Anonym (Zero) skrev 2022-04-26 10:16:30 följande:
Ts tog ett hopbakslån för att lösa skulder i mars 2021.
sedan tog hon ytterligare lån i augusti och december samma år.
sedan tog hon lån i januari, februari och april i ÅR.
Hon har heller inte tagit lånen för att lösa akuta saker för att överleva, slippa bli hemlös, hon har tagit lånen åt andra personer.
Visst hoppas jag att ts får hjälp, men hon har ett riskbeteende, och chansen att få igenom ansökan är väldigt, väldigt liten. Annars skulle ju alla kunna ta ett gäng stora lån, gömma pengarna, ansöka om skuldsanering, leva lite snålt i 5 år och sedan tjäna på historien.
Hade hon stannat vid hopbakslånet tror jag till 100% att hon kunnat få hjälp då hon visat att hon försökt lösa sin situation. Men istället skaffade hon sig ännu fler skulder för att hjälpa vänner.
Du vet kanske mer om det här än vad jag gör och jag vill ingen illa och hoppas ts får hjälp såklart, men realistiskt, tror du verkligen hon har så stor chans idag? Kanske om ett år om hon inte tar nya skulder och sätter upp en bra budget och kanske även byter boende, så ja. Men idag?
Hej
Jag tror många som svarar inte menar något illa men att det kanske handlar om okunskap.
Tror du var den som gav rådet att kontakta budget och skuldrådgivare vilket var jättebra.
Att nya lån tas är dessvärre väldigt vanligt och många löser sin situation på detta sätt för att de är så rädda att hamna hos kronofogden och lånar i för att klara sina månatliga betalningar (och skjuter sitt problem bara framåt).
Problemet har ju då funnits ett tag och lånen är på sätt och vis bara nya på pappret.
För många skulle det vara bättre att släppa skulderna till kronofogden tidigare och bara fokusera att betala det man kan, för de lån man kan få när man har en hel del lån är ju sällan förmånliga och skuldsättningen bara ökar.
Detta beteende är som sagt väldigt vanligt och många får skuldsanering trots detta.
Om det är så här det har gått till för TS vet jag ju inte
Att låna pengar för att ge till andra är självklart en belastande faktor men det beror ju lite på vilka lån detta gäller och hur länge sedan detta var.
Det är något som absolut behöver belysas och förklaras i en ansökan.
Hyran kan också vara en faktor som spelar in samtidigt som det kan vara en hyra som faktiskt godtas med tanke på 3 barn och om TS bor i tex storstockholm och försökt byta boendet med inte lyckats.
Eftersom det är väldigt skadligt att leva med skulder under lång tid har kronofogden jobbat mycket med att få människor att ansöka tidigt.
TS har även barn och deras uppväxt påverkas ju i hög grad av detta.
Kronofogden tittar på hela situationen och väldigt mycket på vad man har gjort för att lösa sin situation och om skuldsaneringen kommer att bli ekonomiskt rehabiliterande.
Det som anses oskäligt i ena fallet kan bedömas skäligt i andra fallet.
Som jag skrev tidigare i tråden är det självklart viktigt att ta tag i det som gjort att man hamnat i skuld, som missbruk, svårt att säga nej, svårt med strukturen och att göra detta innan ansökan.
Detta har iallafall jag stort fokus på när jag arbetar.
Att lösningarna ska vara hållbara.