• Anonym (Frida)

Skydda ett barn, akut hjälp

Många missuppfattar soc betydelse i en vårdnadstvist.

Tar vi en advokat så vill dom ha ett uppdrag som alla andra, spelar ingen roll på vilka grunder så kommer dom alltid se en tvist, men hur ska dom annars få uppdrag o lön? vara lita på vad en advokat säger är lika med noll.

Men vad som spelar roll är socialtjänsten, tar vi tingsrättens roll i det hela så utgår dom från vad socialtjänsten kommit fram till i deras utredning, av den enkla anledning att tingsrätten inte kan barn, dom kan inte bedöma situationen utan en social utredning, varav det alltid är en praxis att en sådan görs innan varje vårdnadstvist. varje vårdnadstvist ses som unik, dvs ingen är den andra lik.

Går vi vidare med att det finns ett beslut från tingsrätt så spelar det ingen roll om situationen ändrat sig, dvs att ett barn far illa, mår dåligt osv av umgänget, så kan man stoppa umgänget tills allt är utrett, det händer ingenting om det finns rek som ts har från soc, det är ändå denna rek som tingsrätten följer vid bedömning.

Lämna över barn vid sådana här situationer, polis kan inte hjälpa, dom kan inte ta ett barn från en vårdnadshavare till en annan. men däremot kan en hämta barnen vid skolan, och polis kan inget göra åt det heller, men har man soc i mot sig så kommer det inte se snyggt ut på den utredning man får gå igenom innan tingsrätt.

Dvs soc har större makt än tingsrätten o advokater, tvivlar man kan man kika in vad socialtjänstens första linje kan göra när man omhändertar barn som far illa, det spelar ingen roll om det finns ett domslut taget en vecka innan, då startar allt om igen med ny rättengång utifrån den nya situationen.

• Anonym (Frida)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-06-22 16:59:10 följande:
    Jag har under dessa veckor varit tydligen till soc att jag är orolig för att han åker och hämtar. Dom har vetat det hela tiden. 
    Vad som kan vara bra att veta nu om det startar en utredning är att aldrig neka umgänge med pappan, detta ser tingsrätten starkt på, vad du kan göra är att få din socialhandläggare att tro på din historia, på så sätt skrivs den även ut på papper.
    Tar man exempel: Mamman kommer inte hindra något umgänge som sker mot barnens vilja, utan tvång och trygga former, mamman står inte heller i vägen för pappa att söka kontakt med barnen, men mamman kommer inte tvinga barnen till något dom inte vill, osv.

Om jag nu kortar ner allt man kan använda soc till.

På så sätt har inkl jag samt vänner vunnit i vårdnadstvister, därför berättar jag om socialtjänstens makt, man kan även välja handläggare om det blir tvist, man kan använda den du redan har, då nämner man att ex Frida familjerättssocionom, hon känner barnen sedan innan, barnen är känsliga för nya människor, osv. (då tingsrätten begär underlag o utredning från soc).

Därför berättar jag om soc makt vid vårdnadstvist, även om du har en familjerättssocionom som bara är 20-40 år gammal o bara jobbat mindre än 1 år på soc så slår hon en hel advokat byrå på kanske 100-200 år gemensam erfarenhet av vårdnadstvister om du får henna att skriva rätt i utredningen.

Kortfattat det är en enda kontaktperson som gör utredningen på socialtjänsten och hon representerar hela soc och utredningen, utredningen kan inte en advokat ifrågasätta, advokaten måste hitta vägar runt eller försvara sin klient mot denna utredning, medans du kan rida på utredningen.

Därför ska du använda soc nu när du har läge, så viktiga är dom, var inte för aggressiv, lägg till dina bästa teater kunskaper, verka med görlig samtidigt som du beskriver barnen mår dåligt, du förnekar inte umgänge, men barnen behöver andrum just nu ett kort tag för att återhämta sig, osv.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Amanda) skrev 2022-06-22 17:56:23 följande:
    Håller med.
    Fast samtidigt behöver man inte ta ledigt, skulle pappan åka och hämta barnen, mamman har samtalat med pappan om detta, att barnen inte mår bra av umgänget osv.
    Åker pappan ändå och hämtar barnen måste han förklara varför han gör detta, vid ex utredningen, hänvisar han till sin rätt = pappan förstår inte barnens bästa, samt pappan har samarbetsproblem, där han inte kan se barnens behov o mående, han kan inte pressa barnen om dom inte vill.

Mamman utrycker sig så här: det skulle vara en önskedröm om pappan kunde vara en trygg o närvarande pappa och en god förebild för barnen, men han behöver förändras jättemycket för att bli en trygg förälder till barnen, mamman tror inte dom själva kan diskutera sig fram till en lösning. Pappan måste vara villig att samarbeta för att inse barnens mående.

Som sagt familjerättssocionom i Umeå.
Svar på tråden Skydda ett barn, akut hjälp