• Anonym (Fundersam)

Ska jag stanna kvar i huset eller hyra lägenhet?

Jag och min man ska skiljas, vi är helt överens på den punkten. Problemet är att vi måste lämna ett riktigt bra område med bra skolor för vårt barn, mataffärer på gångavstånd, större affärer några minuter bort med bil, fina naturområden nära, stort och fint hus med stor trädgård, egna äppelträd och annat. Hittills har vi bara antagit att vi ska sälja huset men båda tycker att det är otroligt synd att förlora ett "drömhus" så här.

Nu har jag fått tag i en lägenhet för mig och vårt barn med inflytt i sommar, jag har inte skrivit under kontrakt än men de är väldigt tillmötesgående kring mina behov osv. Området är ok tror jag men har hört blandade åsikter om det, det finns en skola som verkar bra och det finns ett litet köpcentrum med mataffär, apotek osv. Det finns bra utrustning i lägenheten även om köksskåp och garderober har riktigt gammal standard. Det är så pass att vi kan klämma in oss där även om det är stort och hyran kostar ungefär samma eller lite mer än vad det här huset kostar per månad, inklusive lån och annat som vatten, el, sophämtning och försäkring. Det som skulle tillkomma är att jag antagligen skulle behöva hjälp med trädgården då och då men det är en mindre kostnad isf.

Så nu funderar jag på att maken kan flytta ut och jag bor kvar här tills vidare och betalar alla kostnader själv, eller om jag ska ta lägenheten istället. Vi är sams och han är ekonomiskt väldigt tillmötesgående, men jag tror inte vi har en möjlighet att gå vidare med relationen så det är inte därför jag funderar. Det är bara det att jag och barnet behöver ge upp så mycket av vår trygghet, av allt som jag älskar med att bo här och en flytt skulle bli rätt krävande också. Det slog mig precis bara nyss att det hade kunnat vara en lösning som vi inte pratat om tidigare. Vad tänker ni andra?

• Svar på tråden Ska jag stanna kvar i huset eller hyra lägenhet?
  • Anonym (Ax)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-04-11 22:50:41 följande:
    Det är inte riktigt så det ligger till, men både han och jag känner honom tillräckligt väl för att veta att han antagligen inte är byggd för en relation alls, så ja han lär vara singel. Sen har han minst sagt en del att jobba på med sig själv också.

Bjussa? Det kostar inte honom något, snarare skulle han tjäna på att låta huset gå upp i värde. På de här ca fem åren har värdet stigit med 45 % så det är inte omöjligt att det skulle gå upp ännu mer på ett par år till.
    Med tanke på att räntorna börja öka, så är det inte alls givet att priserna fortsätter öka. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ax) skrev 2022-04-11 22:56:33 följande:
    Med tanke på att räntorna börja öka, så är det inte alls givet att priserna fortsätter öka. 
    Kanske inte mycket men fastigheter stiger generellt i värde på sikt. Sedan är det väl mer frågan om hur lång tid till.
  • Anonym (P)

Jag kan inte citera.
    TS skriver att hon vill bo kvar för att barnen ska gå i skola i närheten.

Ja, låt honomo kvar med barnen. Du flyttar till lägenheten sen betalar du hälften av de stora kostnaderna för du äger halva fastigheten.

Win win

• Anonym (Mman)
    Anonym (P) skrev 2022-04-12 17:11:43 följande:

Jag kan inte citera.

Ja, låt honomo kvar med barnen. Du flyttar till lägenheten sen betalar du hälften av de stora kostnaderna för du äger halva fastigheten.

Win win

Instämmer, bästa lösningen 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (P) skrev 2022-04-12 17:11:43 följande:

Jag kan inte citera.

Win win

Jag vill bo kvar i huset. Maken vill inte bo kvar i huset. Vårt barn är fortfarande i sånt behov av mig att hen ska vara boende hos mig utan övernattningar förrän längre fram. Så nej, det är ingen win win, snarare lose lose lose (för tre personer), tyvärr.
  • Tom Araya

Det är ju jättebra om han är tillmötesgående och ni kan komma överens.
    Men vilken lösning som passar er bäst utefter dina tankar, det kan inte jag svara på, utan det måste ni själva komma fram till.

När mina föräldrar skildes så bodde farsan kvar i huset och morsan begärde inte ut halva värdet på en gång (vilket antagligen hade tvingat fram en försäljning). Istället fick farsan betala av värdet med ränta över en längre tid (kanske 10-20 år). Han fick också betala lite större summor vid vissa tillfällen, kanske 5-10 000 till möbler när morsan flyttade och sedan 40-50 000 till handpenning när morsan ett par år senare köpte ett radhus. Det låter som småsummor idag, men detta var 1978-79, då kunde man köpa ett hus för 300-600 tusen ute i Stockholms förorter.

Kanske en liknande lösning vore något för er.

• Anonym (P)

Sälj huset då och dela på vinsten
    Vad är problemet egentligen?
    Ja det är kristallklart att du inte har lust att betala hyra och att du vill att exmaken ska ge dig understöd i form av delade bostadskostnad.

Det är lose lose lose. Du står inte på egna ben, exmaken förlorar massor och du visar barnet att det är bra att parasitera.

• Anonym (P)

@Tom Araya
    På den tiden fick man stora bidrag för sitt boende och det kostade inte så mycket att lägga upp det så. Tvärtom tjänade man ofta på det pga bidragen.

Det systemet togs bort på 90-talet tror jag. Utan idag ska man klara av att stå på egna ben. Idag måste man rätta mun efter matsäcken.

• Tom Araya
    Anonym (P) skrev 2022-04-12 18:03:49 följande:

@Tom Araya
    På den tiden fick man stora bidrag för sitt boende och det kostade inte så mycket att lägga upp det så. Tvärtom tjänade man ofta på det pga bidragen.

Det systemet togs bort på 90-talet tror jag. Utan idag ska man klara av att stå på egna ben. Idag måste man rätta mun efter matsäcken.

Jag har aldrig hört att man som ensamstående skulle ha fått något bidrag för att bo i hus. På den tiden betalade man även fastighetsskatt som enskild husägare.
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-04-12 17:45:58 följande:
    Jag vill bo kvar i huset. Maken vill inte bo kvar i huset. Vårt barn är fortfarande i sånt behov av mig att hen ska vara boende hos mig utan övernattningar förrän längre fram. Så nej, det är ingen win win, snarare lose lose lose (för tre personer), tyvärr.
    Hur gammal är er lilla hen? 
Svar på tråden Ska jag stanna kvar i huset eller hyra lägenhet?