Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

För höga bidrag till arbetslösa?

Anonym (förakta din nästa som du föraktar dig själv) skrev 2022-05-22 13:09:42 följande:
    Var är det för jävla trådar som startats både här och på Flashback senaste dygnet? Uppenbart någon väldigt avundsjuk, missunnsam och bitter människa, extremt dåligt insatt i ämnet och bidragens utformning och beräkningar.
    Är väl rimligt att tro att trådstarter i forum hänger ihop med att någonting släpps och börjar synas i media och sociala media.
    Blå och gul
  • Flash Gordon

Ja, bidragen är åtminstone generellt sett felkonstruerade i Sverige

För allas skull behöver det vara skillnad på att arbeta och att inte arbeta. Exemplet som visas i länken där en familj inte tjänar en krona på att den ena föräldern får ett jobb är inte bra.

Dagens nivåer på bidrag, i förhållande till vad folk kan ha för löner på ett vanligt jobb, är förmodligen för höga.

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (.) skrev 2022-05-21 15:22:37 följande:
    Med hög bidrag, innebär att människor inte väljer att begå brott, för att försörja sig.
    Finns inga belägg för att människor begår brott "för att försörja sig". Visa mig det i sådana fall.

All forskning jag har sett om saken pekar på två faktorer för brott: drogmissbruk och status.

Försörja sitt missbruk  eller skaffa sig status inom de kretsar man umgås i genom att kunna visa upp bling och flashiga bilar.
    Blå och gul
  • Flash Gordon

Ingen bruscha slutar langa droger för 50 papp i veckan bara för att han för höjt socialbidrag med 480 kronor i månaden.

Blå och gul
  • Flash Gordon

Timbros inlägg handlar överhuvudtaget inte om sjukpensionärer utan om arbetsföra människor som inte försörjer sig själva.

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Ddny skrev 2022-05-22 14:50:24 följande:
    Skulle citera inlägg 35 men det gick inte.

Alla bidrag är inte för höga men många tycks vara det, har bekanta som nobbat jobb för att "varför ska jag jobba 168h i månaden för nån tusenlapp extra in? Då tillkommer ju även mat, transport m.m. mot att spela tv-spel och käka makaroner"

Upp emot 70% av alla ansökningar på mitt förra jobb (industri med speciella kompetenskrav) var uppenbart "jag söker bara för att jag måste, jag har varken utbildningen eller viljan att ha det".
    Bidrag kan ju inte ses enskilda. Man måste se på den samlade effekten av dem.

Ja, vi har alla minst en historia om någon som tycker det är bekvämt nog att leva på bidrag istället för att ta ett jobb och försörja sig på det.

Själv satt jag bredvid en kvinna 50+ som pratade med en bekant om hur hon efter att ha fått lämna ett företags ekonomiavdelning nu började tycka det var tråkigt att gå arbetslös men att hon inte gillade att AF tvingade henne att söka sex-sju(?) jobb i månaden, minst, för att få A-kassa. Två i månaden tyckte hon hade varit tillräckligt och nu började det ju närma sig vår och sommar också och då ville hon hellre vara ute i sommarstugan.

"Men du har ju taxikort, du kan ju börja köra taxi", sa hennes bekant.

"Nä, fy det gör jag aldrig mer. Hellre går jag arbetslös", sa kvinnan.

Obestämd
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (K) skrev 2022-05-22 14:54:24 följande:
    Alltså, jag är inte inhyrd rekryterare, jag har jobbat på företaget i flera år och rekryterar alltså åt oss. 

Han var 20 år. Jobbet var på Arlanda. 

Att nobba ca 26 000 kr och istället gå på bidrag är helt absurt i min värld. 
    Beror ju på. Han kan ju ha varit BitCoin-miljonär och lever på de pengarna. Då är det ju inte absurt att nobba ett heltidsarbete.

Men mest troligt är han ju inte BitCoin-miljonär och då måste han ju försörja sig på något annat sätt. Är det sättet "bidrag" så är det ju skit.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (utförsäkrad) skrev 2022-05-22 23:45:04 följande:

Jag lovar dig, bidragen är inte för höga.

Jag skriver "... i förhållande till ..." av en orsak.

En diskussion om kronor och ören landar alltid i en massa tant-tyckande om var man kan köpa schampot 10 kronor billigare eller vilka som har bäst pris på storpack på köttfärs.

Men det gynnar ingen att vi får den typ av effekter som visas i exemplet i artikeln. Att en familj inte tjänar en krona på att den ena föräldern börjar jobba.

Det ska vara knapert att leva på bidrag.
    Blå och gul
  • Flash Gordon

Mc Donalds gör till och med reklam för att de tar emot vem som helst utan utbildning. "Vi ger ungdomarna chansen", säger de.

På fd Burger King vid Sergels Torg fanns det en äldre kvinna (50+) som jobbade. Det är nog den enda över 30(?) som jag sett jobba på någon av snabbmatskedjorna. 

Man skulle ju annars kunna tänka sig att det vore ett jobb för någon, oavsett ålder, som går på bidrag

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Jonnynilsson skrev 2022-05-23 15:27:07 följande:
    Ja det finns låglönejobb men varför ta dem när bidraget ger dig samma inkomst och du kan ta sovmorgon varje dag!
    Och så jäkla dåligt betalt är det inte. Minimilön på McD och liknande för en vuxen utan erfarenhet är 22500.
    Blå och gul
Svar på tråden För höga bidrag till arbetslösa?