• Anonym (TS)

Vad händer nu?

Orosanmälan pga skulder
    Mitt ex, mina barns pappa, har dragit på sig massor av skulder genom att inte betala sina räkningar pga psykisk ohälsa. 
    Tydligen har en orosanmälan till soc gjorts eller kommer göras när han nu sökte hjälp hos kommunen eller något liknande. Har inte fått så mycket information då han berättade idag och jag hamnade lite som i chock. 
    Vad kommer hända nu? Startar de en massiv utredning av oss båda som föräldrar och/eller vad kan jag förvänta mig händer härnäst?
    Jag förstår att de handlar efter barnens bästa, jag behöver bara liksom förbereda mig för vad som kommer..
    Jag är inte orolig för att barnen har försummats eller ens har märkt av detta, han har alltid sett till att de har allt de behöver med t.ex. mat, kläder, aktiviteter m.m.
  • Svar på tråden Vad händer nu?
  • Anonym (hs)

Så fruktansvärt att man inte kan söka hjälp utan att bli anmäld... fruktansvärt.

• Anonym (L)

Vad är det för skulder?
    Låter konstigt med orosanmälan för bara vanliga skulder...kan det vara att han inte betalt hyran och elen och riskerar vräkning och/eller avstängning av elen? Då är det inte ovanligt att det görs en orosanmälan.
    Kan han annars ha råkat säga något som gjort dem oroliga (typ att han inte orkar något pga psykiska ohälsan eller att han inte har pengar kvar till mat men borde ha haft det?)

Om du är vårdnadshavare så kommer du att kontaktas.
    Det är ju inte säkert att de ens kommer att öppna en utredning, det beror ju på vad orosanmälan gäller och hur situationen ser ut.

• Anonym (L)
    Anonym (hs) skrev 2022-05-15 01:23:28 följande:

Så fruktansvärt att man inte kan söka hjälp utan att bli anmäld... fruktansvärt.

En orosanmälan är ju för att utreda om det behövs stöd, det är inte ett straff...
    Mår man så dåligt att man t.ex inte fixar betala hyra och barnen riskerar hamna på gatan behöver man ju hjälp...
  • Anonym (E)

Det är ju inte ditt problem, anmälan är gjord mot honom som person och inte som förälder.

• Anonym (L)
    Anonym (E) skrev 2022-05-15 06:38:15 följande:

Det är ju inte ditt problem, anmälan är gjord mot honom som person och inte som förälder.

Hur vet du det?
    Om orosanmälan är gjord till socialtjänstens familje-enhet så handlar det ju om oro för att barn riskerar att fara illa. Då berör det ju såklart TS som har barn med mannen ifråga.

Det är klart att man kan göra orosanmälan då det finns oro för en vuxen person men tror inte att det är detta som TS menar iom att barnen och föräldraskapet nämns.
    Känner någon dessutom sådan oro för den vuxnes förmåga att ta hand om sig själv att anmälan krävs blir det ju i förlängningen självklart att även lämna in orosanmälan kring barnens situation. 
  • Anonym (E)
    Anonym (L) skrev 2022-05-15 07:18:29 följande:
    Hur vet du det?
    Om orosanmälan är gjord till socialtjänstens familje-enhet så handlar det ju om oro för att barn riskerar att fara illa. Då berör det ju såklart TS som har barn med mannen ifråga.

Det är klart att man kan göra orosanmälan då det finns oro för en vuxen person men tror inte att det är detta som TS menar iom att barnen och föräldraskapet nämns.
    Känner någon dessutom sådan oro för den vuxnes förmåga att ta hand om sig själv att anmälan krävs blir det ju i förlängningen självklart att även lämna in orosanmälan kring barnens situation. 
    På grund av orsaken till anmälan.
  • Anonym (L)
    Anonym (E) skrev 2022-05-15 07:49:22 följande:
    På grund av orsaken till anmälan.
    Nu vet du ju inte hela bilden...så jag förstår ju fortfarande inte hur du kan veta vad för slags orosanmälan som är gjord...
     Jag har gjort många orosanmälningar till familje-enheten pga hyresskulder och elskulder (helst om det är återkommande beteende) då dessa riskerar att i hög grad påverka barnens situation...då blir den andre vårdnadshavaren inblandad såklart...

Att se till att barnen har tak över huvudet och fungerande el har ju med föräldransvaret att göra.
    Om den psykiska ohälsan gör att man inte fixar det är det viktigt att utreda om det behövs stöd så att barnen inte riskerar att fara illa.
  • Anonym (Nxnx)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-15 00:41:13 följande:
    Vad händer nu?
    Orosanmälan pga skulder
    Mitt ex, mina barns pappa, har dragit på sig massor av skulder genom att inte betala sina räkningar pga psykisk ohälsa. 
    Tydligen har en orosanmälan till soc gjorts eller kommer göras när han nu sökte hjälp hos kommunen eller något liknande. Har inte fått så mycket information då han berättade idag och jag hamnade lite som i chock. 
    Vad kommer hända nu? Startar de en massiv utredning av oss båda som föräldrar och/eller vad kan jag förvänta mig händer härnäst?
    Jag förstår att de handlar efter barnens bästa, jag behöver bara liksom förbereda mig för vad som kommer..
    Jag är inte orolig för att barnen har försummats eller ens har märkt av detta, han har alltid sett till att de har allt de behöver med t.ex. mat, kläder, aktiviteter m.m.
    Det är väl skitbra att det gjort en oroamamälan. Det borde du kanske med gjort. Reagerar iallafall på nåt vis. Om du ändå vetat om det. Det är ju dina barn det handlar om!
  • Anonym (Nxnx)

Har själv orosanmält både min mamma och min morbror. 

• Anonym (TS)

Nxnx: Du har uppenbarligen inte läst mitt inlägg ordentligt vilket då tillsammans med din dömande kommentar gör mig väldigt irriterad. Jag skriver ju för i helvete att jag precis fått veta allting, när skulle jag ha reagerat menar du!?

Svar på tråden Vad händer nu?