnet. Mycket viktigt att man följer socialtjänsten uppmaning om att skydda. Och di visste som sagt att pappa hade för avsikt att hämta  och du visste att fritids inte kunde hindra det.

Kanske finns det inget fog för socialtjänstens oro, kanske kommer utredningen att läggas ned. Det vet vi inte. Men innan man vet så behöver man vara försiktig. Uppmaningen att skydda barnet är ju bara under en kort begränsad tid tills man fått bilden mer klar för sig, och sedan behöver man ändå gå den familjerättsliga vägen i förlängningen om det inte sker ett LVU. Men under denna begränsad tid måste man skydda även om det ställer till problem i vardagen. Det finns helt enkelt inget val.

Är jag (eller nån annan) hemma en längre period pga sjukdom/brutna ben så får man ersättning för det, först från arbetsgivaren sen försäkringskassan. Ska jag vara hemma en längre period för att skydda barn så blir det utan ersättning, semester tar slut, hon är för gammal för att jag ska vara föräldraledig, alltså så står jag utan inkomst en längre period och kan då inte försörja nåt av mina barn. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 12:26:53 följande:

Om man verkligen verkligen inte kan lösa det med att pussla med egen ledighet, morföräldrar, barnens kompisar etc under en begränsad tid så måste man i alla fall meddela detta till socialtjönsten, att man ändå måste lämna på fritids och att pappa antagligen då kommer att hämta. Då kan socialtjönsten i alla fall få möjlighet att gå in med åtgärder för att skydda barnet om föräldern inte klarar det. Man kan ju inte bara lämna barnet på fritids och hoppas på det bästa.

Man behöver göra allt för att skydda barnet. Kanske till och med bli sjukskriven för att få det att funka.

Jag har under dessa veckor varit tydligen till soc att jag är orolig för att han åker och hämtar. Dom har vetat det hela tiden. 
  • Anonym (Mamma)

Nyss hemkommen från mötet med handläggaren. Gav inte mycket, då vi är 2 vårdnadshavare med olika syn på saken och inte är överens i hela denna soppan så blir tydligen soc händer lite bakbundna med. Hade jag stått som ensam vårdnadshavare så hade dom kunnat ta fram pekpinne och sagt att det här räcker inte, med 2 vårdnadshavare så blir det mer komplicerat. 
    Handläggaren skulle ev ta kontakt med dom som har gjort anmälningarna för mer info. 
    Dyker det upp nåt akut nu så hämtar jag henne såklart, men just nu kan jag inte göra mycket heller. Blev rekommenderad att gå den familjerättsliga vägen eftersom jag inte känner mig helt trygg med upplägget som är idag. 

Svar på tråden Skydda ett barn, akut hjälp