• Anonym (Fundersam)

Ska jag stanna kvar i huset eller hyra lägenhet?

Jag och min man ska skiljas, vi är helt överens på den punkten. Problemet är att vi måste lämna ett riktigt bra område med bra skolor för vårt barn, mataffärer på gångavstånd, större affärer några minuter bort med bil, fina naturområden nära, stort och fint hus med stor trädgård, egna äppelträd och annat. Hittills har vi bara antagit att vi ska sälja huset men båda tycker att det är otroligt synd att förlora ett "drömhus" så här.

Nu har jag fått tag i en lägenhet för mig och vårt barn med inflytt i sommar, jag har inte skrivit under kontrakt än men de är väldigt tillmötesgående kring mina behov osv. Området är ok tror jag men har hört blandade åsikter om det, det finns en skola som verkar bra och det finns ett litet köpcentrum med mataffär, apotek osv. Det finns bra utrustning i lägenheten även om köksskåp och garderober har riktigt gammal standard. Det är så pass att vi kan klämma in oss där även om det är stort och hyran kostar ungefär samma eller lite mer än vad det här huset kostar per månad, inklusive lån och annat som vatten, el, sophämtning och försäkring. Det som skulle tillkomma är att jag antagligen skulle behöva hjälp med trädgården då och då men det är en mindre kostnad isf.

Så nu funderar jag på att maken kan flytta ut och jag bor kvar här tills vidare och betalar alla kostnader själv, eller om jag ska ta lägenheten istället. Vi är sams och han är ekonomiskt väldigt tillmötesgående, men jag tror inte vi har en möjlighet att gå vidare med relationen så det är inte därför jag funderar. Det är bara det att jag och barnet behöver ge upp så mycket av vår trygghet, av allt som jag älskar med att bo här och en flytt skulle bli rätt krävande också. Det slog mig precis bara nyss att det hade kunnat vara en lösning som vi inte pratat om tidigare. Vad tänker ni andra?

• Svar på tråden Ska jag stanna kvar i huset eller hyra lägenhet?
  • Anonym (Fundersam)
    fjanten skrev 2022-04-10 17:52:58 följande:
    Fast jag förstår honom verkligen. Hade heller aldrig gått med på något liknande, hade du själv tyckt det vore rimligt åt andra hållet? Han bor kvar, du tar den där hyresrätten, och sedan säljer ni ...när? När barnet verkligen rotat sig i området i skola o.s.v.? Nja... Osäkert också som sagt med renoveringar, värde som går upp och ner, ha en HR att betala för och samtidigt äga ett hus som man också i praktiken kan behöva betala för om den andra missköter sig. NJA.
    Det är en svår fråga och inte helt jämlik för rent ekonomiskt så är jag ändå lite mer stabil på det sättet, alltså ansvarstagande kring mina utgifter osv men jag förstår hur du menar. Om han hade bott kvar med vårt barn så hade jag kanske kunnat tänka mig att vänta, fast inte hur länge som helst så klart.

Men jag tar med mig poängen där om att barnet rotar sig i skolan osv, jag tror jag har rört vid tanken själv men inte riktigt tittat på den. I området där jag fått lgh finns det iaf en skola, som är bra, så det får man vara glad för.
  • Tow2Mater
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-04-10 18:08:28 följande:
    Det är en svår fråga och inte helt jämlik för rent ekonomiskt så är jag ändå lite mer stabil på det sättet, alltså ansvarstagande kring mina utgifter osv men jag förstår hur du menar. Om han hade bott kvar med vårt barn så hade jag kanske kunnat tänka mig att vänta, fast inte hur länge som helst så klart.

Men jag tar med mig poängen där om att barnet rotar sig i skolan osv, jag tror jag har rört vid tanken själv men inte riktigt tittat på den. I området där jag fått lgh finns det iaf en skola, som är bra, så det får man vara glad för.
    Och att maken tillåter dig ta med dig barnet, och att det får gå i skola i ditt område kan du ju också glädja dig åt. Att ni slipper strida om den biten. Hoppas han hittar bostad i närliggande område.
  • Fliselisan

Men menar du att barnen inte behöver ge upp det du beskriver om maken din flyttar istället för du? Ska dom bara bo hos dig?

• Fliselisan
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-04-10 16:18:15 följande:

Jaha, det verkar iaf inte som om det är någon vits att ens fundera vidare på saken  // Rynkar på näsan Jag lyfte frågan med maken, att jag och barnet kan bo kvar i huset men han sa i princip tvärt av nej. Han vill ha ut sina pengar ur huset "nu" vid en försäljning för han vill kunna köpa en lägenhet någon gång i framtiden, om ett eller ett par år som det lät i runda svängar. Då vill han inte behöva vänta på att jag hittar nytt boende och att vi tar en försäljning då. Man skulle kunna motargumentera att det tog mig mindre än tio dagar att hitta den lägenhet jag har blivit erbjuden nu (utan köpoäng i en storstad!) och att en försäljning ändå inte tar mer än en månad eller så där vi bor, men vi kom inte längre i diskussionen nu. Jag önskar att vi åtminstone hade kunnat vrida lite på frågan istället för ett blankt nej.

Det är synd, jag kommer verkligen att sakna alla praktiska aspekter av att bo här, och det finns flera bra skolor i området också för framtiden. Dessutom blir det stressigt med allt som ska göras kring flytten och försäljningen och det mesta landar i mitt knä av olika orsaker. Jag känner mig både ledsen, stressad och uppgiven över allt. Usch Rynkar på näsan

Tack iaf för flera spännande idéer om hur man hade kunnat lösa saken på olika sätt!

Självklart ska han väl få ut sina pengar på en gång och kunna starta ett eget nytt liv?

Tycker du tänker väldigt mycket på dig själv?han kanske träffar en ny kvinna om en vecka och vill satsa på henne, tror knappast han vill vara mer än nödvändigt uppbunden då eller vad tror du?
  • Grey Man

Gör upp allt och dela på er 100% rättvist vad gäller ekonomin är mitt råd. Ni vill inte vara skyldiga varandra något den dagen ni börjar tjafsa om pengar. 

Varför skall han betala underhåll? Ska du ha barnen boende hos dig? Är det delad vårdnad så blir ju ingen skyldig att betala underhåll. 

• Anonym (Fundersam)
    Tow2Mater skrev 2022-04-10 20:44:27 följande:
    Och att maken tillåter dig ta med dig barnet, och att det får gå i skola i ditt område kan du ju också glädja dig åt. Att ni slipper strida om den biten. Hoppas han hittar bostad i närliggande område.
    Ja vi är verkligen överens om många saker, däremot har jag ingen aning om var han hamnar än men även om det är en stor stad så kan man ta sig runt ganska enkelt :)
  • Anonym (Fundersam)
    Fliselisan skrev 2022-04-10 21:05:04 följande:

Men menar du att barnen inte behöver ge upp det du beskriver om maken din flyttar istället för du? Ska dom bara bo hos dig?

Ja om maken flyttar så kan vi bo kvar i huset med allt vad det innebär av bekvämlighet i området, bra skolor mm. Där vi bor nu finns knappt lägenheter att få tag i alls så då kvarstår de områden som är billiga att bo i men som har problemskolor, förutom som det verkar det område där jag nu lyckats få tag i en lägenhet. Inte många valmöjligheter...
  • Anonym (Fundersam)
    Fliselisan skrev 2022-04-10 21:08:49 följande:
    Självklart ska han väl få ut sina pengar på en gång och kunna starta ett eget nytt liv?

Tycker du tänker väldigt mycket på dig själv?han kanske träffar en ny kvinna om en vecka och vill satsa på henne, tror knappast han vill vara mer än nödvändigt uppbunden då eller vad tror du?
    Haha nä du han kommer inte träffa någon ny om en vecka :) Jag förstår vad du menar men både han och jag känner honom så pass väl att det är mer troligt att han är singel resten av livet. Just nu behöver han inte de där pengarna, det skulle vara mer aktuellt om nåt år eller så eftersom han har en tanke om att köpa lägenhet i framtiden.
  • Anonym (Fundersam)
    Grey Man skrev 2022-04-10 21:16:53 följande:

Gör upp allt och dela på er 100% rättvist vad gäller ekonomin är mitt råd. Ni vill inte vara skyldiga varandra något den dagen ni börjar tjafsa om pengar. 

Varför skall han betala underhåll? Ska du ha barnen boende hos dig? Är det delad vårdnad så blir ju ingen skyldig att betala underhåll. 

Vi har tryggat upp de ekonomiska bitarna med äktenskapsförord mm så den biten är i alla fall klar oavsett hur oense vi skulle bli.

Eftersom vårt barn kommer att bo helt hos mig de närmaste åren så kommer han att behöva betala underhåll. Vem som har vårdnad gör ingen skillnad i den frågan. Längre fram kan det så klart förändras men jag har svårt att se att vi någonsin kommer att nå varannan vecka-läge eller så.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-04-10 22:17:22 följande:
    Vi har tryggat upp de ekonomiska bitarna med äktenskapsförord mm så den biten är i alla fall klar oavsett hur oense vi skulle bli.

Eftersom vårt barn kommer att bo helt hos mig de närmaste åren så kommer han att behöva betala underhåll. Vem som har vårdnad gör ingen skillnad i den frågan. Längre fram kan det så klart förändras men jag har svårt att se att vi någonsin kommer att nå varannan vecka-läge eller så.
    Om ni har äktenskapsförord så borde ju bodelningen bli synnerligen enkel. Gör klart allt pappersarbete så att allt med skilsmässan är färdigt hursomhelst.

Är det byte av skola du är orolig för? Vad det gäller boende så gjorde bekanta till mig så att de behöll huset och köpte en liten lägenhet gemensamt. Båda ägde hus/lgh 50/50 och den ena bodde i huset, den andra i lägenheten. Sen sålde de huset några år senare i samband med att barnen började gymnasiet och ändå skulle byta skola.
Svar på tråden Ska jag stanna kvar i huset eller hyra lägenhet?