Anonym (Ts) skrev 2022-06-07 12:54:20 följande:
Vad kontaktar ni bvc för?
Nyfiken hur andra bebis/småbarnsföräldrar resonerar. Vad kontaktar ni bvc/1177 för?
Varje utslag/prick? Om bebis/barn har feber? Är mer gnällig än vanligt? Eller hur gör ni?
Som osäker förstabarnsmamma har jag ringt in för ?allt? men det känns som rådet alltid är att avvakta hittills (nu har vi aldrig haft feber eller så dock).
Hur gör ni?
Det mesta av sånt du beskriver är ju helt ofarligt och bara en reaktion för att bebisen är liten och känslig och kan reagera bara för att i många lägen. Jag ringde nog aldrig BVC för något sånt när jag var nybliven mamma, gick mest dit på kontrollerna som var planerade.
Däremot ringde jag 1177 vid några tillfällen som hög feber som inte ville ge sig, när min bebis ramlade ner från en låg säng, eller utslag som visade sig vara tredagarsfeber.
Men oron som nybliven mamma kan ju egentligen inte underskattas, så känner du att du behöver prata med någon om smått som händer din bebis så är ju BVC en kanal du ska kunna använda. Eller har du någon mammagrupp med andra mammor att prata med? Eller andra vänner, syskon eller så, som har egna barn och kan lugna dig eller vägleda om något verkar allvarligt och behöver ses över?