• Anonym (Ts)

Vad kontaktar ni bvc för?

Nyfiken hur andra bebis/småbarnsföräldrar resonerar. Vad kontaktar ni bvc/1177 för?

Varje utslag/prick? Om bebis/barn har feber? Är mer gnällig än vanligt? Eller hur gör ni?

Som osäker förstabarnsmamma har jag ringt in för ?allt? men det känns som rådet alltid är att avvakta hittills (nu har vi aldrig haft feber eller så dock).

Hur gör ni?

• Svar på tråden Vad kontaktar ni bvc för?
  • Anonym (2)

Ingenting till Bvc. Enda gången vi varit till läkare för nåt av barnen är när den äldsta hade utslag hela kroppen- det visade sig vara borrelia. Feber- då har vi gett Alvedon. Utslag- beroende på har vi smörjt med olika salvor. Gnällig- jadu, men en hnb:are som var missnöjd 90% av all vaken till hade vi fått bosätta oss på Bvc om vi hade sökt för det. Oavsett orsaken till gnälligheten får man försöka åtgärda det så gott man kan.

• Gameofthrones

Inget som vi har gjort. När det har varit mer allvarligt om man har funderingar ringer jag 1177.

• Anonym (Ts)

Tack för svar. Lillan har känslig hy och verkar lätt få utslag men det lägger sig på nån/ett par dagar och hon är pigg, matglad och opåverkad så rådet har alltid varit typ -avvakta och se om det lägger sig. 

Upplever själv att jag varit lite övernojig och funderar mest om jag är ensam i detta...Skulle vilja hitta en lagom nivå.

• Anonym (Ts)

Tack för svar. Lillan har känslig hy och verkar lätt få utslag men det lägger sig på nån/ett par dagar och hon är pigg, matglad och opåverkad så rådet har alltid varit typ -avvakta och se om det lägger sig. 

Upplever själv att jag varit lite övernojig och funderar mest om jag är ensam i detta...Skulle vilja hitta en lagom nivå.

• LFF
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-07 12:54:20 följande:
    Vad kontaktar ni bvc för?

Nyfiken hur andra bebis/småbarnsföräldrar resonerar. Vad kontaktar ni bvc/1177 för?

Varje utslag/prick? Om bebis/barn har feber? Är mer gnällig än vanligt? Eller hur gör ni?

Som osäker förstabarnsmamma har jag ringt in för ?allt? men det känns som rådet alltid är att avvakta hittills (nu har vi aldrig haft feber eller så dock).

Hur gör ni?

BVC: Typ endast de regelbundna kontrollerna. 
    1177: Magsjuka vid 5 månader. Misstänkt hjärnskakning efter fall i trapp vid 5 års ålder. När sönerna dragit tillbaks förhuden så det svullnat och bildats en "badring" som gjorde det svårt att dra tillbaks förhuden på plats igen (2ggr, tvillingar, två olika tillfällen med ett par års mellanrum). Förhudskatarr. 
  • Anonym (2)

Min yngsta har också känslig hy. Och den äldre hade lite böjveckseksem som liten. Man får prova lite olika salvor och krämer och se vad som funkar bäst. Det är ju ytterst sällan nåt farligt. Undantag då när vår äldsta hade borrelia, men det fattade vi ju själva att det var nåt alldeles på tok. Rådet du fått är alltså helt korrekt.

• Anonym (A)

Ringt 1177 en gång då hon hade fått ett jack i huvudet av ett fall. Rätt värdelöst om du frågar mig. Bvc har jag inte varit på mer än för de vanliga kontrollerna. Husläkaren fick vi besöka några ggr för att få hjälp med ögoninflammation. Dvs, nej jag har inte kontaktat nån vård för utslag eller feber.

• LFF
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-07 13:17:07 följande:

Hur ofta badar ni henne? Använder ni någon form av olja i vattnet? Mina söner hade väldigt känsligt och torr hud. Det gick inte att bada dem varje dag, ens med olja i vattnet. Fick miniderm utskrivet av BVC-sköterskan för att smörja in morgon och kväll. Det, tillsammans med minskade bad (rengjorde med IKEAS små frottéhanddukar, vita, små tvättlappar istället) gjorde huden betydligt bättre. 
  • Anonym (A)
    Hur ofta badar ni henne? Använder ni någon form av olja i vattnet? Mina söner hade väldigt känsligt och torr hud. Det gick inte att bada dem varje dag, ens med olja i vattnet. Fick miniderm utskrivet av BVC-sköterskan för att smörja in morgon och kväll. Det, tillsammans med minskade bad (rengjorde med IKEAS små frottéhanddukar, vita, små tvättlappar istället) gjorde huden betydligt bättre. 

Håller med. Vi har många i familjen med känslig hud, eksem etc. Smörja mer, bada mindre.
  • Anonym (2)

Just det- ögoninflammation sökte vi också för en gång. Eller rättare sagt- både pappan och den äldsta hade det samtidigt och fick samma salva. Men det var ju på V.c. Bvc har ju inga läkare på plats utan bara sköterskor.

Håller med LFF om att inte bada för ofta. Vi badade barnen en gång i veckan.

Svar på tråden Vad kontaktar ni bvc för?