Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-06-20 09:20:31 följande:
Naturligtvis ljuger inte advokaten, men naturligtvis har inte pappan varit ärlig! Därför säger advokaten som hen gör. Pappan säger ju att du (utan anledning) hindrar umgänget osv.
Håll barnet hemma! Du har soc direkta uppmaning! Om du inte gör det kommer du själv framstå som en olämplig förälder, och de kan tycka att barnet behöver omhändertas istället. Så välj, antingen är barnet hos dig eller hos en jourfamilj.
Är säker på att advokaten inte har hela sanningen, jag vet hur han funkar.
Brukar bolla lite med soc innan det ska vara överlämning för att se om dom ändrat uppfattning och se hur dom kommit i sin utredning. Blir ju orolig att dom kan anse mig som olämplig med och att hon blir placerad, men tror ändå inte att det ligger nån större risk där. Jag ska visa smsen han skickat denna gången tänkte jag så får dom se hur han funkar. Jag försöker vara kortfattad och saklig i mina svar.
Anonym (Fr) skrev 2022-06-20 09:20:43 följande:
Finns det fastställt umgängesschema?
Inte via nån familjerätt eller tingsrätt
Anonym (Soc.) skrev 2022-06-20 09:21:34 följande:
Vare sig advokat eller soc kan bestämma hur ni hanterar umgänge om det inte finns ett LVU.
Det socialtjänsten nu gör är att hänvisa till din skyldighet enligt föräldrabalken att skydda barnet om du anser det nödvändigt. Om du misslyckas led att skydda och pappa är skadlig för barnet så kan det bli aktuellt med åtgärder från socialtjänsten.
Så långe det inte finns en dom från tingsrätten eller att ni upprättat ett juridiskt bindande avtal om umgänge så kan du låta bli att lämna över barnet med hänvisning till skydd.
Däremot kan pappa exempelvis hämta barnet på skola etc om han är vårdnadshavare.
Jo, dom hänvisar till min skyldighet det vet jag. Det hänvisar även jag till när pappan kräver att hämta. Han hävdar att han har rättigheter att hämta. Han har rätt till sitt barn, enligt honom då.