• Anonym (Rakt på sak)

Skydda ett barn, akut hjälp

Naturligtvis ljuger inte advokaten, men naturligtvis har inte pappan varit ärlig! Därför säger advokaten som hen gör. Pappan säger ju att du (utan anledning) hindrar umgänget osv.

Håll barnet hemma! Du har soc direkta uppmaning! Om du inte gör det kommer du själv framstå som en olämplig förälder, och de kan tycka att barnet behöver omhändertas istället. Så välj, antingen är barnet hos dig eller hos en jourfamilj.

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-20 10:01:15 följande:
    Jag vet att jag bara har skyldigheter, pappan däremot anser sig bara ha rättigheter och inga skyldigheter. När han skriver att jag inte har rätt att hålla barnet här kontrar jag bara med att i dagsläget är jag skyldig att hålla henne här. 
    Bra, ge bara samma svar varje gång. Fortsätter han tjata så avsluta diskussionen.
  • Anonym (Rakt på sak)

Ts, du behöver ingen advokat än. De kostar massor med pengar och den enda gång du behöver en är om pappan drar igång en vårdnadstvist, annars kan de bara ge råd och det är ändå soc ord som gäller, så släng inte ut dyra pengar på det!

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-21 07:29:35 följande:
    Nej, jag har inte fått nåt från hans advokat, utan bara ett sms om att han hade pratat med advokaten och att han kan hämta som vanligt
    Du fattar inte själv att det är en lögn....?
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (111) skrev 2022-06-21 07:46:30 följande:
    Du har du nog missuppfattar saker. Soc har ingen laglig makt alls. De utreder, erbjuder stöd och de kan tex rekommendera att barn ska bo mer hos en förälder men så länge båda har vårdnad kan Soc inte göra mer än så. Gör inte föräldrarna som Soc föreslår, så är det så det är. 
    Soc har väldigt stor makt när det gäller barns välbefinnande, om de skulle anse att ts inte uppfyller sitt föräldraansvar att skydda barnet från pappan så kan de faktiskt omhänderta barnet i värsta fall.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-21 10:04:43 följande:
    Jag misstänker det. Han har alltid kommit med diverse "hot" för att få som han vill. Så länge det inte kommer brev från en advokat så litar jag inte på att det finns nån. 
    Idag började han dagen med att jag har två val, lämna ifrån mig barnet eller så blir det en stämningsansökan. Barnet är kvar här så bara att vänta på brev nu då. Han hotade med att hämta barnet med polis också, det är 2,5 vecka sen, ingen polis har dykt upp än heller.. 
    Spara alla meddelanden, så klart. Det där kallas för hot. Självklart kommer han inte att stämma dig, det är en väldigt lång procedur innan han kommer till en sådan punkt, innan han har gått igenom allt med advokat och innan papper skickas in. Advokaten som i så fall går på exets ord tror så klart att de har ett fall att vinna, men du har rätten på din sida, du har soc på din sida och du har bevismaterial mot pappan på din sida.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 10:24:11 följande:
    i ett läge där barnet behöver skyddas så måste detta prioriteras. Då behöver man ta ledigt eller ordna annan barnomsorg privat.
    Lätt för dig att säga! Ts kanske inte bara kan ta ledigt mitt ur tomma intet och sätta chefen på pottkanten, och privat barnomsorg, skojar du? Man kan inte räkna med att släktingar, vänner och grannar ställer upp mer än någon enstaka gång.

Kanske ts skulle ha sagt upp sig med omedelbar verkan istället, eller?
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-22 12:26:53 följande:

Om man verkligen verkligen inte kan lösa det med att pussla med egen ledighet, morföräldrar, barnens kompisar etc under en begränsad tid så måste man i alla fall meddela detta till socialtjönsten, att man ändå måste lämna på fritids och att pappa antagligen då kommer att hämta. Då kan socialtjönsten i alla fall få möjlighet att gå in med åtgärder för att skydda barnet om föräldern inte klarar det. Man kan ju inte bara lämna barnet på fritids och hoppas på det bästa.

Man behöver göra allt för att skydda barnet. Kanske till och med bli sjukskriven för att få det att funka.

Hur genomskinligt är inte det om ts först försöker få ledigt från jobbet på normalt sett och sen "plötsligt" blir sjuk? Och efter en vecka behövs sjukintyg dessutom, plus att hon äventyrar sin anställning. Låter inte särskilt genomtänkt.
Svar på tråden Skydda ett barn, akut hjälp