Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Ersättningsskyldig?

Jag vet att om man hittar något av värde, till exempel en plånbok eller en telefon, är man skyldig att anmäla det som hittegods till polisen, det är ett brott att behålla eller försöka sälja hittegodset.

Man har inte rätt till andras egendom bara för att det ligger på ens tomt. Om de vägrar lämna tillbaka brädorna eller ersätta (för jag utgår ifrån att det är ni som bygger altan) skulle jag vända mig till jurist och även anmäla grannen för stöld.

• Embla twopointoh
    Anonym (Hmm...) skrev 2022-04-18 14:04:55 följande:

Knepig fråga inte helt lätt att besvara. Det här var det närmaste jag kom med googling:
    lawline.se/answers/om-att-stalla-grejer-pa-annans-tomt

Fast där står det ju rätt tydligt att även om altanbyggaren möjligen gjort fel som förvarade brädor på grannens tomt utan lov, så har grannen fortfarande inte rätt att forsla bort dessa brädor.

• Embla twopointoh
    Anonym (M) skrev 2022-04-18 14:44:26 följande:
    Möjligt, eller så visar det att han har ingen lust att jobba gratis åt dessa människor.
    Om han inte har någon lust att jobba gratis borde han inte tagit brädorna utan att försäkra sig om att de verkligen var föräldrarnas. Antingen är denna son dum på riktigt, som inte har slutledningsförmåga att inse att de nya brädorna tillhörde den altanbyggande grannen och inte föräldrarna som knappt använder stugan, eller så såg han en chans att tjäna en hacka utan att ha koll på eller strunta i vad lagen säger.
  • Embla twopointoh
    Anonym (M) skrev 2022-04-18 15:01:39 följande:
    Det är det som är poängen, vi vet inget om vad han är för människa eller hur han tänker, eller hur bra han tänker/ I den här historien finns ett utrymme för att han inte handlat i ond tro. Men han borde åtminstone kunna tala om vart brädorna är så grannarna kan hämta dem. Men likväl innebär det onödigt arbete för hans del som redan är utfört i så fall. Säger han inget så var det inte i onödan.
    Det är sant att vi inte vet exakt varför sonen gjorde som han gjorde. Men, om han uppriktigt begick ett misstag när han tog brädorna är det ett märkligt beteende att vägra att ens berätta vad han gjorde av dem. Oavsett hans intentioner, var brädorna inte hans föräldrars och han hade ingen rätt att forsla bort dem, och därför måste han ta konsekvenserna av sina handlingar.
  • Embla twopointoh
    Anonym (....) skrev 2022-04-18 20:50:50 följande:

Ersättningsskyldig för att han har tagit brädor som ligger på sina föräldrars tomt? Nej, det blir han inte. Grannarna får skylla sig själva. 

Jodå, det är inte lagligt att använda eller ta någon annans egendom, även om den råkar ligga på ens tomt. Det finns flera länkar i denna tråd som säger detta.
Svar på tråden Ersättningsskyldig?