• zarizael

Gravid med bf november 2022

Ohh skönt om illamåendet släppt för dig. Trötthet är ju oxå ett symtom. Tröttheten kan jag leva med men detta illamående gör mig tokig snart. Undrar om det blir värre med åren eller om man bara förträngt hur jävligt det är Obestämd
    Längtar sååååå tills illamåendet släpper för nu orkar jag knappt röra mig. Tur sonen är snorig så man kan vabba för vill verkligen inte springa runt på jobbet o se grön ut haha

• zarizael

Förstoppning är extremt vanligt. Men min mage hatar gravidvitaminerna jag tar så den är inte förstoppad, så skönt :)

Jag kan känna livmodern, men är fjärde barnet och v12+ nu. Så den har vuxit rätt fort. Syns gör det inte men, om man ligger på rygg märker man att det buktar ut lite.  Mer o mer övertygad om att jag känner fosterrörelser ibland. 

Jag har kub imorgon och är extremt nervös. 

Dock har glädjen över att få se om något lever grusats av att pappan varit i stan i helgen o gått på att han inte vill ha barn och kräver att jag gör abort, vilket inte jag vill. Han har hotat med nästan allt, förutom o ta livet av mig typ. Jagat mina föräldrar o mailat soc o haft sig har han oxå. Ja ungen är en hoppsan?men det finns gränser för hur man beter sig? så väldigt nere just nu

• zarizael

Februariblomma. Så tråkigt att han ändrat sig :(
    Jag har en 8åring som stökar jämnt, suck. Hon ska antagligen utredas men det är ju sån jäkla kö. 
    Men att en är stökig betyder ju inte att nästa bli det  Min son som är 5år är världens mysigaste. Totalt tvärt emot storasyster. Så att en är problematisk är ju inga garantier att nästa är det. Och efter så lång tid av försök..karlar.. 
    Som en kollega sa till sin man när hon försökte övertala honom om att skaffa en till. Du kommer aldrig att ångra ett barn. 

Jag tar levaxin. Gör det visserligen alltid. Men har fått sluta med den andra medicinen jag har och ökat dosen levaxin nu under graviditeten. TSH bör vara runt två. Ich. Det är nämligen så att höga tsh KAN ge låga t4. Låg t4 kan ge fostret problem att utvecklas neurologiskt. Därför tas Tsh på gravida. Och levaxin är koncentrerad t4. Helt ofarligt. Höga tsh gör dig dessutom extra trött och trög i skallen. Du har antagligen fått 50mg tabletter och ska ta en om dagen. Borde stå när du hämtar ut dom. Men mysko att ingen ringt och förklarat hur o varför du ska ta dom. De flesta som får levaxin under graviditeten kan sluta med dom efter förlossningen. Dessutom påverkas tsh av graviditetshormonet hcg. så levaxin till gravida är ganska vanligt. Bara fråga om du undrar något :)

• zarizael

Ja just ja. 

Kub gick bra. Livlig liten krabat och allt såg bra ut. Hon påpekade dock noga att det är svårt att se noga allt. Men det man kan se nu såg bra ut. Låg risk för trisomi. Minns inte vad hon sa för siffror men det var lågt iallafall. Blev flyttad en dag så nu är BF 2/11

• zarizael

Läser här nästan varje dag men orkar inte svara. Så
    Angående ferritin. Det finns olika referensintervall eftersom olika lab kör olika instrument/metoder. Järn är en av byggstenarna för att blod ska kunna bildas. De andra två är folat och vitamin b12. Du känner inte av låga järnvärden förrän hb sjunker. Och när det väl sjunker så tar det tid o få upp igen. Så bäst är o ta järntabletter i förebyggande syfte. Eftersom blodvolymen stiger när man är gravid så behövs extra byggstenar :)

Har en fråga. Någon som har koll på familjerätt. Jag ska ringa min kontakt på soc imorgon (har stöd av dom då jag haft mina äldre barn själv i sex år och har stödfamilj varannan helg för o få andas lite själv) så jag har bra kontakt där redan o ska be om råd. 

Pappan har ju flippat ur totalt och vägrar prata med mig. Han låter gulligullig så länge han tror han kan få mig till abort. Men annars är han bara hotfull. Han tror att han kan få vårdnaden (som han inte vill ha ens) men hans föräldrar kan ju uppfostran ungen?. Han har dessutom kallat sin far tyrann typ. (Jag har aldrig träffat dom) Jag är ju tydligen psykiskt instabil och lever i missär plötsligt. Visst villan är stökig för det bor barn här. .alla föräldrar vet väll hur ett hem medbarn brukar se ut..
    Jag säger att en domstol aldrig skulle göra som han vill, men han går på. Jösses. Känt människan i tre år men han har flippat totalt. Vet knappt vad jag undrar. Få ut lite skit kanske. Men om någon varit igenom något liknande får ni gärna berätta.
    Han är dessutom invandrare så jag litar inte på att han inte skulle sticka utomlands med ungen. Just nu tror jag banne mig allt om honom

• zarizael

Tack RH93 det är så jag trodde det var oxå. Fast du förklarade sånt jag inte vet oxå. Jag har ensam vårdnad av mina tre äldre barn då pappan flyttade utomlands för en annan. Dom är i sverige igen nu sedan något år o vi funderar på o flytta till samma stad  

Denna pluggar och är färdig med läkarutbildningen nu. Sedan ska han ju försöka få AT tjänst någonstans oxå. Det är 18månader. Detta har han sökt i norge. Visst i framtiden skulle han få bättre försörjningsmöjligheter. Men han tänker vägra underhåll så jag har svårt o se honom betala allt ett barn kostar. Jag har fast tjänst på lab på sjukhuset sedan 10år. Visst vi tjänar skräp på sjukhuset men jag sparar ändå flera tusen i månaden så jag har noll problem med försörjning. Han är inte välkommen på sjukhuset här i stan längre så han kan inte göra AT här. 

Jag förstår inte hur han tänker. Jag försöker prata men han bara hotar. Fast han kallar det inte hot han kallar det löfte..suck

Ska ringa min handläggare på måndag. Han har ju redan försökt få ut uppgifter från soc så hon vet att något är på tok. Jag orkade bara inte säga vad det handlade om då

• zarizael

Så kul o gå runt o spana :)
    Rekommenderar babyskydd som man kan ha en ställning till så den blir en vagn. Sååååååå skönt när man är i affärer o ungen somnat i skyddet. Första ungen släpade vi runt skyddet, sååååå tungt
    Sånna vagnar/ställningar vad det nu heter är ganska dyra men så värt det :)
    Finns även sånna som man kan byta delar på så den är vanlig vagn oxå :)

• zarizael

Här har spökveckorna dragit igång. Några dagar nu är all svullnad borta. Känner mig extremt ogravid. Förutom det förbaskade illamåendet på kvällarna. 
    13+5 nu. Från att se ut som en boll ena kvällen till o se ut som vanligt nästa morgon typ. Det är ju så man funderar på om mini lever än. Men magen är ju mer normalstor nu. Hoppas bara illamåendet släpper oxå. 

Får leta i förrådet o se om man har några gravidkläder kvar. Annars får man leta o se vad som finns på marknaden nu. Brukar köpa begagnat men alla bytesmarknader är ju slut för säsongen 

• zarizael

Urs så jobbigt att illamåendet blir värrre för dig värmekudden :(
    Jag mådde illa i sex månader med äldsta. Dock inte så dåligt som dig. Men har en kollega som alltid mår fruktansvärt illa och blir sjukskriven och inlagd med dropp då o då när hon är gravid. Det hoppas jag du slipper. 

Förhoppningsvis så börjar det minska snart. Hcg sjunker stadigt nu och då brukar man må bättre o bättre. V14+ mådde jag finfint förra gången. Så vi håller tummarna att illamåendet släpper snart för oss alla :)

• zarizael

Haha underbart med gravid drömmar. Jag minns så sällan vad jag drömmer. Men har sovit dåligt på sistone o vet att det är udda drömmar ibland. 

Var hos BM idag på kontroll. Allt såg bra ut tillomed hb som brukar vara en katastrof så järntabletterna hjälper :)
    Lyckades övertala henne att vi kunde försöka lyssna efter hjärtljuden även fast man inte gör det denna vecka då det kan vara svårt att hitta. Men hon lyckades. Så än ser allt bra ut där inne :)

Ska till en hjärnskrynklare med pappan på tisdag. Har noll lust o träffa honom efter hans beteende på sistone. Men måste väll försöka få till en dialog med skrället. Kan ju önska att han kan ta o prata som två vuxna människor. 

Svar på tråden Gravid med bf november 2022