Anonym (Tiger) skrev 2022-03-24 09:24:21 följande:
Nej, det har jag inte tror jag. Eller jag gick hos nån speciell psykolog ett tag men minns inte om det var kbt. Tveksam dock om det hjälper...
Eftersom ångest inte är något farligt (utan faktiskt något nödvändigt) så handlar det ju inte om att bli av med den, utan att kunna hantera den.
Det är ju det som KBT-behandling handlar väldigt mycket om. Att hitta strategier att leva trots risk för ångest och med sin ångest.
Jag har haft panikångest sedan jag var typ 11, kanske även innan bara att jag inte hade ord för det.
Jag kan få rejäla tuffa ångestanfall men har lärt mig att leva med dem och framförallt leva mig igenom dem. Nu kommer de mindre sällan och framförallt så har de minskat i styrka och längd.
Det är svårt att föreställa sig så jag kan verkligen förstå din skepticism. Men ju mer man lär sig om ångest, framförallt att den blir värre ju mer man försöker undvika den desto lättare blir det.
Jag har bara medicinerat mot ångest en kort period i mitt liv, när jag levde under hot. Jag medicinerade typ några dagar och återgick sedan till mina "vanliga" strategier.
Det som är viktigt att veta är att det inte finns någon quick-fix och det handlar mycket om din inställning (eftersom det är du som ska göra jobbet, terapeuten kan fungera som stöd och som lots)
Jobbet handlar ju om att ändra dina tankar och på så sätt få ner ångesten.
Det handlar även om att göra sådant som gör att man mår bra som att sova bra, äta bra, motionera, varva ner hjärnan och göra roliga saker.
Lycka till