• Mimmiimimmii

Fattiglapp o familjens looser

För att göra en lång historia kort. Jag har varit hemma med barnen sammanlagt 6 år o vår sista är nu 1.5. 
    Jag har jobbat 75 procent o varit hemma alla lov
     Pusslat så att barnen ska få vara hemma. Mannen har tagit över ett företag i har i 7 åt jobbat dag o natt. Hab betalar min mat o hyra när vi sparar f dagar men jag unnar mig inget o det är ju hans pengar så han bestämmer vad allt går till dvs fythjulingar båtar drönare alllt han giklar. Jag har varit utränd o inte hämtat mig än o nu ska han jobba över till semesterm jag går hemma o har ingenting o ska ta allt ansar o droppen va nu när han hem med en undervattensdrönare o vi har inte haft råd att måla om hemma eller göra att rum till vår dotter. 

• Svar på tråden Fattiglapp o familjens looser
  • Anonym (Sol)
    Mimmiimimmii skrev 2022-06-10 18:54:19 följande:

Det jag ville ha ut av tråden är att om man i en familj har en som jobbar o tjänar pengar o en som är hemma o tar hand om allt alla övertidstimmarna obetalt. Är det bara jag som tycker att det är givet att pengarna ska gå till hela familjen istället för att en lever av inget o en kan unna sig vad som helst. 
    Jag kan inte va sjuk, måste ta all vabb p föräldraledighet annars kursar hans företag men jag ska vara nöjd med mat på bordet o hyran betald
     Vi lever så olika o varje födelsedag berättar han att detta är från pappa barn.

Tror ingen tycker det är rättvist. Men det är bara du som kan ändra på det. Du har ju trots allt valt detta, du kunde ju lämnat honom för länge sedan.
  • Yllop

Är ni gifta eller sambo?
    Om ni är gifta har han skyldighet att försörja dig om du inte jobbar.
    Är ni sambo har han inte någon juridisk skyldighet att försörja dig.

• Anonym (J)

Skilj dig och ta hälften av alla stålar!

• SaraL77

Du har hamnat i den klassiska kvinnofällan  - grattis! Jag förbluffas dagligen över hur många kvinnor som likt dig fastnar i händerna på sina män då det trots allt är 2022 och inte 1945.

• Anonym (Line)

Det jag ville ha ut av tråden är att om man i en familj har en som jobbar o tjänar pengar o en som är hemma o tar hand om allt alla övertidstimmarna obetalt. Är det bara jag som tycker att det är givet att pengarna ska gå till hela familjen istället för att en lever av inget o en kan unna sig vad som helst. 
    Jag kan inte va sjuk, måste ta all vabb p föräldraledighet annars kursar hans företag men jag ska vara nöjd med mat på bordet o hyran betald

Det är en myt du berättar om, man gör valet själv, jobba är det lättaste man kan göra, ta hand om barnen är svårare. det handlar inte om lön. Det handlar om bekvämlighet, han har inkomst han får föräldrapenning, du kan ta ett arbete vara på jobbet, ni tappar inte mycket per månad, dvs det handlar inte om inkomst,

Detta handlar om utbildning och föräldraskap, där man tydligt ser att fler kvinnor väljer män som liknar dom själva, inkomst o arbeten. man har lämnat den förlegna tron bakom sig som ni har, man har anammat den som handlar om utbildning lika villkor.
  • Mimmiimimmii

Sambos skulle inte tro att han gifter sig med en firma som går bra o då skulle han ju inte kuNna hota mer. 

Jag har varit hemma 6 år helt utan inkomst o jobnat 75 de andra åren. Att barnen ska få sommarlov o få bara hemma första åren har varit prio o i början var han givmild. Han vill oxå ha zw såhär men ju bättre det gått ju mer ger han sig själv. Våra pojkar är stora nu o uppskattar alla teknikprylar o de har vant sig vid att jag är hemma. Här heter det att de är glassigt att vara hemma.. 7 år sov han till o från på jobbet o jag gjorde allt. Trodde verkligen att vi som familj SKULLE FÅ DET BÄTTTRE.
    NU har han mycket o jag tänker inte vara själv efter kl 16. Trött på det här, kommer ta år innan jag får tillbaka pension mm o jag tänker spara när jag börjar jobbae. Han får mycket bätttre lön o utdelning varje år. Dags att vakna ..
    Usch så trött o JA JAG HAR VARIT naiv men jag har verkligen trott att han var fin ärlig o snäll. Ser sidor jag önskar inte fanns

• Anonym (Line)
    Mimmiimimmii skrev 2022-06-11 00:29:10 följande:

Sambos skulle inte tro att han gifter sig med en firma som går bra o då skulle han ju inte kuNna hota mer. 

Jag har varit hemma 6 år helt utan inkomst o jobnat 75 de andra åren. Att barnen ska få sommarlov o få bara hemma första åren har varit prio o i början var han givmild. Han vill oxå ha zw såhär men ju bättre det gått ju mer ger han sig själv. Våra pojkar är stora nu o uppskattar alla teknikprylar o de har vant sig vid att jag är hemma. Här heter det att de är glassigt att vara hemma.. 7 år sov han till o från på jobbet o jag gjorde allt. Trodde verkligen att vi som familj SKULLE FÅ DET BÄTTTRE.
    NU har han mycket o jag tänker inte vara själv efter kl 16. Trött på det här, kommer ta år innan jag får tillbaka pension mm o jag tänker spara när jag börjar jobbae. Han får mycket bätttre lön o utdelning varje år. Dags att vakna ..
    Usch så trött o JA JAG HAR VARIT naiv men jag har verkligen trott att han var fin ärlig o snäll. Ser sidor jag önskar inte fanns

Förstår inte problemet du gnäller över, du har valt det själv, ingen har tvingat dig, du nämner firman går bre, jag är själv företagare, jag har valt livstilen för att jag kan anpassa mig, jag kan ta ledigt, det är andra som jobbar för mig, inkomsterna kommer ändå.
    Skulle ni skilja er så bor ni säkert i hus/bostadsrätt, den ger en vinst.

Men du har valt detta själv, varför stå o gnälla?
  • Anonym (Maria)
    SaraL77 skrev 2022-06-10 23:51:41 följande:

Du har hamnat i den klassiska kvinnofällan  - grattis! Jag förbluffas dagligen över hur många kvinnor som likt dig fastnar i händerna på sina män då det trots allt är 2022 och inte 1945.

Det är inte så mycket kvinnofälla utan det kan man lösa ganska mycket gemensamt under några år om man vill.
    Största problemet här är att Ts man beter sig som en idiot. 

Ts arbetar ju. Hon har en man däremot som köper fyrhjulingar och andra onödiga leksaker istället för att prioritera familjen. Dessutom fixar Ts markservicen så mannen och ungarna kan leka. Herregud. 
    Jag tror du Ts skulle må bättre av att separera ärligt talat. Du kan få ganska mycket ekonomiskt stöd från samhället om det behövs och mannen blir faktiskt tvungen att börja växa upp och prioritera sina barn och lägga pengarna där. O ta ett föräldraansvar. Alltså det "tråkiga".
  • Anonym (.)
    Mimmiimimmii skrev 2022-06-11 00:29:10 följande:

Så ni är sambos, inte gifta? Har han betalat in pensionspengar åt dig för de 6 år du gått hemma? Vad hade ni för ekonomisk deal från början egentligen? Det låter inte helt genomtänkt?

Skaffa ett heltidsjobb i alla fall så att du har någon chans att klara av försörjningen om han dumpar dig eller går och dör.
  • Anonym (www)

Om han snackar skit till barnen och får dig att framstå som en loser måste du givetvis förklara för barnen att det han säger inte stämmer. Utan dig skulle hushållet falla! 

Men om jag var du skulle jag på riktigt börja planera för en separation. Han lär knappast ha tid för barnen sen heller så du kommer få hand om dem, han kommer behöva betala underhåll, du får alla barnbidragen osv. 

Tycker du ska ringa en kvinnojour för stöd i hur du ska göra och vad som är viktigast att förbereda innan man talar om att man vill separera. 

• Anonym (J)

Så separera då, NU. Kolla med jobbet om du kan få heltid. 

Om han inte har barnen så se till att du får underhåll. Mycket viktigt!! Du kommer dessutom ha minst halva barnbidraget och kanske även bostadsbidrag. 

• Anonym (Al)

Börja planera en separation. 

se över boendesituationen och börja jobba.

han har tappat all respekt för dig och behandlar dig som en oavlönad städerska och barnflicka.

• Anonym (spring för livet)

Du får det du står ut med.

Varför skaffar man barn utan att ha en vettig plan för hur ekonomin ska se ut?

Varför har ni inga fickpengar, egna konton och ett gemensamt, så att det finns en uppdelning och pengar som var och en får göra vad man vill med?

Du är ekonomiskt misshandlad och det är helt stört, sök hjälp hos kvinnojour med att ta dig ur skiten och låt pappan ta hand om ungarna heltid ett tag då, eftersom de nu är såna bästisar.

Du kommer aldrig att kunna ha ett vettigt liv med den här mannen och hans prioriteringar så vad som helst är väl bättre än det?

Hade jag tyckt, i alla fall.
  • Anonym (spring för livet)

Tillägg: För är det något man blir utbränd av så är det väl att bo ihop med en egoistisk rövböld.

• Anonym (Kvinnofälla)

Jag har läst om liknande situationer som din. Kvinnan i förhållandet står för markservicen, prioriterar barnen tar hand om familjen. Jobbar deltid för att barnen ska få det så bra som möjligt. Mannen är den som står för merparten av inkomsterna och sedan finns det inget speciellt avtal mellan mannen och kvinnan för hennes oavlönade arbete med familjen. Kvinnan går ner i arbetstid och mannen kan jobba mer. 
    Det finns så många exempel där förhållandet många år senare spricker och mannen har då bra inkomster, sparande och bra pension. Kvinnan får leva på existensminimum när hon är ensam pensionär.
    Jag skulle önska att du vågade satsa på dig själv och ta hand om din ekonomi och dig själv. Ditt förhållande låter inte speciellt så kärleksfullt. Förhoppningsvis älskar barnens pappa era barn lika mycket som du, så mitt förslag. Leta efter en liten bostad och sök arbete. Flytta och ha barnen varannan helg och låt honom ta huvudansvaret under en period. Han är säkert kapabel att ta hand om era barn. Låter kanske hårt och att du kommer att sakna dina barn i vardagen. Du kan sedan leta större bostad och du har bättre ekonomi efter ha jobbat ihop lite mer pengar.
    Jag tycker att många gånger tar kvinnan för stort ansvar för familjen och låter mannen slippa sin del av föräldraansvaret.

Svar på tråden Fattiglapp o familjens looser