• Anonym (Fundersam)

Ska jag stanna kvar i huset eller hyra lägenhet?

Jag och min man ska skiljas, vi är helt överens på den punkten. Problemet är att vi måste lämna ett riktigt bra område med bra skolor för vårt barn, mataffärer på gångavstånd, större affärer några minuter bort med bil, fina naturområden nära, stort och fint hus med stor trädgård, egna äppelträd och annat. Hittills har vi bara antagit att vi ska sälja huset men båda tycker att det är otroligt synd att förlora ett "drömhus" så här.

Nu har jag fått tag i en lägenhet för mig och vårt barn med inflytt i sommar, jag har inte skrivit under kontrakt än men de är väldigt tillmötesgående kring mina behov osv. Området är ok tror jag men har hört blandade åsikter om det, det finns en skola som verkar bra och det finns ett litet köpcentrum med mataffär, apotek osv. Det finns bra utrustning i lägenheten även om köksskåp och garderober har riktigt gammal standard. Det är så pass att vi kan klämma in oss där även om det är stort och hyran kostar ungefär samma eller lite mer än vad det här huset kostar per månad, inklusive lån och annat som vatten, el, sophämtning och försäkring. Det som skulle tillkomma är att jag antagligen skulle behöva hjälp med trädgården då och då men det är en mindre kostnad isf.

Så nu funderar jag på att maken kan flytta ut och jag bor kvar här tills vidare och betalar alla kostnader själv, eller om jag ska ta lägenheten istället. Vi är sams och han är ekonomiskt väldigt tillmötesgående, men jag tror inte vi har en möjlighet att gå vidare med relationen så det är inte därför jag funderar. Det är bara det att jag och barnet behöver ge upp så mycket av vår trygghet, av allt som jag älskar med att bo här och en flytt skulle bli rätt krävande också. Det slog mig precis bara nyss att det hade kunnat vara en lösning som vi inte pratat om tidigare. Vad tänker ni andra?

• Svar på tråden Ska jag stanna kvar i huset eller hyra lägenhet?
  • Anonym (P)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-04-10 15:05:07 följande:
    Nja, han kommer inte ha högre hyra än mig i så fall men vem som än skulle bo i huset skulle bo billigare än i lägenhet, däremot inga sänkta kostnader för någon. Skillnaden är att han har ett heltidsjobb med bra lön och jag inte har någon inkomst alls på 4+ månader till. Med tanke på värdeökningen av huset så är det en bra investering för honom att betala hälften av eventuella reparationer.

Ett annat problem är just det där med att få honom att flytta ut, för i hans ögon är det inte bråttom, men om vi ska sälja så tycker jag nästan det, för då ska vi göra det "nu", innan bolåneräntorna går upp, det kan ändå ha en viss inverkan. Men om jag ska bo kvar så kan han i lugn och ro se till att flytta ut under sommaren, för det är iaf som han verkar ha planerat just nu ändå.
    Anonym (P) skrev 2022-04-10 14:35:09 följande:
    Det man alltid gör i sådana situationer, där det finns fler fastighetsägare men bara en som utnyttjar fastigheten är att det är de boende som bekostar reparationer och drar sedan av den kostnaden vid försäljning.
    Det blir mest rättvist på det sättet.
    Ja, det är också en lösning annars! Men då måste man skriva in det i ett slags kontrakt antar jag.
    Vad han har i lön och hans boendekostnad kommer inte vara din angelägenhet därför är det heller inga argument nu. Du måste med andra ord fundera på vilket boende du har råd med och har förutsättningar för utan att räkna med hans ekonomiska stöd.

Jag håller helt med dig om tidsaspekten. Kanske han tvekar för att han tror att du vill och kan bo kvar? Är det ett alternativ att han bor kvar och löser ut dig?

Mig veterligen skrivs inte sådana kontrakt. Vid försäljning redovisar man vilka kostnader man haft och det bör räcka med det.
    Planerar inte du enorma renoveringar så ger inte eventuella reparationerna i sig en värdeökning utan kommer att vara ett nödvändigt ont för att kunna bo där.

Vad jag menar är att han inte vinner någonting på att vara så generös. Det kommer även vara en stor källa till konflikter. Vad ska köpas in, vilken hantverkare ska anlitas osv i det oändliga. Det är därför man sällan gör så utan det är boende som bekostar renoveringar och drar sedan av det vid försäljning mot uppvisande av kvitto.
  • exandthecity
    Anonym (M) skrev 2022-04-10 15:16:31 följande:

Låt barnet bo kvar i huset och slippa flytta runt. Sen får ni två vuxna ha varannan veckas boende i huset.

En variant av detta upplägg hade kanske varit det bästa för oss och då tänker jag att vi hade skaffat TVÅ lgh och barnen bott kvar i huset med konstant FF förutom att de kunnat bjuda in oss att hälsa på ibland på deras villkor, medans vi lever singellivet på varsitt håll.

win win win 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (P) skrev 2022-04-10 15:23:41 följande:
    Vad han har i lön och hans boendekostnad kommer inte vara din angelägenhet därför är det heller inga argument nu. Du måste med andra ord fundera på vilket boende du har råd med och har förutsättningar för utan att räkna med hans ekonomiska stöd.

Jag håller helt med dig om tidsaspekten. Kanske han tvekar för att han tror att du vill och kan bo kvar? Är det ett alternativ att han bor kvar och löser ut dig?

Mig veterligen skrivs inte sådana kontrakt. Vid försäljning redovisar man vilka kostnader man haft och det bör räcka med det.
    Planerar inte du enorma renoveringar så ger inte eventuella reparationerna i sig en värdeökning utan kommer att vara ett nödvändigt ont för att kunna bo där.

Vad jag menar är att han inte vinner någonting på att vara så generös. Det kommer även vara en stor källa till konflikter. Vad ska köpas in, vilken hantverkare ska anlitas osv i det oändliga. Det är därför man sällan gör så utan det är boende som bekostar renoveringar och drar sedan av det vid försäljning mot uppvisande av kvitto.
    Jag kommer inte att få något ekonomiskt stöd från honom oavsett var jag bor utöver underhållet. Däremot anser jag att det inte är mer än rätt att dela på större reparationer när båda har investerat i en fastighet som man samäger. Varför ska bara ena ägaren stå för de utgifterna? Oavsett vem eller vilka som bor där. Eller menar du nåt annat där? Om det skulle finnas reparationer så vet han mycket väl att jag inte skulle dra på några onödiga kostnader så det är jag inte orolig för alls. Oavsett om han är med och betalar där och då eller om det dras av vid en försäljning blir slutresultatet detsamma och det kvittar för min del.

Nej, jag tror att det kan finnas två andra möjligheter varför det går segt för honom att leta boende. Dels missuppfattningar i tidsplanen, dels bekvämlighet.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (M) skrev 2022-04-10 15:16:31 följande:

Låt barnet bo kvar i huset och slippa flytta runt. Sen får ni två vuxna ha varannan veckas boende i huset.

Det skulle bli väldigt dyrt i längden att ha tre boenden men eftersom barnet ska vara boende hos mig så skulle det ändå bli så att jag skulle bo kvar i huset. Men iaf en ny tanke!
  • Anonym (Fundersam)

Jaha, det verkar iaf inte som om det är någon vits att ens fundera vidare på saken Rynkar på näsan Jag lyfte frågan med maken, att jag och barnet kan bo kvar i huset men han sa i princip tvärt av nej. Han vill ha ut sina pengar ur huset "nu" vid en försäljning för han vill kunna köpa en lägenhet någon gång i framtiden, om ett eller ett par år som det lät i runda svängar. Då vill han inte behöva vänta på att jag hittar nytt boende och att vi tar en försäljning då. Man skulle kunna motargumentera att det tog mig mindre än tio dagar att hitta den lägenhet jag har blivit erbjuden nu (utan köpoäng i en storstad!) och att en försäljning ändå inte tar mer än en månad eller så där vi bor, men vi kom inte längre i diskussionen nu. Jag önskar att vi åtminstone hade kunnat vrida lite på frågan istället för ett blankt nej.

Det är synd, jag kommer verkligen att sakna alla praktiska aspekter av att bo här, och det finns flera bra skolor i området också för framtiden. Dessutom blir det stressigt med allt som ska göras kring flytten och försäljningen och det mesta landar i mitt knä av olika orsaker. Jag känner mig både ledsen, stressad och uppgiven över allt. Usch Rynkar på näsan

Tack iaf för flera spännande idéer om hur man hade kunnat lösa saken på olika sätt!

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (P) skrev 2022-04-10 15:23:41 följande:
    Ah, jag missade den frågan, men nej, banken kommer inte låta någon av oss att lösa ut den andra, huset är värt för mycket. Vi har dessutom likvärdiga inkomster så det hade lika gärna kunnat vara jag som löste ut honom, men då krävs en Trissvinst i det här läget.
  • exandthecity
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-04-10 16:18:15 följande:

Jaha, det verkar iaf inte som om det är någon vits att ens fundera vidare på saken Rynkar på näsan Jag lyfte frågan med maken, att jag och barnet kan bo kvar i huset men han sa i princip tvärt av nej. Han vill ha ut sina pengar ur huset "nu" vid en försäljning för han vill kunna köpa en lägenhet någon gång i framtiden, om ett eller ett par år som det lät i runda svängar. Då vill han inte behöva vänta på att jag hittar nytt boende och att vi tar en försäljning då. Man skulle kunna motargumentera att det tog mig mindre än tio dagar att hitta den lägenhet jag har blivit erbjuden nu (utan köpoäng i en storstad!) och att en försäljning ändå inte tar mer än en månad eller så där vi bor, men vi kom inte längre i diskussionen nu. Jag önskar att vi åtminstone hade kunnat vrida lite på frågan istället för ett blankt nej.

Det är synd, jag kommer verkligen att sakna alla praktiska aspekter av att bo här, och det finns flera bra skolor i området också för framtiden. Dessutom blir det stressigt med allt som ska göras kring flytten och försäljningen och det mesta landar i mitt knä av olika orsaker. Jag känner mig både ledsen, stressad och uppgiven över allt. Usch Rynkar på näsan

Tack iaf för flera spännande idéer om hur man hade kunnat lösa saken på olika sätt!

Igenkänningsfaktor.. tyvärr.
    Den andre vill ha loss sin andel av kapitalet man har bundet i fastigheten men man vet att personen kommer inte fixa att dra sin andel av lasset med allt det praktiska kring husförsäljning och utflytt.

Om det hade handlat om en ren affärsuppgörelse hade man kunnat agera annorlunda men när det handlar om den andra föräldern till ens barn.. tja.. då är det inte så enkelt.

Vänd på alla stenar innan du skriver på något uppdragsavtal med någon mäklare.

• Anonym (Fundersam)
    exandthecity skrev 2022-04-10 17:27:55 följande:

Igenkänningsfaktor.. tyvärr.
    Den andre vill ha loss sin andel av kapitalet man har bundet i fastigheten men man vet att personen kommer inte fixa att dra sin andel av lasset med allt det praktiska kring husförsäljning och utflytt.

Om det hade handlat om en ren affärsuppgörelse hade man kunnat agera annorlunda men när det handlar om den andra föräldern till ens barn.. tja.. då är det inte så enkelt.

Vänd på alla stenar innan du skriver på något uppdragsavtal med någon mäklare.

Det känns på nåt sätt ändå skönt att inte vara ensam om de här upplevelserna, även om jag förstår att det finns många som gått igenom exakt samma sak. Det är skillnad att ändå få veta det rakt av. Jag förstår att maken inte vill ha pengar låsta på så sätt, men man kunde ha pratat om saken så hade det inte känts lika hårt. Det är tufft nog med allt annat just nu, men det får bli en annan tråd.

Jag har fått kontakt med fyra olika mäklare, ska prata med någon till från de större firmorna. Jag har fått för mig att kända namn ger mer trygghet för köpare så det lär bli någon av dem. Frågar vad som ingår och vad deras tjänster kostar osv. Men jag tänker att man borde kunna ha visning ganska snart efter att jag flyttat ut, det blir väldigt kalt men annars kommer det bara stå kartonger överallt och det är nog värre.

Och ja, det är ju som du säger, pappan till ens barn, som man ska försöka ha god kontakt med även framöver.
  • fjanten
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-04-10 16:18:15 följande:

Jaha, det verkar iaf inte som om det är någon vits att ens fundera vidare på saken  // Rynkar på näsan Jag lyfte frågan med maken, att jag och barnet kan bo kvar i huset men han sa i princip tvärt av nej. Han vill ha ut sina pengar ur huset "nu" vid en försäljning för han vill kunna köpa en lägenhet någon gång i framtiden, om ett eller ett par år som det lät i runda svängar. Då vill han inte behöva vänta på att jag hittar nytt boende och att vi tar en försäljning då. Man skulle kunna motargumentera att det tog mig mindre än tio dagar att hitta den lägenhet jag har blivit erbjuden nu (utan köpoäng i en storstad!) och att en försäljning ändå inte tar mer än en månad eller så där vi bor, men vi kom inte längre i diskussionen nu. Jag önskar att vi åtminstone hade kunnat vrida lite på frågan istället för ett blankt nej.

Fast jag förstår honom verkligen. Hade heller aldrig gått med på något liknande, hade du själv tyckt det vore rimligt åt andra hållet? Han bor kvar, du tar den där hyresrätten, och sedan säljer ni ...när? När barnet verkligen rotat sig i området i skola o.s.v.? Nja... Osäkert också som sagt med renoveringar, värde som går upp och ner, ha en HR att betala för och samtidigt äga ett hus som man också i praktiken kan behöva betala för om den andra missköter sig. NJA.
Svar på tråden Ska jag stanna kvar i huset eller hyra lägenhet?