• Anonym (Fundersam)

Ska jag stanna kvar i huset eller hyra lägenhet?

Jag och min man ska skiljas, vi är helt överens på den punkten. Problemet är att vi måste lämna ett riktigt bra område med bra skolor för vårt barn, mataffärer på gångavstånd, större affärer några minuter bort med bil, fina naturområden nära, stort och fint hus med stor trädgård, egna äppelträd och annat. Hittills har vi bara antagit att vi ska sälja huset men båda tycker att det är otroligt synd att förlora ett "drömhus" så här.

Nu har jag fått tag i en lägenhet för mig och vårt barn med inflytt i sommar, jag har inte skrivit under kontrakt än men de är väldigt tillmötesgående kring mina behov osv. Området är ok tror jag men har hört blandade åsikter om det, det finns en skola som verkar bra och det finns ett litet köpcentrum med mataffär, apotek osv. Det finns bra utrustning i lägenheten även om köksskåp och garderober har riktigt gammal standard. Det är så pass att vi kan klämma in oss där även om det är stort och hyran kostar ungefär samma eller lite mer än vad det här huset kostar per månad, inklusive lån och annat som vatten, el, sophämtning och försäkring. Det som skulle tillkomma är att jag antagligen skulle behöva hjälp med trädgården då och då men det är en mindre kostnad isf.

Så nu funderar jag på att maken kan flytta ut och jag bor kvar här tills vidare och betalar alla kostnader själv, eller om jag ska ta lägenheten istället. Vi är sams och han är ekonomiskt väldigt tillmötesgående, men jag tror inte vi har en möjlighet att gå vidare med relationen så det är inte därför jag funderar. Det är bara det att jag och barnet behöver ge upp så mycket av vår trygghet, av allt som jag älskar med att bo här och en flytt skulle bli rätt krävande också. Det slog mig precis bara nyss att det hade kunnat vara en lösning som vi inte pratat om tidigare. Vad tänker ni andra?

• Svar på tråden Ska jag stanna kvar i huset eller hyra lägenhet?
  • Anonym (Soligt)

Och han behöver inte kontantinsats via försäljning av huset? Hur tänker ni kring NÄR det väl blir dags att sälja, angående att du kanske har stått för värdehöjande renoveringar m.m., och det ger mer i vinst då än nu, samt avdraget i deklarationen sedan o.s.v. (det är nämligen bundet till fastigheten, inte vem som "står på kvittot" så att säga). Det känns som gjort för framtida bekymmer... Ett sånt arrangemang hade jag kunnat gå med på för en väldigt begränsad tid, t.ex. att det kan vara lättare att sälja ett hus och få högre vinst i ert område i augusti än i april, men inte annars. I så fall är det rimligast att du köper ut honom nu och sedan bor kvar. Då är det dags att värdera huset och göra en "fiktiv försäljning".

• Anonym (äää)

Om du kan köpa ut maken ur huset och han är ok med den lösningen så är det säkert bra för barn att inte få två nya boenden på en gång utan bara ett. 

Så resonerade iaf både jag och mitt ex när vi skilde oss. Min nya partner som jag lever med idag gjorde också så när de skilde sig - en bodde kvar i huset och en skaffade lägenhet. Då kan man flytta senare om man kommer fram till att det blir bättre, men man har inte piskan på sig att båda måste ut ur huset genast. Viktigt att man gör upp allt runt ägandet + summor innan den ena flyttar, anser jag. 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Soligt) skrev 2022-04-10 12:53:52 följande:

Och han behöver inte kontantinsats via försäljning av huset? Hur tänker ni kring NÄR det väl blir dags att sälja, angående att du kanske har stått för värdehöjande renoveringar m.m., och det ger mer i vinst då än nu, samt avdraget i deklarationen sedan o.s.v. (det är nämligen bundet till fastigheten, inte vem som "står på kvittot" så att säga). Det känns som gjort för framtida bekymmer... Ett sånt arrangemang hade jag kunnat gå med på för en väldigt begränsad tid, t.ex. att det kan vara lättare att sälja ett hus och få högre vinst i ert område i augusti än i april, men inte annars. I så fall är det rimligast att du köper ut honom nu och sedan bor kvar. Då är det dags att värdera huset och göra en "fiktiv försäljning".

Precis, han ska i så fall också hyra till att börja med. Lägenhetspriserna är löjligt höga, det kostar lika mycket som ett hus faktiskt och nu med kommande höjda räntor kan jag tänka mig att det dröjer något år åtminstone. Man måste ju veta i vilket område man vill köpa i så fall, och annat. Så ja, förr eller senare lär han vilja ha pengarna från huset, det är i alla fall något att tänka på.

Vi har som sagt inte pratat om min idé än så det är bra att få input kring sånt här. Jag tror att man får komma överens om att utgå från dagens marknadsvärde, det går ju att få hit ett par oberoende mäklare för en bedömning och dra ett snitt där om man inte kommer överens. Lite som man antagligen gör med en fiktiv försäljning så att säga.

Tyvärr får jag antagligen inte köpa ut honom, redan när vi skulle köpa huset så räckte det inte med att bara ena av oss hade haft inkomst och det har stigit rejält i värde sedan dess (45 % upp).
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (äää) skrev 2022-04-10 12:58:44 följande:

Om du kan köpa ut maken ur huset och han är ok med den lösningen så är det säkert bra för barn att inte få två nya boenden på en gång utan bara ett. 

Så resonerade iaf både jag och mitt ex när vi skilde oss. Min nya partner som jag lever med idag gjorde också så när de skilde sig - en bodde kvar i huset och en skaffade lägenhet. Då kan man flytta senare om man kommer fram till att det blir bättre, men man har inte piskan på sig att båda måste ut ur huset genast. Viktigt att man gör upp allt runt ägandet + summor innan den ena flyttar, anser jag. 

Ja det vore absolut bäst men jag kommer nog inte att få ta över huset för bankens del (se svaret före). För mig rivs hela livet upp, jag måste ge upp så mycket bara för att vi ska skilja oss. Trygghet, bekvämlighet, bra område för barnet, allt som är fint och trevligt med huset.

Jag fick mest panik i det här för vi har diskuterat tidsplanen med helt olika uppfattning om vad som egentligen har sagts. Först trodde jag att vi skulle bo ihop tills skilsmässan var nästan klar, sen sa han att han skulle flytta ut så fort som möjligt, sen fick jag påtryckningar från en kurator jag hade som samtalsstöd och om jag ska flytta gör jag hellre det innan semestertiden är över, så då var jag "tvungen" att börja leta och sen hittade jag den här lägenheten men de vill inte vänta med inflytt (så klart) och allt har bara gått så himla snabbt. Och nu kommer det mäklare till veckan för att diskutera upplägg kring försäljningen och maken har inte ens börjat leta boende fast jag påmint för nu tror han att vi skulle vänta till hösten. En hel cirkus i panik... Och då tar man kanske inte världens bästa beslut jämt. Plus att jag kommer att få ta ca 30 000:- av mina besparingar för att jag just nu inte har någon inkomst, om jag ska ta den här lägenheten (jag börjar jobba i höst igen). Så det är många tankar.
  • exandthecity

För oss var det uppenbart flera år att varken jag eller dåvarande frun såg långsiktigt på äktenskapet. När skilsmässan blev ett faktum förra åren tyckte jag att det rimliga hade varit att vi behöll huset tillsvidare och skaffar en lgh och att vi splittat totalkostnaden för båda boendena, tills vi landat i det nya livet och kan avveckla vår ekonomiska relation på ett sansat och kontrollerat sätt.

Tyvärr lyckades jag inte få gehör för detta och eftersom jag är företagare och inte hade äktenskapsförord så hade jag liksom inget val än att gå med på den typ av process hon ville ha (vilket innefattade att snabbt gå ut med huset på marknaden för att hon ville köpa svindyr lgh i dyraste området).

• Anonym (Fundersam)
    exandthecity skrev 2022-04-10 13:34:45 följande:

För oss var det uppenbart flera år att varken jag eller dåvarande frun såg långsiktigt på äktenskapet. När skilsmässan blev ett faktum förra åren tyckte jag att det rimliga hade varit att vi behöll huset tillsvidare och skaffar en lgh och att vi splittat totalkostnaden för båda boendena, tills vi landat i det nya livet och kan avveckla vår ekonomiska relation på ett sansat och kontrollerat sätt.

Tyvärr lyckades jag inte få gehör för detta och eftersom jag är företagare och inte hade äktenskapsförord så hade jag liksom inget val än att gå med på den typ av process hon ville ha (vilket innefattade att snabbt gå ut med huset på marknaden för att hon ville köpa svindyr lgh i dyraste området).

Så tråkigt =/ Vi två kan åtminstone skiljas i samförstånd på många punkter, och det finns ett äktenskapsförord också som tryggar bådas tillgångar. Att ha en extra lägenhet kunde ju ha varit en bra lösning om man inte står ut i samma rum, och om man ändå tänkt sig att sälja huset ganska snart. Skönt att du har det bakom dig nu!
  • Anonym (Soligt)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-04-10 13:04:10 följande:
    Precis, han ska i så fall också hyra till att börja med. Lägenhetspriserna är löjligt höga, det kostar lika mycket som ett hus faktiskt och nu med kommande höjda räntor kan jag tänka mig att det dröjer något år åtminstone. Man måste ju veta i vilket område man vill köpa i så fall, och annat. Så ja, förr eller senare lär han vilja ha pengarna från huset, det är i alla fall något att tänka på.

Vi har som sagt inte pratat om min idé än så det är bra att få input kring sånt här. Jag tror att man får komma överens om att utgå från dagens marknadsvärde, det går ju att få hit ett par oberoende mäklare för en bedömning och dra ett snitt där om man inte kommer överens. Lite som man antagligen gör med en fiktiv försäljning så att säga.

Tyvärr får jag antagligen inte köpa ut honom, redan när vi skulle köpa huset så räckte det inte med att bara ena av oss hade haft inkomst och det har stigit rejält i värde sedan dess (45 % upp).
    Alltså det upplägget att en bor kvar utan att köpa ut den andra är inte så bra egentligen. Jag vet ett par som provade det, men då var det för att de bestämde sig för att gå isär i oktober månad, men deras hus skulle definitivt sälja bättre frammåt våren (säg maj). Det fanns pool som skulle behöva visas upp, mycket vackra träd och buskar som såg finast ut på sommaren, och historiskt sett i området så blev slutpriset helt enkelt högre i maj-juni än oktober-november. Så mannen i det förhållandet bodde kvar, och kvinnan hyrde, och sedan köpte båda nytt när de sålt huset i maj och de fått ut kontantinsatsen. Det var även bra för henne bolånemässigt, för i april innan huset såldes hade hon varit anställd på det jobbet hon hade i strax över 1 år (det gillar banken), så även det förenklade bolånebiten.

Man brukar ju också säga att man helst ska sälja och köpa på samma marknad - så det är ju inte rimligt för din blivande examans skull att ni ska räkna på nuvarande marknad för hans skull, och sedan sälja om ... vad? 2 år? Dessa pengar har ju han i så fall haft bundna i huset och ska ju definitivt ta del av den ökningen. Men det sätter ju också dig i en dryg sits som fått stå för underhåll av huset. Å andra sidan får ju du lyxen att bo kvar, medan han sitter i en hyresrätt.

Det är helt enkelt inte ett så bra upplägg
  • Anonym (Två)

Ni kan inte göra om huset till två boenheter? Eftersom ni är sams så kanske det kunde vara en lösning? iallafall för en tid (så länge barnet går i skolan eller bor hemma)? 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Soligt) skrev 2022-04-10 13:46:38 följande:
    Alltså det upplägget att en bor kvar utan att köpa ut den andra är inte så bra egentligen. Jag vet ett par som provade det, men då var det för att de bestämde sig för att gå isär i oktober månad, men deras hus skulle definitivt sälja bättre frammåt våren (säg maj). Det fanns pool som skulle behöva visas upp, mycket vackra träd och buskar som såg finast ut på sommaren, och historiskt sett i området så blev slutpriset helt enkelt högre i maj-juni än oktober-november. Så mannen i det förhållandet bodde kvar, och kvinnan hyrde, och sedan köpte båda nytt när de sålt huset i maj och de fått ut kontantinsatsen. Det var även bra för henne bolånemässigt, för i april innan huset såldes hade hon varit anställd på det jobbet hon hade i strax över 1 år (det gillar banken), så även det förenklade bolånebiten.

Man brukar ju också säga att man helst ska sälja och köpa på samma marknad - så det är ju inte rimligt för din blivande examans skull att ni ska räkna på nuvarande marknad för hans skull, och sedan sälja om ... vad? 2 år? Dessa pengar har ju han i så fall haft bundna i huset och ska ju definitivt ta del av den ökningen. Men det sätter ju också dig i en dryg sits som fått stå för underhåll av huset. Å andra sidan får ju du lyxen att bo kvar, medan han sitter i en hyresrätt.

Det är helt enkelt inte ett så bra upplägg
    Om jag ska bo kvar men huset behöver repareras så får ju maken dela på den kostnaden tänker jag. Ska man dela på vinsten ska man också dela på sånt, det blir mest rättvist. Men just det du säger om att det är olika marknad beroende på årstider mm är iofs något att tänka på också. Jag trodde att du menade att det var ett dåligt upplägg för att de hade varit osams eller nåt :)
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Två) skrev 2022-04-10 14:08:26 följande:

Ni kan inte göra om huset till två boenheter? Eftersom ni är sams så kanske det kunde vara en lösning? iallafall för en tid (så länge barnet går i skolan eller bor hemma)? 

Ja du ser, ännu en idé! Det går att ha rummet i källaren som eget boende, det finns badkar och WC där (dusch på annat plan) men jag tror inte det ändå. Barnet går i fsk nu och det känns som om det kan bli väldigt jobbigt om ena/båda vuxna skulle börja dejta och man bor ihop. Tack ändå :) Det är alltid bra att tänka utanför boxen.
Svar på tråden Ska jag stanna kvar i huset eller hyra lägenhet?