• zarizael

Gravid med bf november 2022

Jag ringde idag 7+4 haha fick telefontid imorgon först. Kände att det kanske var dax. 

Idag slog illamåendet till. Från o vara av o till lite lätt börjar det nu bli jobbigt. Vet ju att om två veckor kommer det vara riktigt illa, längtar inte direkt :S Jag går konstant runt med ett grönt äpple jag kan knapra på när illamåendet slår till. Hjälper än så länge

• zarizael

Smlan blodprovet för KUB tas efter 9+6 och ultraljudet görs efter 11+6

så du kan vänta till efter VUL. Jag är 7+5 idag och väntar på att BM ska ringa upp idag. Första kontakten här. Så vänta om du vill. Ingen panik. Har han barn sedan förut så vet man ju vad man får och inte får göra så bm brukar inte tycka man måste komma in på en gång. Minns inte när jag var där första gången sist, men inte lika tidigt som med första iallafall:)

Kub är enda anledningen till att jag ringde bm nu. Jag är ju gammal nu och kommer bli erbjuden ett :)

• zarizael

Smlan ja när man gjort det några gånger så är det mest jaja det är väll kanske dax o ringa då?.innan ungen kommer haha. Man har ju koll på alla regler. Jag har tex slutat med en medicin och ökat dosen på den andra för jag vet att jag ska det. 

Googlade kub och hittade datumen. Så tyckte det kunde vara bra o ringa nu. Så jag hinner få remiss till kub. Ska till fjällen hela vecka 9+ så kan vara bra o få inskrivningen innan :)

Fjällen blir spännande då den veckan är hemsk med såååå mycket illamående. Fasar lite 

• zarizael

Jag kommer göra Kub då jag är gammal nu och kommer bli erbjuden ett. Blir första gången jag får göra kub så blir spännande:)
    Tycker det är dumt att det är så olika beroende på vart man bor i landet. 

För er som har jobbigt med illamående, testa ta B6 vitamin. Tydligen mår man extra illa om nivåerna är låga. Knaprar två gånger om dagen och inbillar mig att det känns bättre efter. Annars är gröna äpplen min go to mot illamåendet. 
    Jag är en sån som mår mest illa på kvällen. Igår fick jag dock behålla den middag jag lyckades få ner. Tjoho. 

• zarizael

Här måste du fyllt 36år vid BF för att få göra kub. Du kan om du är yngre oxå men det kostar 2500kr och ultraljudet görs på ett sjukhus 20mil bort. 

Nipt erbjuds om sannolikheten på kub är dålig. Finns regioner som bara erbjuder nipt till alla gravida. Så olika på vart man bor så man blir ju knäpp. 

Stockholm tex får ju alla gravida kub.

• zarizael

Emphz visst hade du gjort vul o sett liv? Eller har jag blandat ihop folk?

Inte kul med blod, ger ju katastroftankar direkt. Men det kan bero på att moderkakan är nära livmoderns öppning och det skaver typ. Det brukar ge sig när livmodern växer sig större. Men förstår att det är påfrestande för psyket. Åk in till akuten om det är jobbigt

Nä magsjuka o gravidillamående är ingen bra kombo. Den testade jag i veckan jag oxå. Urk. 

Hur gör ni för att citera? Min telefon vägrar vart jag än försöker trycka

• zarizael

Oooohhhh pico håller tummarna för dig. 

Här vet en kompis. Henne jag skrev till när jag plussade o var lite smått chockskadad haha
    och hennes man vet så klart
    Och en av kollegorna i min arbetsgrupp. Thats it. Inte ens pappan då jag fruktar hans reaktion. Tänker vänta tills jag vet att något lever där inne innan jag berättar. Min mor kommer antagligen få veta nästa vecka när vi ska till fjällen, kommer inte kunna dölja illamåendet. 

• zarizael

Loppster så tidigt brukar illamåendet komma o gå och inte vara så illa. Vissa dagar känner man sig knappt gravid. Sedan vid typ 6+/7+ börjar det bli illa o varje dag. Njut medan du kan ;)
    Minns nyår när jag var 9+ med sonen. Då mådde man pyton konstant, längtar inte. 

Nu när man mår pyton så får jag tänka på att det är några veckor kvar innan det vänder. Om några veckor toppar hcg värdet o sedan släpper illamåendet när det börjar sjunka. Typ två illa veckor kvar och sedan några halvtaskiga. Vid v14 hade det släppt helt med sonen :)

Svar på tråden Gravid med bf november 2022