Här samlas alla nattugglor!
Nu har jag abstinens, inga nattugglor har gjort inlägg på hela 4 dagar? Sover alla på nätterna helt plötsligt eller händer ingenting längre?
Själv så noterar jag att Skandinaverna börjar packa ihop och åka tillbaka norrut! Det märks om inte annat på antalet lediga hyreslägenheter som ökat rejält på slutet. Priserna har inte sjunkit än men gissar att om en månad eller så har hyrorna sänkts 15-20% på årsbasis. Gran Canaria utanför turistzonerna har klart lägre hyror än i Sverige (en 2:a för ?500-700), kostnaden för el och vatten snittar runt ?30-35/mån. oavsett var på ön man bor.
Jag är fortfarande fascinerad över att Skandinaver är flockdjur i väldigt hög grad. Väldigt många betalar tusenlappar mer för att få bo nära landsmän i turistholkar med lägre standard än vad jag har här. Balkongerna är större än vardagsrum och kök tillsammans, köket saknar oftast ugn och arbetsytor. Det funkar väl på semesterveckorna men som permanentboende och matintresserad så är det inget alternativ!
Funderar lite på att se mig om lite mer, resfebern återkom som förr efter min resa i Västafrika, är lite sugen på att ta mig till Kap Verde till hösten (eller ja, det finns ju inget annat än sommar här)! En bekant till mig har bosatt sig på ön Mindelo som har väldigt få turister till skillnad från ett par av de andra öarna. Det går direktflyg härifrån dessutom för en rimlig kostnad. Jag skippar nog 3-årskryssningen när jag tänkt efter lite mer noga. Om 10-15 år kanske, när man är lite mindre mobil.
HooooHoooo....
Oj! Det låter väldigt billigt med hyra/el/vatten 😮 Kan tänka mig att många söker sig till sina landsmän utomlands. Till viss del beror det kanske på den språkliga barriären, men säkert också på att det känns hemvant att man har liknande kultur och traditioner. Härligt med stor balkong, men håller med dig om att man vill ha ett ordentligt kök. Jag har ju flyttat runt mycket och när jag var yngre bodde jag i några ettor med kokvrå. Det var ganska begränsande när man skulle laga mat. Men på den tiden var jag inte så kräsen. Jag hade oftast inte ens en säng 🤪
Angående resfebern, så tycker jag verkligen att du ska resa till Kap Verde till hösten. Det låter både smidigt och spännande! Själv har jag rest runt lite nu i påsk. Jag har gått på utställningar och museum. Det var uppfriskande att se sig omkring lite! 👀
Over and out! Hoooo hoo hoo hoo hoooo 🦉