Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2022-04-26 10:01:50 följande:
Hej
Nä jag tycker att du gav bra råd.
Du både hänvisade rätt och ingav hopp.
Tänkte närmast på de som säger att det är noll chans på grund av skuldernas ålder, att TS inte uppfyller något kriterium etc.
Jag har jobbat med detta i nästan 12 år och har hjälpt till med tusentals ansökningar, så jag vet att det är väldigt mycket som spelar in när kronofogden beslutar och de att de verkligen tittar individuellt.
Men förr om åren var skuldernas ålder en viktigare faktor än vad det är idag.
Jag tycker att det är jättebra att sådana här forum finns samtidigt som felaktiga (och ibland föraktfulla) svar kan göra att människor inte vågar tro att det går och att det finns hjälp.
Därför är vi några rådgivare som lite då och då svarar i trådarna.
Tycker som sagt dina svar var jättebra
Ts tog ett hopbakslån för att lösa skulder i mars 2021.
sedan tog hon ytterligare lån i augusti och december samma år.
sedan tog hon lån i januari, februari och april i ÅR.
Hon har heller inte tagit lånen för att lösa akuta saker för att överleva, slippa bli hemlös, hon har tagit lånen åt andra personer.
Visst hoppas jag att ts får hjälp, men hon har ett riskbeteende, och chansen att få igenom ansökan är väldigt, väldigt liten. Annars skulle ju alla kunna ta ett gäng stora lån, gömma pengarna, ansöka om skuldsanering, leva lite snålt i 5 år och sedan tjäna på historien.
Hade hon stannat vid hopbakslånet tror jag till 100% att hon kunnat få hjälp då hon visat att hon försökt lösa sin situation. Men istället skaffade hon sig ännu fler skulder för att hjälpa vänner.
Du vet kanske mer om det här än vad jag gör och jag vill ingen illa och hoppas ts får hjälp såklart, men realistiskt, tror du verkligen hon har så stor chans idag? Kanske om ett år om hon inte tar nya skulder och sätter upp en bra budget och kanske även byter boende, så ja. Men idag?