• Anonym (Orolig)

Skuldsanering men som har ganska färska lån??

Hoppas någon kan svara på mina frågor. 

Någon som fått beviljad skuldsanering trots att lånen är knappt 1 år gamla. ( ena lånet är ju egentligen äldre då jag samlade ihop mina lån då ). 

De Lånen jag har I dag

Swedbank 317 000 taget mars 2021 för att samla ihop lån 

Resusbank 4331  taget dec 2021 

Klarna ca 8000 sista feb 2022

Resusbank 29760 februari 2021

Resusbank 6760 januari 2022

Sevendays 22000  april 2022 dör att kunna betL räkningar jag inte löst och tandläkarräkning

Northmill 29150 augusti 2021

Många av lånen har varit för att hjälpa mina skallade vänner som sen bara sagt upp kontakten och vägrar nu betala. Nu känner jag att jag håller på att gå under och kan inte lösa skulderna längre och tänkte ansöka om en skuldsanering. 

Men hur stor ör chansen med sp pass nya skulder? 

Jag bor i en hyresrätt som kostar ca 13 000 i hyra

Har 3 barn. 

• Svar på tråden Skuldsanering men som har ganska färska lån??
  • Anonym (K)

Sluta låna ut pengar till folk, flytta till nåt billigare och lägg upp en betalningsplan med KF, skuldsanering kan du glömma med så färska skulder.

• Anonym (Nope)

Inte en sportmössa. Sista lånet är bara 3 månader sedan. 
    Vad hände med de 3017 ' du tog för ett år sedan för att bli skuldfri? 

• Anonym (....)

Nej, man får inte skuldsanering för så färska lån. 

• Anonym (Tycker synd om ts)

Du kan ju alltid testa på KFMs testsida för skuldsanering.

www.kronofogden.se/4.4b3cc579179bc5852432ec8.html

Dock ser det inte ljust ut...

Du behöver uppfylla tre krav för att kunna få skuldsanering. Kraven är att du

inte kan betala tillbaka skulderna inom en rimlig tid
    har giltiga orsaker till skulderna
    har ansträngt dig för att betala tillbaka skulderna.
  • Anonym (Zero)

Chansen är 0.

Du har alldeles för nya skulder. Skuldsanering är inte till för att kunna ta massa dyra lån för att sedan bli av med alltihop på 5 år.

Varför har du tagit en massa dyra lån åt vänner? Vad hände med de 300 000 kr du tog i lån för att samla ihop andra lån? Båda dessa saker gör att du inte kommer få skuldsanering. 

Det du kan och bör göra är att ta kontakt med kommunens skuld-och budgetrådgivare.

Annars är vad som gäller:
    öka inkomsterna.
    minska utgifterna (13000 är dyr hyra, ni får tränga ihop er på mindre) och lösa lånen med snöbollseffekten. Skriver du upp här dina exakta inkomster, utgifter och alla räntor så finns det några här som är duktiga på att göra planer och budgetar, om de hittar denna tråd.
    Lyxfällan är också ett alternativ.

• Anonym (Qq)

Uppfyller du något av kraven?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Qq) skrev 2022-04-25 18:38:51 följande:

Uppfyller du något av kraven?

Gör testet på hemsidan uppfyller jag kraven. Kommer ta mig va 17 år för att bli Av med alla skulder. Men där kan man ej fylla i hur nya skulderna är dock 
  • Anonym (Tycker synd om ts)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-04-25 18:59:08 följande:
    Gör testet på hemsidan uppfyller jag kraven. Kommer ta mig va 17 år för att bli Av med alla skulder. Men där kan man ej fylla i hur nya skulderna är dock 
    Du får väl göra ett försök, det kostar inget och inget blir värre av ett avslag.
  • Anonym (....)

Ts, du uppfyller ingen av kraven. 

Svar på tråden Skuldsanering men som har ganska färska lån??