Inlägg från: Anonym (2 barn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (2 barn)

Vad kontaktar ni bvc för?

Det gjorde vi nog aldrig. När barnet var i behov av vård sökte vi det hos vårdcentral eller akuten, när det behövdes. 

Däremot ställde vi frågor när vi var där på de ordinarie kontrollerna. Bla om huden (Miniderm och Decubal lips and dry spots!!). 

Men hur mycket man frågar bvc beror ju på hur mycket pålitligt folk man har i sitt nätverk. Finns det ingen smart och erfaren kompis eller förälder att fråga tycker jag att ni gör helt rätt som ringer bvc. De finns där för er skull! 

Jag kan varmt rekommendera 1177.se. De har jättebra info om barn, deras utveckling, vård och hälsa. Där har vi läst mycket genom åren! 

• Anonym (2 barn)
    LFF skrev 2022-06-07 13:22:01 följande:
    Hur ofta badar ni henne? Använder ni någon form av olja i vattnet? Mina söner hade väldigt känsligt och torr hud. Det gick inte att bada dem varje dag, ens med olja i vattnet. Fick miniderm utskrivet av BVC-sköterskan för att smörja in morgon och kväll. Det, tillsammans med minskade bad (rengjorde med IKEAS små frottéhanddukar, vita, små tvättlappar istället) gjorde huden betydligt bättre. 
    Detta kunde ha varit mitt inlägg! Men vi smorde in hela barnet tre till fyra gånger per dag. Och badade gjorde hon nästan aldrig som liten. Hon blev helt förstörd i huden av det. Även håret tvättade vi med trasa. 
  • Anonym (2 barn)

Ta inte åt dig av de som försöker skam- eller skuldbelägga. Klart att man kan känna sig osäker och orolig! Den som inte frågar lär sig mindre och riskerar att göra fler misstag. Lycka till med allt, och bara ös på med Miniderm. :) Fyra gånger om dagen om det är vad som krävs. 

Som du säkert vet kan Miniderm svida om huden är riktigt torr. Då brukade vi smörja hela ungen med decubal dry spots tills huden blivit bättre (och sedan sett till att inte slarva med Minidemen igen...). Vi hade också Mildison, som jag såg att någon annan nämnde. Den är toppen när barnet, trots en massa mjukgörande, ändå får eksem. 

• Anonym (2 barn)
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-07 22:00:18 följande:
    Med tanke på övriga svar i tråden här har du fel så ditt sorgliga försök att få mig att må dåligt lyckas inte. Att du inte skäms.

Jag upptar inte så mycket tid, inte så jag ringer var och varannan dag. För egen del är nog mitt livsbehov hittills av vården lägre än mångas.

Att BVC kommer anmäla en förstagångsmamma till SOC för att hon ringer och frågar om utslag och om barnet verkar gasig/uppstoppad när barnet på varje kontroll i övrigt är pigg, glad, följer sina kurvor och vid god hälsa ser jag för övrigt som osannolikt, aå nej det är jag inte rädd för. Tror du ens SOC skulle agera på en sånanmälan för övrigt?
    Exakt. Heja TS! 
Svar på tråden Vad kontaktar ni bvc för?