• Anonym (Orolig)

Skuldsanering men som har ganska färska lån??

Hoppas någon kan svara på mina frågor. 

Någon som fått beviljad skuldsanering trots att lånen är knappt 1 år gamla. ( ena lånet är ju egentligen äldre då jag samlade ihop mina lån då ). 

De Lånen jag har I dag

Swedbank 317 000 taget mars 2021 för att samla ihop lån 

Resusbank 4331  taget dec 2021 

Klarna ca 8000 sista feb 2022

Resusbank 29760 februari 2021

Resusbank 6760 januari 2022

Sevendays 22000  april 2022 dör att kunna betL räkningar jag inte löst och tandläkarräkning

Northmill 29150 augusti 2021

Många av lånen har varit för att hjälpa mina skallade vänner som sen bara sagt upp kontakten och vägrar nu betala. Nu känner jag att jag håller på att gå under och kan inte lösa skulderna längre och tänkte ansöka om en skuldsanering. 

Men hur stor ör chansen med sp pass nya skulder? 

Jag bor i en hyresrätt som kostar ca 13 000 i hyra

Har 3 barn. 

• Svar på tråden Skuldsanering men som har ganska färska lån??
  • Anonym (Anonym)
    Drottningen1970 skrev 2022-04-25 19:58:03 följande:
    Det du behöver är en förvaltare. 
    Oj, det var lite väl drastiskt, tycker du inte?

God man, ja. 
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-04-25 16:50:27 följande:
    Skuldsanering men som har ganska färska lån??

Hoppas någon kan svara på mina frågor. 

Någon som fått beviljad skuldsanering trots att lånen är knappt 1 år gamla. ( ena lånet är ju egentligen äldre då jag samlade ihop mina lån då ). 

De Lånen jag har I dag

Swedbank 317 000 taget mars 2021 för att samla ihop lån 

Resusbank 4331  taget dec 2021 

Klarna ca 8000 sista feb 2022

Resusbank 29760 februari 2021

Resusbank 6760 januari 2022

Sevendays 22000  april 2022 dör att kunna betL räkningar jag inte löst och tandläkarräkning

Northmill 29150 augusti 2021

Många av lånen har varit för att hjälpa mina skallade vänner som sen bara sagt upp kontakten och vägrar nu betala. Nu känner jag att jag håller på att gå under och kan inte lösa skulderna längre och tänkte ansöka om en skuldsanering. 

Men hur stor ör chansen med sp pass nya skulder? 

Jag bor i en hyresrätt som kostar ca 13 000 i hyra

Har 3 barn. 

Hej
    Jag tror att jag har även svarat dig i en tidigare tråd.

Ingen här kan egentligen svara på din fråga utan de enda som kan göra det är kronofogden.

De gör väldigt individuella bedömningar, så för den ena med färska skulder kan det bli avslag med för en annan kan det bli beviljande.
    Man har även möjlighet att ansöka flera gånger, om det så att de t.ex. avslår på grund av tidsaspekten

Men eftersom skuldsanering är något du i regel bara får EN gång är det viktigt att du har tagit tag i det som gjort att du hamnat i skuld.
    Fundera på varför du hamnat där du har hamnat och ta tag i eventuella problem innan du drar igång med en skuldsanering. Annars är risken överhängande att du hamnar där igen men den gången utan möjlighet till ekonomisk rehabilitering.

Du har ju även möjlighet att få hjälp med information om skuldsanering och att fylla i ansökan via kommunens budget och skuldrådgivare.

Tillägg
    De flesta som skriver här har inte riktigt koll på vad som gäller...det är ganska uppenbart med tanke på kommentarerna.

Om du tror att du kan klara dig på existensminimum utan nya skulder så har du ju egentligen inget att förlora med att skicka in en ansökan.
    Om du får avslag kanske det finns något du behöver åtgärda innan du skickar in igen och då vet du det...

Jag vet att jag tjatar om rådgivningen men beviljandegraden hos de som söker tillsammans med en budget och skuldrådgivare är högre än de som gör det på egen hand...och även de som sedan klarar av ekonomin under och efter skuldsaneringen.

Att leva med skulder är verkligen jättetufft och jag hoppas verkligen att det löser sig för dig

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2022-04-25 21:01:25 följande:

Tillägg
    De flesta som skriver här har inte riktigt koll på vad som gäller...det är ganska uppenbart med tanke på kommentarerna.

Om du tror att du kan klara dig på existensminimum utan nya skulder så har du ju egentligen inget att förlora med att skicka in en ansökan.
    Om du får avslag kanske det finns något du behöver åtgärda innan du skickar in igen och då vet du det...

Jag vet att jag tjatar om rådgivningen men beviljandegraden hos de som söker tillsammans med en budget och skuldrådgivare är högre än de som gör det på egen hand...och även de som sedan klarar av ekonomin under och efter skuldsaneringen.

Att leva med skulder är verkligen jättetufft och jag hoppas verkligen att det löser sig för dig

Tack för utförligt svar bokat tid hos skuldrådgivare nästa månad 
    Anonym (Orolig) skrev 2022-04-25 21:21:10 följande:
    Vad bra!
  • Anonym (Tycker synd om ts)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-04-25 21:21:10 följande:
    Lycka till!

{#emotions_dlg.flower}
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2022-04-25 21:01:25 följande:

Tillägg

Vet inte om jag är inräknad i de dissades grupp, men jag försökte iallafall trots min okunskap att hjälpa till.

Bra råd från dig, hoppas att ts får en chans att reda ut sitt liv och börja om så småningom.
  • Drottningen1970
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-25 19:59:39 följande:
    Oj, det var lite väl drastiskt, tycker du inte?

God man, ja. 
    Nej. Förvaltare. 
    Anonym (Tycker synd om ts) skrev 2022-04-26 08:02:47 följande:
    Vet inte om jag är inräknad i de dissades grupp, men jag försökte iallafall trots min okunskap att hjälpa till.

Bra råd från dig, hoppas att ts får en chans att reda ut sitt liv och börja om så småningom.
    Hej
    Nä jag tycker att du gav bra råd.
    Du både hänvisade rätt och ingav hopp.

Tänkte närmast på de som säger att det är noll chans på grund av skuldernas ålder, att TS inte uppfyller något kriterium etc.

Jag har jobbat med detta i nästan 12 år och har hjälpt till med tusentals ansökningar, så jag vet att det är väldigt mycket som spelar in när kronofogden beslutar och de att de verkligen tittar individuellt.
    Men förr om åren var skuldernas ålder en viktigare faktor än vad det är idag.

Jag tycker att det är jättebra att sådana här forum finns samtidigt som felaktiga (och ibland föraktfulla) svar kan göra att människor inte vågar tro att det går och att det finns hjälp. 
    Därför är vi några rådgivare som lite då och då svarar i trådarna.

Tycker som sagt dina svar var jättebra
  • Anonym (Zero)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2022-04-26 10:01:50 följande:
    Hej

Tänkte närmast på de som säger att det är noll chans på grund av skuldernas ålder, att TS inte uppfyller något kriterium etc.

Jag har jobbat med detta i nästan 12 år och har hjälpt till med tusentals ansökningar, så jag vet att det är väldigt mycket som spelar in när kronofogden beslutar och de att de verkligen tittar individuellt.

Jag tycker att det är jättebra att sådana här forum finns samtidigt som felaktiga (och ibland föraktfulla) svar kan göra att människor inte vågar tro att det går och att det finns hjälp. 

Ts tog ett hopbakslån för att lösa skulder i mars 2021.
    sedan tog hon ytterligare lån i augusti och december samma år.
    sedan tog hon lån i januari, februari och april i ÅR. 

Hon har heller inte tagit lånen för att lösa akuta saker för att överleva, slippa bli hemlös, hon har tagit lånen åt andra personer.

Visst hoppas jag att ts får hjälp, men hon har ett riskbeteende, och chansen att få igenom ansökan är väldigt, väldigt liten. Annars skulle ju alla kunna ta ett gäng stora lån, gömma pengarna, ansöka om skuldsanering, leva lite snålt i 5 år och sedan tjäna på historien.

Hade hon stannat vid hopbakslånet tror jag till 100% att hon kunnat få hjälp då hon visat att hon försökt lösa sin situation. Men istället skaffade hon sig ännu fler skulder för att hjälpa vänner.

Du vet kanske mer om det här än vad jag gör och jag vill ingen illa och hoppas ts får hjälp såklart, men realistiskt, tror du verkligen hon har så stor chans idag? Kanske om ett år om hon inte tar nya skulder och sätter upp en bra budget och kanske även byter boende, så ja. Men idag?

Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2022-04-26 10:01:50 följande:
    Hej

Tack, vad bra!
    Jag känner en sorg när jag läser om folk som klantat till det med dumma lån.

Min stora skräck när speciellt yngsta barnet blev myndig var just sms-lån. Lånen från helvetet.
    Som tur var så var min  oro obefogad!

Sms-lån borde förbjudas. Men det är ot och en annan fråga.

Bra att du som är insatt i ämnet tyckte att mina råd var bra. Det gläder mig. 
    Anonym (Zero) skrev 2022-04-26 10:16:30 följande:

Ts tog ett hopbakslån för att lösa skulder i mars 2021.
    sedan tog hon ytterligare lån i augusti och december samma år.
    sedan tog hon lån i januari, februari och april i ÅR. 

Hon har heller inte tagit lånen för att lösa akuta saker för att överleva, slippa bli hemlös, hon har tagit lånen åt andra personer.

Visst hoppas jag att ts får hjälp, men hon har ett riskbeteende, och chansen att få igenom ansökan är väldigt, väldigt liten. Annars skulle ju alla kunna ta ett gäng stora lån, gömma pengarna, ansöka om skuldsanering, leva lite snålt i 5 år och sedan tjäna på historien.

Hade hon stannat vid hopbakslånet tror jag till 100% att hon kunnat få hjälp då hon visat att hon försökt lösa sin situation. Men istället skaffade hon sig ännu fler skulder för att hjälpa vänner.

Du vet kanske mer om det här än vad jag gör och jag vill ingen illa och hoppas ts får hjälp såklart, men realistiskt, tror du verkligen hon har så stor chans idag? Kanske om ett år om hon inte tar nya skulder och sätter upp en bra budget och kanske även byter boende, så ja. Men idag?

Hej
    Jag tror många som svarar inte menar något illa men att det kanske handlar om okunskap.
    Tror du var den som gav rådet att kontakta budget och skuldrådgivare vilket var jättebra.

Att nya lån tas är dessvärre väldigt vanligt och många löser sin situation på detta sätt för att de är så rädda att hamna hos kronofogden och lånar i för att klara sina månatliga betalningar (och skjuter sitt problem bara framåt).
    Problemet har ju då funnits ett tag och lånen är  på sätt och vis bara nya på pappret.

För många skulle det vara bättre att släppa skulderna till kronofogden tidigare och bara fokusera att betala det man kan, för de lån man kan få när man har en hel del lån är ju sällan förmånliga och skuldsättningen bara ökar.
    Detta beteende är som sagt väldigt vanligt och många får skuldsanering trots detta.

Om det är så här det har gått till för TS vet jag ju inte

Att låna pengar för att ge till andra är självklart en belastande faktor men det beror ju lite på vilka lån detta gäller och hur länge sedan detta var. 
    Det är något som absolut behöver belysas och förklaras i en ansökan.

Hyran kan också vara en faktor som spelar in samtidigt som det kan vara en hyra som faktiskt godtas med tanke på 3 barn och om TS bor i tex storstockholm och försökt byta boendet med inte lyckats.

Eftersom det är väldigt skadligt att leva med skulder under lång tid har kronofogden jobbat mycket med att få människor att ansöka tidigt.
    TS har även barn och deras uppväxt påverkas ju i hög grad av detta.

Kronofogden tittar på hela situationen och väldigt mycket på vad man har gjort för att lösa sin situation och om skuldsaneringen kommer att bli ekonomiskt rehabiliterande.
    Det som anses oskäligt i ena fallet kan bedömas skäligt i andra fallet.

Som jag skrev tidigare i tråden är det självklart viktigt att ta tag i det som gjort att man hamnat i skuld, som missbruk, svårt att säga nej, svårt med strukturen och att göra detta innan ansökan.
    Detta har iallafall jag stort fokus på när jag arbetar.
    Att lösningarna ska vara hållbara.
  • Anonym (Anonym)
    Drottningen1970 skrev 2022-04-26 08:36:37 följande:
    Nej. Förvaltare. 
    Ok.

Berätta gärna hur du resonerar/tänker, jag är nyfiken. Solig
  • Drottningen1970
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-26 15:02:28 följande:
    Ok.

Berätta gärna hur du resonerar/tänker, jag är nyfiken. Solig
    Jag tänker att TS behöver någon som faktiskt kan förhindra henne att ta dåliga ekonomiska beslut. Någon som Tillskillnad mot en god man kan bestämma Och förhindra.
Svar på tråden Skuldsanering men som har ganska färska lån??