Här samlas alla nattugglor!
Apropå drömmar....
Jag vet förstås inte vad ni andra tycker men det här är bland det häftigaste JAG sett under mitt rätt långa liv. En kryssning runt världen i 3 år, besöka alla kontinenter utom Arktis. Sammanlagt 375 stopp på vägen i 135 länder. (länken nedan är hela resrutten i Excelform) Grejen dök upp i mitt Instagramflöde igår natt och jag somnade inte förrän i morse eftersom jag lusläste varenda sida på sajten.
https://www.lifeatseacruises.com/itinerary
För mig är det långt ifrån utopiskt, tvärtom så gror tanken ordentligt! Jag menar, som digital nomad är detta den absolut mest optimala lösning på liv och arbetsplats. Priset är VÄLDIGT överkomligt, en enkelhytt kostar från $30000/år och det är långt ifrån någon ?Ålandsbåtshytt? vi snackar om här. Det finns förstås lyxhytter som kostar mer än det tredubbla men dusch, garderober och en schysst säng räcker långt!
Ingår gör också:
Alla måltider (inkl. Vin/öl)
Städning
Tvätt
Star Link Internet
Akutsjukvård
Gym
Underhållning
Aktiviteter ombord/Pool
Hamnavgifter och skatter
Tillgång till kontorsutrymme
Om man räknar lite på det billigaste alternativet så blir månadskostnaden netto (räknat på usel växelkurs) ca SEK 26500:-! Det motsvarar ungefär ~43000:- före skatt om man skattar i Sverige (vilket vore urdumt). Så det är en överkomlig summa för många, Framförallt för mig som redan emigrerat och har bolag i land som beskattar mera rimligt.
Räknade också lite nyfiket på vad rederiet drar in på en fullsatt båt. Det torde i runda slängar bli runt SEK 1,8 Miljarder brutto över 3år fördelat på 1074 passagerare. Har dock ingen aning om kostnadsbilden för ett kryssningsfartyg men jag antar att rederiet har koll
1 November i år avgår MV Gemini från Istanbul, 5 November i Barcelona där de flesta kliver ombord innan Atlanten korsas.
Just nu skulle jag ha svårt att lämna företaget på det sättet, men du har rätt i att det inte var särskilt dyrt. Och tänk vad mycket man skulle få uppleva 🤔
Om du åker på kryssningen kan du bli vår flyttfågel på heltid, som skickar hem reserapporter så vi får se världen genom dig 🦅
Måste säga att det verkligen var mycket som ingick i resan också! Det känns inte som om man behöver tänka på så mycket när man väl är ombord på båten.