Inlägg från: Tyrande |Visa alla inlägg
  • Tyrande

BF FEBRUARI 2023

19977 skrev 2022-06-29 18:28:40 följande:

Spännande, håller tummarna att det går bra för dig!

Själv märker jag inte ens av att jag är gravid (förutom att jag är lite tröttare än vanligt men inte extremt) så jag har svårt att tro att det faktiskt finns något där inne hehe, men hoppas det. Har NIPT bokat om ca 3 veckor, hoppas tiden går fort tills dess.

Hur löste ni midsommar? Vi berättade för alla vännerna då, så nu vet typ alla ?viktiga? att vi väntar barn (förhoppningsvis), orkade inte dölja att jag drack alkoholfritt samt att jag körde bil så vi kunde ta oss från firandet istället för att åka buss hehe. En på jobbet påpekade sina misstankar om att jag väntar barn häromdagen, blev helt paff av det påståendet. Svarade inte direkt utan försökte undvika det och skojade bort det. Kändes väldigt tråkigt att få den kommentaren när jag vill berätta så sent som det bara är möjligt för jobbet. Jag kanske ser gravid ut trots att jag inte känner av det alls nästan? Tungan ute Har inte nämnt att vi planerar barn heller så jag förstår inte var de misstankarna kom ifrån.

Min sambo och jag löste det då han tog med sig alkoholfri öl som han visste att många kompisar också tyckte smakade bättre utan alkohol än med. Flört Då blev ingen förvånad över att vi båda drack den istället. 
  • Tyrande

Äntligen lyckats boka en tid för NIPT i slutet på månaden. Är det någon annan som kommer att boka KUB eller NIPT privat? Jag är "enbart" 30 år så jag får ju inte det erbjudet i min region.

• Tyrande
    Sarken skrev 2022-07-04 13:48:29 följande:
    Är också 30 och fick boka KUB privat nu i slutet av juli. Nipt kostar ju skjortan Förvånad
    KUB skulle kosta 1800 kr och NIPT kommer gå på ca 4000 kr, men känner att det helt klart är värt det då det är mer definitivt svar än KUB. Vi motiverade kostnaden att barnet ändå kommer att kosta mer i slutändan ändå. :D
  • Tyrande
    19977 skrev 2022-07-04 21:47:08 följande:
    Vi kommer bekosta NIPT om 2 veckor. Jag anser att det är mer värt trots prisskillnaden mot KUB. Jag vill ha ett så säkert svar som möjligt, och om KUB skulle visa förhöjd risk så kommer jag bara bli orolig i väntan på att gå vidare med NIPT och sedan få resultatet från det och sedan kanske gå vidare med fostervattensprov. Så vi kör NIPT för att ?korta ned? den sträckan om något skulle visa sig, kan man säga. Plus att vi får göra NIPT några veckor innan man kan göra KUB och får då se om det faktiskt finns något barn som lever flera veckor tidigare (i början på semestern dessutom, så hinner vi smälta både positiva eller negativa nyheter innan vi börjar jobba igen). Jag är 25 år.
    Exakt så känner jag också! Om jag kör KUB och får en siffra på sannolikhet så kommer jag bara googla omkring, oroa mig och troligen ändå göra en NIPT. NIPT känns mycket säkrare, en stor bonus är att jag kan göra den redan från vecka 10+0 också och kommer få svar inom 5 arbetsdagar.
  • Tyrande
    Sarken skrev 2022-07-05 08:23:58 följande:
    Förstår er :) jag har dock gjort KUB mina tidigare graviditeter och är nöjd med det. Skulle något vara avvikande får man ju göra nipt ändå. Jag vill inte heller veta kön (även om man självklart inte behöver titta på det resultatet) utan få en surprise nu då vi har en av varje haha.

Har ni bestämt er hur ni skulle göra om ni får reda på att barnet har en kromosomavvikelse? 
    Vi har bestämt oss beroende på vilken kromosomavvikelse det eventuellt skulle visa sig. Avvikelser med 18 och 13 leder ju oftast till att den nyfödda dör.. Vid exempelvis patau syndrome så kommer vi att avbryta graviditeten, främst för barnets skull. 

Har ni bestämt er hur ni ska göra?
  • Tyrande

NIPT test bokat till nästa vecka men jag är så nervös :( Är inte alls lika illamående längre (har dock läst att det ska vara normalt?? är i vecka 11+0). Brösten är ömma men inte lika mycket som tidigare, i början kunde jag inte ha på mig en BH ens för att det gjorde så pass ont. Fortfarande förstoppad men det kanske beror på järntabletterna min BM gav mig. Suck det är så jobbigt att inte veta hur det går där inne. Har inte haft några blödningar men är ändå så orolig, tänk om ungen inte finns kvar eller inte lever? Tycker det är så jobbigt att vänta 1 vecka innan jag får se ungen. Gjorde tidigt ultraljud för 4 veckor sedan (7+0) där man kunde se fostret, hjärtaktivitet mm. Finns det någon annan här inne som inte heller har lika grava symtom nu från 10+0 typ som i början men som det har gått bra för tidigare? :( Behöver lite hjälp att stilla min oro.

• Tyrande
    Anonym (6 barnet :)) skrev 2022-07-28 18:28:26 följande:

Hej. 

jag är i vecka 11+0 idag. 

jag har mått jätte illa fram till någon vecka tillbaka. Spydde varje dag 1-2 gånger illamåend. jätte ömma bröst. Fram till 12 juli. Sen minskade allt. Inte spytt något alls mer. Men ömma bröst och trötthet. 

men igår kväll så spydde jag igen. Och i morse kom det oxå. Jag vet dock inte heller om min bebis lever. Har nipt test och tidigt ultraljud den 7 augusti. Så oxå lång väntan. Så jag lyssnar gärna oxå på någon annan smin det går bra för och kanske kan lindra min oro. Gjorde oxå ultraljud i vecka 7+4 och bebis såg man och det fanns hjärtaktivtet och livsduglighet. Hon sa att det oftast minska risken för missfall när man ser det så. Vill bara det ska vara den 7 agusti och man får se bebis och sen självklart att nipt testet kommer visa bra svar med. 

Tack för svar, skönt att höra att man inte är ensam i sin oro.<3 Min NIPT är bokad 7/8, så nervös!! Skönt att höra att risken för missfall minskar om man ser hjärtaktivitet mm så tidigt. Den personen jag var hos för tidigt ultraljud (ej min BM) sa enbart att det inte var någon garanti bara för att man såg fostret och hjärtaktiviteten mm, förstår att dom måste säga så då man aldrig kan garantera någonting men känns ändå jobbigt. Spännande att vi verkar vara exakt samma dag, när är din BF? Min är 15/2 enligt min BM.
  • Tyrande

NIPT avklarat! Känns helt galet, ungen mår bra trots att mina symtom börjar försvinna. Vi såg hjärtat slå och vi såg ungen röra på sig. Vi lyckades även se ungen dricka fostervatten, känns så galet! Nu kan jag verkligen slappna av mer trots att vi inte får svar på blodproverna förrän om 2 veckor. Hjärta Alltså jag sitter och småler för mig själv hela tiden, hur ska man dölja detta på jobbet? Oskyldig

• Tyrande

Kan inte sluta titta på bilderna! Ungen är inte ens född men tycker ändå att den är världens sötaste 

Svar på tråden BF FEBRUARI 2023