• LFF

Vad kontaktar ni bvc för?

Anonym (Ts) skrev 2022-06-07 12:54:20 följande:
    Vad kontaktar ni bvc för?

Nyfiken hur andra bebis/småbarnsföräldrar resonerar. Vad kontaktar ni bvc/1177 för?

Varje utslag/prick? Om bebis/barn har feber? Är mer gnällig än vanligt? Eller hur gör ni?

Som osäker förstabarnsmamma har jag ringt in för ?allt? men det känns som rådet alltid är att avvakta hittills (nu har vi aldrig haft feber eller så dock).

Hur gör ni?

BVC: Typ endast de regelbundna kontrollerna. 
    1177: Magsjuka vid 5 månader. Misstänkt hjärnskakning efter fall i trapp vid 5 års ålder. När sönerna dragit tillbaks förhuden så det svullnat och bildats en "badring" som gjorde det svårt att dra tillbaks förhuden på plats igen (2ggr, tvillingar, två olika tillfällen med ett par års mellanrum). Förhudskatarr. 
  • LFF
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-07 13:17:07 följande:

Tack för svar. Lillan har känslig hy och verkar lätt få utslag men det lägger sig på nån/ett par dagar och hon är pigg, matglad och opåverkad så rådet har alltid varit typ -avvakta och se om det lägger sig. 

Upplever själv att jag varit lite övernojig och funderar mest om jag är ensam i detta...Skulle vilja hitta en lagom nivå.

Hur ofta badar ni henne? Använder ni någon form av olja i vattnet? Mina söner hade väldigt känsligt och torr hud. Det gick inte att bada dem varje dag, ens med olja i vattnet. Fick miniderm utskrivet av BVC-sköterskan för att smörja in morgon och kväll. Det, tillsammans med minskade bad (rengjorde med IKEAS små frottéhanddukar, vita, små tvättlappar istället) gjorde huden betydligt bättre. 
  • LFF
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-07 13:37:29 följande:

Nej varje dag går inte. Kör också med ikeas tvättlappar som komplement. Hon har nog ärvt mig, superkänslig hud som reagerar på ?allt?. 

Har miniderm hemma, kanske får testa.

När har ni kontroll med BVC nästa gång? Ta då upp hennes torra och känsliga hud och be om råd då. Det är inget akut som du behöver ringa om nu utan det kan vänta till nästa besök. 

Fördelen med att få Miniderm (eller annan mjukgörande kräm) utskriven är ju att du 1) får det på en stor pumpflaska och 2) det blir gratis. 

Vi har, förutom Miniderm hemma, även Locobase Repair och Mildison (mild kortisonkräm). Det enda som inte är på recept är Locobase. Detta då speciellt min ena son har eksem som periodvis kräver kortisonbehandling. Och Locobase är bättre på honom vintertid. 
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-07 13:40:04 följande:
    Jo Men hur avväger ni när det är ?fel? och när det är bara några utslag eller lite trög eller lös mage som lägger sig?
    Försök använda sunt förnuft. Lite lös/hård mage. Avvakta ett par dagar, se om det ger med sig. Lite feber (=under 39), se till att bebis får i sig vätska även om vätskan är saft eller isglass (tipset vi fick med två magsjuka 5-månaders) samt lite flytande Alvedon. Prickar? Håll koll och se vad som händer, om de ökar och bebis blir påverkad kan man kontakta sjukvården. 

Försök helt enkelt att slappna av
  • LFF
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-07 14:03:01 följande:
    Tack för klokhet. Jag har både miniderm, locobase repair och decubal dry spots hemma (plus diverse andra krämer) pga min egen superkänsliga hud som ogillar både kyla och värme så krämapoteket är fullt... För egen del har det tagit många år att hitta bra krämer och det är fortfarande besvärligt stundtals... 

Jag kommer nog växa in i rollen mer med ären (hoppas jag). :)
    Självklart kommer du bli mer och mer trygg i din mammaroll Hjärta Alla är vi osäkra ibland, annars hade man inte varit mänsklig. Med dotterns hud, tänk hur du gör med din egen så blir det säkerligen bra. Och varje gång du oroar dig för något, tänk "är det akut eller kan jag avvakta 24 timmar och se vad som händer"? Det brukar lösa det mesta så länge liten är opåverkad. 

Här "roade" vi oss med nässelutslag pga nötmix i lördags men med hjälp av kylbalsam och allergitabletter gick det bra. Andningen var inte påverkad, därav inget sjukhusbesök och vi har planerat in en ordentlig allergiutredning till hösten (just den sonen är pollenallergisk sen innan och vi har märkt av att han reagerar på mer än björk som han är diagnostiserad för). Som tur är så är han ju 8,5 år nu så det är lite enklare än med små pyren. 
Svar på tråden Vad kontaktar ni bvc för?