![Anonym (TS)](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Orosanmälan pga skulderMitt ex, mina barns pappa, har dragit på sig massor av skulder genom att inte betala sina räkningar pga psykisk ohälsa.Tydligen har en orosanmälan till soc gjorts eller kommer göras när han nu sökte hjälp hos kommunen eller något liknande. Har inte fått så mycket information då han berättade idag och jag hamnade lite som i chock.Vad kommer hända nu? Startar de en massiv utredning av oss båda som föräldrar och/eller vad kan jag förvänta mig händer härnäst?Jag förstår att de handlar efter barnens bästa, jag behöver bara liksom förbereda mig för vad som kommer..Jag är inte orolig för att barnen har försummats eller ens har märkt av detta, han har alltid sett till att de har allt de behöver med t.ex. mat, kläder, aktiviteter m.m.
-
Svar på tråden Vad händer nu?
-
Lite mer information har kommit fram.
Började tänka på det ni skrev angående varför en orosanmälan lämnats på honom som förälder och frågade honom.
Elen stängdes av pga obetalda fakturor, den stängdes av på eftermiddagen och sattes på på morgonen därpå, när barnen var där. Jag är så jävla arg, besviken, ledsen. Hur kan det ha blivit såhär, hur kan man bara skita i att öppna sin post och självklart slår jag på mig själv som inte märkt något eller fått veta något.
Amortering och ränta på huset är betalt, men i princip inget annat, t.ex. bilförsäkring, el, sophämtning, fritids m.m. -
När något orosanmäls utreds hela barnets situtation, dvs de kommer prata både med mamman och pappan i ärendet.Anonym (E) skrev 2022-05-15 07:49:22 följande:På grund av orsaken till anmälan.
De kommer i detta fallet (baserat på TS inlägg) konstatera att pappan troligen behöver stöd, kanske bedöms det att barnen under en period ska bo mer hos TS, för att ordna upp saker under tiden. Eller så anser de inte det, men TS får vara beredd på kallelsen till ett samtal i af. Det är inget farligt. Man gör alltid sånt samtal innan de tar beslut om de ska utredas. -
Och det gör du....? Jag utgår från vad ts skriver. Om du har mer info så varsågod att dela med oss andra.Anonym (L) skrev 2022-05-15 08:05:18 följande:Nu vet du ju inte hela bilden...så jag förstår ju fortfarande inte hur du kan veta vad för slags orosanmälan som är gjord...
Jag har gjort många orosanmälningar till familje-enheten pga hyresskulder och elskulder (helst om det är återkommande beteende) då dessa riskerar att i hög grad påverka barnens situation...då blir den andre vårdnadshavaren inblandad såklart...
Att se till att barnen har tak över huvudet och fungerande el har ju med föräldransvaret att göra.
Om den psykiska ohälsan gör att man inte fixar det är det viktigt att utreda om det behövs stöd så att barnen inte riskerar att fara illa. -
Då är det troligtvis elavstängningen som är grunden till orosanmälan.Anonym (TS) skrev 2022-05-15 09:36:37 följande:
Lite mer information har kommit fram.
Började tänka på det ni skrev angående varför en orosanmälan lämnats på honom som förälder och frågade honom.
Elen stängdes av pga obetalda fakturor, den stängdes av på eftermiddagen och sattes på på morgonen därpå, när barnen var där. Jag är så jävla arg, besviken, ledsen. Hur kan det ha blivit såhär, hur kan man bara skita i att öppna sin post och självklart slår jag på mig själv som inte märkt något eller fått veta något.
Amortering och ränta på huset är betalt, men i princip inget annat, t.ex. bilförsäkring, el, sophämtning, fritids m.m.
Förstår att du är besviken.
Detta är dock ett vanligt beteende när man lider av psykisk ohälsa.
Man skjuter på saker och ting och det skapar mer problem som man skjuter på lite mer tills det blir en ohållbar situation.
Om ditt ex inte har fått rådet att ta kontakt med kommunen budget och skuldrådgivare så är det ett tips.
Där kan han få hjälp kring både den akuta situationen (att reda i det obetalda och göra prioriteringar) och även att titta framåt och förebyggande.
Jag hoppas att det löser sig för er -
Låter konstigt. Det enda jag kan tänka mig är om skulderna gör att han riskerar att bli vräkt eller utan el. Då går det ofta iväg en orosanmälan så att man ska kunna säkerställa att barnen har det tryggt och inte riskerar vräkning. I det här fallet så finns det ju en annan förälder som kan garantera barnens tillvaro. Det som händer är att det görs en förhandsbedömning där man pratar med er och barnen och om inget ytterligare framkommer så fattar man beslut om att ej starta utredning.
-
Varför i hela friden är det fruktansvärt att myndigheter utforskar och erbjuder stöd till familjer och barn som kanske riskerar att exempelvis vräkas?Anonym (hs) skrev 2022-05-15 01:23:28 följande:
Så fruktansvärt att man inte kan söka hjälp utan att bli anmäld... fruktansvärt.
-
Nä...och därför frågade jag ju mer..Anonym (E) skrev 2022-05-15 09:46:53 följande:Och det gör du....? Jag utgår från vad ts skriver. Om du har mer info så varsågod att dela med oss andra.
Du svarade tvärsäkert utan att veta.
Sen kunde jag ju ana mig till det hela då jag har jobbat mer än 15 år inom socialtjänsten och vet vilka skulder som brukar föranleda orosanmälan.
Det låter dessutom som jag mest troligtvis hade rätt eftersom elen hade stängts av. -
Åjo det är ofta mer ett straff och maktmissbruk.Anonym (L) skrev 2022-05-15 01:30:27 följande:En orosanmälan är ju för att utreda om det behövs stöd, det är inte ett straff...
Mår man så dåligt att man t.ex inte fixar betala hyra och barnen riskerar hamna på gatan behöver man ju hjälp... -
Vilket töntigt påstående. Väx upp.Anonym (hs) skrev 2022-05-15 11:32:14 följande:Åjo det är ofta mer ett straff och maktmissbruk.
-
Ja det kanske du gjorde. svarade bara på att du verkar så negativ mot orosanmälningar. ta det lugnt.Anonym (TS) skrev 2022-05-15 09:24:56 följande:
Nxnx: Du har uppenbarligen inte läst mitt inlägg ordentligt vilket då tillsammans med din dömande kommentar gör mig väldigt irriterad. Jag skriver ju för i helvete att jag precis fått veta allting, när skulle jag ha reagerat menar du!?
-
Anonym (hs) skrev 2022-05-15 11:32:14 följande:Åjo det är ofta mer ett straff och maktmissbruk.
Det är det inte alls. Min morbror som är alkolist fick hjälp efter det. Var det ett straff? Maktmissbruk från min sida då att anmäla honom? Nej, snarare tycke jag det visar att man bryr sig.
Andra stod ju bara och glodde på och förnekade att han drack så mkt som han gjorde, det var minsann inget problem nejdå. Nej inte alls. När man springer runt med vapen ute på gatan (fd jägare) och ramlar så man bryter ben. Nejdå. Folk är så jäkla taskiga när de inte tar tag i saker.
-
Ramlar av fylla då. Välter bord och allt vet vad, ingen reagerade. blir så förbannad.
-
Så klokt och fint av dig.Anonym (Nxnx) skrev 2022-05-15 14:28:03 följande:
Det är det inte alls. Min morbror som är alkolist fick hjälp efter det. Var det ett straff? Maktmissbruk från min sida då att anmäla honom? Nej, snarare tycke jag det visar att man bryr sig.
Andra stod ju bara och glodde på och förnekade att han drack så mkt som han gjorde, det var minsann inget problem nejdå. Nej inte alls. När man springer runt med vapen ute på gatan (fd jägare) och ramlar så man bryter ben. Nejdå. Folk är så jäkla taskiga när de inte tar tag i saker.
Det är kärlek skulle jag säga.
Sen är det alltid upp till individen att ta tag i sitt liv och ta emot hjälpen såklart