• zarizael

Gravid med bf november 2022

Jag kan oxå känna bebisen röra sig ibland. Utan tvekan några dagar nu. Från 15+0 så har jag känt längre sammanhängande stunder och inte bara något slag som man undrar, var det där bebis eller tarmarna. Framförallt på kvällen när man sitter ihopkurad i soffan kan den lille ha gympa. En gång kändes det som om den slog en kullerbytta eller trillade där inne. Stor dunk lixom haha

Det känns som snabba lätta slag, eller som om något fladdrar där inne. Ibland drar den en arm eller ben mot livmodern, det är tydligare än fladdret. I början är det så likt när tarmarna rör sig så du inte vet vilket det var. Men eftersom lillen växer och det blir hårdare/längre perioder så kommer du förstå att det varit barnet du känt tidigare oxå. 

Första kände jag tydligt vid 17+ typ
    Om man har moderkakan i framkant kan det dröja betydligt längre innan man känner något. 

Någon annan vars livmoder är enorm? Jag är 15+ nu och livmodern går upp till strax under naveln. Så stor brukar den ju vara när man gör RUL. Visst det är fjärde ungen men med tredje var den inte så stor så fort. Tur jag varit på kub o sett att det är en där inne. Annars hade jag funderat haha

• zarizael

Haha livmodern känner du om du trycker på magen. Den stenhårda bollen där nere ;) 
    Den brukar vara långt ner nu men jag har inga problem o känna den. Känns konstigt att den är så stor redan

Bebis känns som difusa duttar i början så det kan ha varit den du kände. Det är svårt att veta exakt i början :) sedan när dom blir större så känner man flera rörelser på rad då är det lättare att veta :)

• zarizael

Håller tummarna för er februariblomma. Kub är ju sannolikhet o inte definitivt. Så hoppas moderkaksprovet går bra. Sa dom vilken trisomi det var dåliga ods för eller var det alla tre sammanslaget? 
    Downs syndrom är visserligen tufft men det överlever barnet ju oftast med. Dom andra två trisomierna är ju däremot hemska. Styrkekramar Hjärta
    Hoppas på bra besked för er

• zarizael

Februariblomma dom kan nog inte veta själva vilken det är höjd risk för. Bara att det är förhöjd risk. 

Tror inte kub blodproven går över till 1177 eftersom dom i sig själva inte säger någonting. Jag har inte sett mitt svar där iallafall 

Håller tummarna för er som fått dåliga siffror på kub

• zarizael

Vet inte vad jag ska tro längre. Förr kände jag ungen buffla runt varje dag. Nu har jag inte känt något på en vecka. Ibland känner jag något som man kan fundera, var det där bebis?, men det är bara något litet som kan vara tarmarna lika gärna. Inte som förut när det var massa aktivitet en liten stund. Börjar bli riktigt orolig. Idag har jag haft massa sammandragningar som gjort att magen sjunkit. Önskar man hade en doppler så man kunde höra efter om det fanns hjärtslag alls. 

Borde vara 16+6 idag

• zarizael

Åhhhh nej februariblomma. Så fruktansvärt tråkigt. Hoppades så på bra besked för er. Styrkekramar Hjärta

vecka 14 och fram tills magen börjar växa känner många sig väldigt ogravida. Hormon nivåerna sjunker, symtomen släpper ofta och den svullna magen blir plattare (svulnaden är oxå pga hormonerna)
    Därför det kallas för spökveckor. Det är fullständigt normalt. 

Jag har oxå RUL 8/6 grodan =) ser allt bra ut då så ska jag berätta för storasyskonen. Kommer inte fråga om kön för jag vill inte veta. Vill ha kvar den överraskningen  till förlossningen :) 
    Får jag gissa tror jag på kille dock. Samma kravings som med sonen :)

• zarizael

Jag är på med fb. 

Vi har en grupp som vi bildade när jag väntade sonen. Vi följs fortfarande åt sex år senare :)

Sammandragningarna kallas hixton brax (stavning öööö) det är livmodern som övar inför vad som komma skall. Hela livmodern blir en hård boll en stund :) 
    När jag väntade äldsta hade jag mycket, speciellt när man rörde sig. På promenad var jag tvungen att stanna stup i kvarten för det gjorde ont o gå med en stenhård boll i magen. 
    Men om man har jättemycket sammandragningar bör man som sagt kontakta bm. 

• zarizael

Jag fick lämna urinprov sist jag var hos barnmorskan. Tror det var 14+ någon gång. Fick ett rör med hem till nästa gång. Så tror dom kollar urinprov lite då o då :)

Sammandragningarna kommer o går lite när dom vill :)

Nu närmar det sig RUL de n 8e, försöker ignorera tiden så den går fortare haha. Magen har slutat växa i samma rasande tempo så nu är man mer normalstor för tiden. Var lite brydd där ett tag när den växte i raketfart o var dubbelt så stor som den borde. Men mini rör sig där inne varje dag så den känns nu, så det är skönt med livstecken
    Även om jag fortfarande inte fattat att jag är gravid ordentligt. Och undrar hur fasiken ska detta bli nu. Men det ger sig väll med tiden :) Så mycket man måste göra innan november. Byta till större bil tex

• zarizael

Inte sendrag men krypningar i benen. 

Magnesium kan hjälpa mot muskelkramper vet jag. 

Jag får myrkrypningar i benen när jag glömt ta levaxin har jag märkt. Så kryper det så får jag ta en extra tablett

• zarizael

Här glömmer jag bort att jag är gravid hela tiden. Och så får man en karatespark inifrån och hoppar nästan högt. Vad var det. Ja, just ja haha. Vääääldigt olika rörelsemönster här från dag till dag. Oftast party i magen när man vill vila, haha. Men mini börjar bli stark nu. Jösses så det sparkas ibland. Hela magen hoppar. 

Vila på rygg brukar gå bra en stund sedan känner jag mig konstig i huvudet då ungen trycker mot blodkärlen plötsligt. Har lågt blodtryck så är lite känslig. 

Namn ja. Helt övertygad om att det är en kille o har ett namn som fastnat. Men storebrors namn valde vi när vi väntade äldsta och ändå var han mest lillebror första tiden. Tar en stund för namnet o sätta sig o kännas naturligt för mig. 

Letar begagnad vagn. Vill ha stora hjul fram då små hjul inte funkar här uppe i snön. Så har någon tips så hit me ;)

• zarizael

Min syster fick gå på massa extra kontroller pga liten bebis. Vid varje kontroll låg hon ytterligare lite efter men inga fel hittades och hon föddes fult frisk bara liten (minns inte vikten). Idag är hon två år och mår prima o växer som hon ska

• zarizael

Hej tjejer. Länge sedan jag skrev här nu. Hoppas alla mår bra :)

Var hos BM igår. Hon skulle lyssna på hjärtat men mini hade gympa i magen o hjärtljuden var alldeles för snabba haha hon fick ge upp o sa att vi tar en paus o gör lite annat o försöker igen. Om inte bebis kommer ner i frekvens får du åka till förlossningen o lyssna. 

Hjälp måste man dit för så enkla saker. Men tack o lov hade mini lugnat sig lite när jag fyllt i lite papper klart. Den ville fortfarande inte vara still men frekvensen var godkänd iallafal. Haha

så tydligen kan man bli skickad till förlossningen för allt möjligt. 

Här har mini lite olika dagar. Vissa är jättelugna o vissa är det party. Men det märks att det blir trångt nu :)

• zarizael

Slemproppen kan lossna lite i taget men återbildas igen. och flytningar kan man ha gott om. Jäklar vad blött det är ibland i trosorna haha 
    Men luktar det illa bör man fråga BM. Så man inte åker på uvi

Svar på tråden Gravid med bf november 2022