• Svar på tråden För höga bidrag till arbetslösa?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-05-22 14:45:06 följande:

Timbros inlägg handlar överhuvudtaget inte om sjukpensionärer utan om arbetsföra människor som inte försörjer sig själva.

Du har fel. I antalet 800 000 som Timbro specifikt nämner flera gånger i inlägget ingår både sjukskrivna och människor som är sjukpensionärer/har sjukersättning.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    Ddny skrev 2022-05-22 14:50:24 följande:
    Skulle citera inlägg 35 men det gick inte.

Alla bidrag är inte för höga men många tycks vara det, har bekanta som nobbat jobb för att "varför ska jag jobba 168h i månaden för nån tusenlapp extra in? Då tillkommer ju även mat, transport m.m. mot att spela tv-spel och käka makaroner"

Upp emot 70% av alla ansökningar på mitt förra jobb (industri med speciella kompetenskrav) var uppenbart "jag söker bara för att jag måste, jag har varken utbildningen eller viljan att ha det".
    Bidrag kan ju inte ses enskilda. Man måste se på den samlade effekten av dem.

Ja, vi har alla minst en historia om någon som tycker det är bekvämt nog att leva på bidrag istället för att ta ett jobb och försörja sig på det.

Själv satt jag bredvid en kvinna 50+ som pratade med en bekant om hur hon efter att ha fått lämna ett företags ekonomiavdelning nu började tycka det var tråkigt att gå arbetslös men att hon inte gillade att AF tvingade henne att söka sex-sju(?) jobb i månaden, minst, för att få A-kassa. Två i månaden tyckte hon hade varit tillräckligt och nu började det ju närma sig vår och sommar också och då ville hon hellre vara ute i sommarstugan.

"Men du har ju taxikort, du kan ju börja köra taxi", sa hennes bekant.

"Nä, fy det gör jag aldrig mer. Hellre går jag arbetslös", sa kvinnan.

Obestämd
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (K) skrev 2022-05-22 14:54:24 följande:
    Alltså, jag är inte inhyrd rekryterare, jag har jobbat på företaget i flera år och rekryterar alltså åt oss. 

Han var 20 år. Jobbet var på Arlanda. 

Att nobba ca 26 000 kr och istället gå på bidrag är helt absurt i min värld. 
    Beror ju på. Han kan ju ha varit BitCoin-miljonär och lever på de pengarna. Då är det ju inte absurt att nobba ett heltidsarbete.

Men mest troligt är han ju inte BitCoin-miljonär och då måste han ju försörja sig på något annat sätt. Är det sättet "bidrag" så är det ju skit.
    Blå och gul
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-05-22 15:17:16 följande:
    Vad är din kommentar till att Timbro inkluderar sjukskrivna och sjukpensionärer i antalet bidragstagare? 
  • KillBill
    KillBill skrev 2022-05-22 16:06:30 följande:
    Vad är din kommentar till att Timbro inkluderar sjukskrivna och sjukpensionärer i antalet bidragstagare? 
    Med bidragstagare menas folk som inte försörjer sig själva. 
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Äpplen o päron) skrev 2022-05-21 18:05:58 följande:

Man måste ju skilja på folk som kan arbeta och vi som faktiskt inte kan,dvs vi sjukpensionärer. Ja, vi lever på bidrag, men alternativet att arbeta finns ju inte när man inte kan. Sjukersättning ska inte jämföras med socialbidrag. De som har det ska ställas krav på. 

Förstår din poäng, men ibland har man försörjningsstöd eftersom man är utförsäkrad. Jag är sjuk och kommer vara det resten av livet, men min diagnos brukar inte vara kronisk så det kan vara svårt att få sjukersättning. Jag ska ansöka om det snart, men har inga höga förhoppningar. Just nu har jag försörjningsstöd. Jag förstår kraven, men det känns ibland som alla ansökningar tar knäcken av mig. 
  • Anonym (E.)

Nu håller jag inte med om att det där är mycket pengar, då. Det tycker man nog bara, om man aldrig har varit tvungen att rådda runt en familj på den summan. Kan man hushålla så svälter och fryser man inte. Men det blir aldrig någon guldkant, och barnen missar mycket av normala barndomsupplevelser (alltså sådant som de flesta skolkamraterna får i dagens läge). Känslan av fattigdom blir påtaglig. 

Problemen är invandrarna - att summorna är tillräckligt stora för att locka dem hit: 

- det är mycket pengar i förhållande till vad de skulle ha haft hemma

- de kan nu skaffa hur många barn som helst, jämfört med i hemlandet där de måste rätta munnen efter matsäcken, alternativt acceptera att några barn dog - och detta är kulturer där många barn (eller rättare sagt: många söner) är status

- de känner sig även säkra på att få denna summa under alla omständigheter, d.v.s. de räknar med att de svenska samhället inte kommer att sätta dem på bar backe i slutändan, även om de gör sig oanställningsbara, skiter i att lära sig svenska, hoppar av praktikplatser o.s.v.. Eller om de åker "hem" till landet de "flytt från" - bara de hunnit få sitt PUT, så gör det inget om detta uppdagas

- de får allt gratis i välfärden, som de skulle ha fått betala för med hårt kroppsarbete i hemlandet. Varje barnmorskeräkning, MVC-räkning, BVC-räkning, förlossningsräkning, läkarräkning, tandläkarräkning, barnomsorgsavgift, skolavgift o.s.v. - betalar du och jag. Liksom simhallar, bibliotek, skridskobanor och mycket mer. 

• Anonym (E.)
    KillBill skrev 2022-05-22 16:06:30 följande:
    Spelar det roll vad man kallar bidraget för? Det är lika mycket skattepengar i alla fall. Jag är rätt trött på det där, att till och med i de kretsar där folk lever på samhället, så vill man gärna att det ska finnas en hierarki, där några är sämre än andra...
  • Anonym (E.)
    KillBill skrev 2022-05-21 16:43:59 följande:
    Det finns anledning att vara skeptisk till uppgifter som kommer från den politiska lobbyorganisationen Timbro som står moderaterna nära.   I det har fallet utgår Timbro från att 800 000 personer inte försörjer sig själva. Detta antagande bygger på deras låga  inkomst.  Det är emellertid inte alls självklart att man lever på bidrag bara för att man har en låg inkomst. Det finns exempel på familjer där en en i hushåller står för inkomsterna medan den andra studerar. Man kan också fråga sig om man ska betrakta en kvinna eller man som är sjukskriven eller utnyttjar föräldrarledighets-dagar som bidragstagare vilket man är enligt Timbros definition. 

PS. I gruppen som helst saknar inkomst återfinns bl.a. personer som lämnat landet 
    Ja, vissa som har låga arbetsinkomster kompletterar upp ifrån sin förmögenhet, de månader då inkomsten inte räcker till för räkningarna. Och förmögenheten kan komma t.ex. från tidigare sparande när man tjänade mer, skilsmässopengar, arv, lottovinster, försäljning av den tidigare bostaden... Jag skulle inte heller utgå ifrån att alla som har en låg inkomst kompletterar upp med medel från det allmänna. Men när man hör på efternamnet att de kommer från vissa kulturer, så är det mest troligt...

Dessutom: om det är ett par som bor ihop, så kan de ha den överenskommelsen att han drar in pengarna och hon sköter barnen och hushållsarbetet. 
  • Anonym (E.)
    Anonym (Äpplen o päron) skrev 2022-05-21 18:05:58 följande:

Man måste ju skilja på folk som kan arbeta och vi som faktiskt inte kan,dvs vi sjukpensionärer. Ja, vi lever på bidrag, men alternativet att arbeta finns ju inte när man inte kan. Sjukersättning ska inte jämföras med socialbidrag. De som har det ska ställas krav på. 

Fast en hel del infödda svenskar som går på soc är också sjuka. Antingen har de blivit utförsäkrade från sjukförsäkringen, eller så blev de sjuka (eller råkade ut för en olycka t.ex.) vid ett tillfälle i livet, då de inte hade någon SGI. De kanske var studerande eller hemmafruar, eller så hände det på en jorden runt-resa, då de varit borta så länge att SGI:n nollats. 

Dessutom finns det många som har diverse sociala och psykiska problem, som inte så lätt går att ringa in med diagnos-systemet som läkarna har - men som ändå helt enkelt inte klarar av att inordna sig på en arbetsplats med andra människor, långa dagar. Dom hittar vi också ofta hos soc. 
Svar på tråden För höga bidrag till arbetslösa?