• Anonym (Granne)

Ersättningsskyldig?

Vill inte säga vem jag är i scenariot.
    I ett gammalt sommarstugeområde är det nu massa hus. Några få har kvar sina stugor, men det mesta är borta.
    Intill ett av de nya husen ligger en sommarstuga. De som äger den är bara där några veckor under sommaren, annars står det tomt resten av året. De som äger huset intill håller på och bygger ut altanen och hade en hög brädor staplade på tomten, precis vid gränsen, men på sommarstugeägarnas sida rent konkret. De tänkte att de ändå aldrig är där såhär års och det bara skulle vara där några dagar.
    När de kom hem efter påskfirandet såg de att alla brädor var borta.
    Sonen till paret som äger stugan hade hämtat allt i tron att det var föräldrarnas och vill nu inte säga vart han gjort av det.

Kan han bli ersättningsskyldig?

• Svar på tråden Ersättningsskyldig?
  • Anonym (X)
    Anonym (Granne) skrev 2022-04-18 13:32:18 följande:
    Ersättningsskyldig?

Vill inte säga vem jag är i scenariot.
    I ett gammalt sommarstugeområde är det nu massa hus. Några få har kvar sina stugor, men det mesta är borta.
    Intill ett av de nya husen ligger en sommarstuga. De som äger den är bara där några veckor under sommaren, annars står det tomt resten av året. De som äger huset intill håller på och bygger ut altanen och hade en hög brädor staplade på tomten, precis vid gränsen, men på sommarstugeägarnas sida rent konkret. De tänkte att de ändå aldrig är där såhär års och det bara skulle vara där några dagar.
    När de kom hem efter påskfirandet såg de att alla brädor var borta.
    Sonen till paret som äger stugan hade hämtat allt i tron att det var föräldrarnas och vill nu inte säga vart han gjort av det.

Kan han bli ersättningsskyldig?

Han får lämna tillbaka det han tagit. På rätt tomt. 
  • Anonym (Ja)

Han borde bli det eftersom båda husägarna vet vems brädor det är. Han har så klart slängt brädorna eller använt dem, han får fixa nytt oavsett.

• Embla twopointoh

Jag vet att om man hittar något av värde, till exempel en plånbok eller en telefon, är man skyldig att anmäla det som hittegods till polisen, det är ett brott att behålla eller försöka sälja hittegodset.

Man har inte rätt till andras egendom bara för att det ligger på ens tomt. Om de vägrar lämna tillbaka brädorna eller ersätta (för jag utgår ifrån att det är ni som bygger altan) skulle jag vända mig till jurist och även anmäla grannen för stöld.

• Aliona

Ingen aning vad som gäller rent juridiskt men tänker att husägaren inte kan kräva tillbaka någon som hen lagt på en annan persons tomt utan att komma överens med dem. 

• FuckGoggleAskMe

Spännande grannskap, en använder grannens tomt utan lov och den andre stjäl brädor! De kan stämma varandra. Böter för olovlig användning och ersättningsskyldighet för egenmäktigt förfarande, stöld eller vad det nu blir. 

• Embla twopointoh
    Anonym (Hmm...) skrev 2022-04-18 14:04:55 följande:

Knepig fråga inte helt lätt att besvara. Det här var det närmaste jag kom med googling:
    lawline.se/answers/om-att-stalla-grejer-pa-annans-tomt

Fast där står det ju rätt tydligt att även om altanbyggaren möjligen gjort fel som förvarade brädor på grannens tomt utan lov, så har grannen fortfarande inte rätt att forsla bort dessa brädor.

• Anonym (X)
    Embla twopointoh skrev 2022-04-18 14:13:23 följande:
    Fast där står det ju rätt tydligt att även om altanbyggaren möjligen gjort fel som förvarade brädor på grannens tomt utan lov, så har grannen fortfarande inte rätt att forsla bort dessa brädor.
    Exakt. Båda har gjort fel. 
  • Anonym (M)
    Anonym (X) skrev 2022-04-18 14:16:15 följande:
    Exakt. Båda har gjort fel. 
    Fast den som tog brädorna har väl inte gjort fel, han trodde brädorna var föräldrarnas. Sen vad föräldrarna och sonen kommer överens om har inte grannen med att göra.

Och även om han sen får veta att brädorna var grannens, så blir det ju grannens fel om han ska göra massa extraarbete för deras skull. Detta sista är dock enbart min åsikt.
  • Anonym (X)
    Anonym (M) skrev 2022-04-18 14:27:54 följande:
    Fast den som tog brädorna har väl inte gjort fel, han trodde brädorna var föräldrarnas. Sen vad föräldrarna och sonen kommer överens om har inte grannen med att göra.

Och även om han sen får veta att brädorna var grannens, så blir det ju grannens fel om han ska göra massa extraarbete för deras skull. Detta sista är dock enbart min åsikt.

Han måste veta att det är föräldrarnas plankor innan han flyttar dom. Inte tro, utan veta. Ett samtal bort. På två minuter hade han fått svaret. Självklart har grannen rätt att veta vad de kommer överens om när det gäller deras brädor. Hur tänkte du där?Nu när han vet sanningen vägrar han lämna tillbaka dom. 

Extra arbete? Det hade han sluppit om han inte tagit annans egendom från första början.

Svar på tråden Ersättningsskyldig?