Inlägg från: Anonym (Kvinnofälla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinnofälla)

Fattiglapp o familjens looser

Jag har läst om liknande situationer som din. Kvinnan i förhållandet står för markservicen, prioriterar barnen tar hand om familjen. Jobbar deltid för att barnen ska få det så bra som möjligt. Mannen är den som står för merparten av inkomsterna och sedan finns det inget speciellt avtal mellan mannen och kvinnan för hennes oavlönade arbete med familjen. Kvinnan går ner i arbetstid och mannen kan jobba mer. 
    Det finns så många exempel där förhållandet många år senare spricker och mannen har då bra inkomster, sparande och bra pension. Kvinnan får leva på existensminimum när hon är ensam pensionär.
    Jag skulle önska att du vågade satsa på dig själv och ta hand om din ekonomi och dig själv. Ditt förhållande låter inte speciellt så kärleksfullt. Förhoppningsvis älskar barnens pappa era barn lika mycket som du, så mitt förslag. Leta efter en liten bostad och sök arbete. Flytta och ha barnen varannan helg och låt honom ta huvudansvaret under en period. Han är säkert kapabel att ta hand om era barn. Låter kanske hårt och att du kommer att sakna dina barn i vardagen. Du kan sedan leta större bostad och du har bättre ekonomi efter ha jobbat ihop lite mer pengar.
    Jag tycker att många gånger tar kvinnan för stort ansvar för familjen och låter mannen slippa sin del av föräldraansvaret.

Svar på tråden Fattiglapp o familjens looser