Anonym (Mamma) skrev 2022-06-22 11:29:01 följande:
Vet inte hur du tänker just nu. Vi är i början av semestern överallt, våran semester är bokad och klar sen lång tid tillbaka. Jag är i ett yrke där vi är beroende av att alla är på plats, speciellt under semestern. Vi måste ha vikarier som löser av oss. Vid sjukdom brukar det mesta gå att lösa, men inte en längre ledighet som det kan bli här. En utredning kan ta 2-3 månader, jag kan inte försörja mig så länge om jag går hemma. Privat barnomsorg är uteslutet då mina släktingar bor en bit bort plus att dom själva jobbar. Dessutom finns inget beslut från soc, utan bara att jag har rätt att hålla henne hemma om jag själv känner oro, vilket jag gör. Vid ett beslut hade det varit helt annat. Jag har påtalat min oro flera gånger att han kommer att hämta, men vid gemensam vårdnad så har han rätt till det, på skola o fritids.
Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-06-22 11:20:25 följande:
Lätt för dig att säga! Ts kanske inte bara kan ta ledigt mitt ur tomma intet och sätta chefen på pottkanten, och privat barnomsorg, skojar du? Man kan inte räkna med att släktingar, vänner och grannar ställer upp mer än någon enstaka gång.
Kanske ts skulle ha sagt upp sig med omedelbar verkan istället, eller?
Tack, det är verkligen intr lätt detta. Har meddelat handläggare att han har hämtat, vi hade redan ett möte inbokat idag så får prata mer med henne då.
Barnets skydd behöver prioriteras även om det blir besvärligt med jobb etc.Socialtjänsten kan inte besluta att du ska hålla barnet från pappa. Det ligger i ditt föräldraansvar. Din förmåga att skydda barnet är något som socialtjänsten också kommer att ta ställning till i sin utredning. Idag misslyckades du tyvärr med det. Jag förstår mycket väl att det är krångligt och problematiskt med arbete etc men rent krasst är det smällar man får ta i detta läge. Du hade som sagt kunnat bryta benet eller fått lunginflammation eller rent av dött, men jobbet hade löst det på något vis inte sant. Ditt barn måste i detta läge vara prioriterad. Nu vet jag inte vad anmälan handlar om, det skulle kunna vara våld, missbruk, sexuella övergrepp. Kanske finns det en polisanmälan gjord som du inte känner till och nu får pappa tillgång till barnet, och kan fråga ut eller rent av hota barnet. Mycket viktigt att man följer socialtjänsten uppmaning om att skydda. Och di visste som sagt att pappa hade för avsikt att hämta och du visste att fritids inte kunde hindra det.
Kanske finns det inget fog för socialtjänstens oro, kanske kommer utredningen att läggas ned. Det vet vi inte. Men innan man vet så behöver man vara försiktig. Uppmaningen att skydda barnet är ju bara under en kort begränsad tid tills man fått bilden mer klar för sig, och sedan behöver man ändå gå den familjerättsliga vägen i förlängningen om det inte sker ett LVU. Men under denna begränsad tid måste man skydda även om det ställer till problem i vardagen. Det finns helt enkelt inget val.