• Anonym (Ts)

Vad kontaktar ni bvc för?

Nyfiken hur andra bebis/småbarnsföräldrar resonerar. Vad kontaktar ni bvc/1177 för?

Varje utslag/prick? Om bebis/barn har feber? Är mer gnällig än vanligt? Eller hur gör ni?

Som osäker förstabarnsmamma har jag ringt in för ?allt? men det känns som rådet alltid är att avvakta hittills (nu har vi aldrig haft feber eller så dock).

Hur gör ni?

• Svar på tråden Vad kontaktar ni bvc för?
  • Anonym (2 barn)

Det gjorde vi nog aldrig. När barnet var i behov av vård sökte vi det hos vårdcentral eller akuten, när det behövdes. 

Däremot ställde vi frågor när vi var där på de ordinarie kontrollerna. Bla om huden (Miniderm och Decubal lips and dry spots!!). 

Men hur mycket man frågar bvc beror ju på hur mycket pålitligt folk man har i sitt nätverk. Finns det ingen smart och erfaren kompis eller förälder att fråga tycker jag att ni gör helt rätt som ringer bvc. De finns där för er skull! 

Jag kan varmt rekommendera 1177.se. De har jättebra info om barn, deras utveckling, vård och hälsa. Där har vi läst mycket genom åren! 

• Cornellia

Ingenting. 

Är det något fel så kontaktar vi givetvis läkare. Bvc går vi endast till vid allmänna uppföljningar. 

• Anonym (V)

Har aldrig kontaktat bvc för något annat än att ändra tid för de vanliga kontrollerna.

• Anonym (2 barn)
    LFF skrev 2022-06-07 13:22:01 följande:
    Hur ofta badar ni henne? Använder ni någon form av olja i vattnet? Mina söner hade väldigt känsligt och torr hud. Det gick inte att bada dem varje dag, ens med olja i vattnet. Fick miniderm utskrivet av BVC-sköterskan för att smörja in morgon och kväll. Det, tillsammans med minskade bad (rengjorde med IKEAS små frottéhanddukar, vita, små tvättlappar istället) gjorde huden betydligt bättre. 
    Detta kunde ha varit mitt inlägg! Men vi smorde in hela barnet tre till fyra gånger per dag. Och badade gjorde hon nästan aldrig som liten. Hon blev helt förstörd i huden av det. Även håret tvättade vi med trasa. 
  • Anonym (Ts)
    LFF skrev 2022-06-07 13:22:01 följande:
    Hur ofta badar ni henne? Använder ni någon form av olja i vattnet? Mina söner hade väldigt känsligt och torr hud. Det gick inte att bada dem varje dag, ens med olja i vattnet. Fick miniderm utskrivet av BVC-sköterskan för att smörja in morgon och kväll. Det, tillsammans med minskade bad (rengjorde med IKEAS små frottéhanddukar, vita, små tvättlappar istället) gjorde huden betydligt bättre. 

Nej varje dag går inte. Kör också med ikeas tvättlappar som komplement. Hon har nog ärvt mig, superkänslig hud som reagerar på ?allt?. 

Har miniderm hemma, kanske får testa.

• Anonym (Ts)

Min BVC är en vanlig VC där det finns läkare med så vi har liksom allt på samma plats.

• Anonym (Ts)
    Cornellia skrev 2022-06-07 13:25:49 följande:

Ingenting. 

Är det något fel så kontaktar vi givetvis läkare. Bvc går vi endast till vid allmänna uppföljningar. 

Jo Men hur avväger ni när det är ?fel? och när det är bara några utslag eller lite trög eller lös mage som lägger sig?
  • Jemp

Bvc är ju friskvård så inget om uppkomna symtom. Passar på att ställa frågor kring utveckling osv när vi är där. 

1177 som bebis vid ögonkladd/problem, under småbarnsåren vid olyckor och nån sjukdom (kräkning efter huvudslag, långvarig feber). 

Vc vid sjukdomssymtom som (troligen) behöver läkarkoll: kraftigt magont, utslag m feber ville de titta på, upprepad huvudvärk... 

• Anonym (M)

Du verkar osäker i mammarollen. Är du väldigt ung kan jag förstå men att ringa för dom saker du uppger borde du väl ha sunt förnuft att se på ditt barn som du känner bäst. Jag ringde aldrig till bvc och ställde frågor vad jag minns. Du vet att du kan överföra din oro på barnet? 

• Jemp
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-07 13:17:06 följande:

Tack för svar. Lillan har känslig hy och verkar lätt få utslag men det lägger sig på nån/ett par dagar och hon är pigg, matglad och opåverkad så rådet har alltid varit typ -avvakta och se om det lägger sig. 

Upplever själv att jag varit lite övernojig och funderar mest om jag är ensam i detta...Skulle vilja hitta en lagom nivå.

Utslag som reaktion eller "knottrig" av torrhet? 

Min ena har alltid varit väldigt torr, miniderm eller decubal är kanon och läkare+ssk har varit noga med att vi ska smörja mycket för att undvika att hon utvecklar eksem. 
Svar på tråden Vad kontaktar ni bvc för?