Inlägg från: Bebis2021 |Visa alla inlägg
  • Bebis2021

Gravid med bf november 2022

Jag har rul om en vecka och är också nervös inför det, tror jag vid något tillfälle känt något som kan vara rörelser men de har gått ett tag mellan gångerna, nu för några dagar sedan kändes de som på ett tydligt sätt något mer på maten nästan som en "spark" fast mer att något tryck ut mot magen, kan inte tänka mig att det var tarmar eller något annat direkt men man vet ju aldrig.. v 17+6 idag, vilken vecka har nu rul i? För mig blir de då i v 18+6, hoppas allt är bra då å att man ser bra...

• Bebis2021
    RH93 skrev 2022-06-21 15:49:38 följande:

Håller med er om att det kändes långt till RUL från KUB, även fast jag tycker veckorna tickar på fort.
    Jag va inte alls säker på i början vad jag kände för rörelser, inget som känns som typ fladder eller så som andra beskriver. För mig känns det mer som att något ramlar runt där inne eller att det rör sig från en sida till en annan typ. Lite konstig känsla haha.

Jag är i vecka 20 nu (19+5) men man börjar väl med RUL redan från vecka 18 så det borde gå bra att se för dig Bebis2021 tänker jag.

Jo jag har läst de ska funka men ja valde kanske i de "tidigare spannet" så att säga, orkar inte vänta för länge :-P har ju dock gjort ul senast för ca tre veckor sen då jag var i vecka 15+2 och allt såg bra ut då men jag vågar inte andas ut försen efter rul eftersom jag tidigare haft ma där bebis dött i vecka 16 fast allt såg bra ut på ul i vecka 13... men men bara hoppas å hålla tummarna helt enkelt. OM nu allt ser bra ut kan ja inte riktigt bestämma mig för om vi ska kolla kön, hur gör ni andra med de? Har tidigare kollat med mitt ena barn och inte med det andra, ganska kul å spännande att få en överraskning på förlossningen samtidigt som man är sjukt nyfiken, vilket kön de är är helt oviktigt men tycker de blir mer verkligt och lättare att se en individ framför sig om man vet kön.
  • Bebis2021

Jag har förövrigt inte gjort varken kub eller nipt, tycker de flesta verkar göra de ena eller andra nu för tiden, men där jag bor erbjuds inte kub och nipt kändes nog så dyrt så de blev inte att vi gjorde det, har fyllt 32 i år och kan inte låta bli att oroa mig över om de är något fel lr att barnet ska vara sjukt, vet att man inte kan få reda på alla avvikelser i förväg såklart men kan inte låta bli att tänka att man kanske borde kollat trots allt? Börjar ju dock kännas lite försent.. men andra i 30års åldern har ni gjort nipt/kub? Finns någon här som inte gjort? Har aldrig gjort med mina tidigare barn men då var man j yngre... all denna oro aldrig tar de slut

• Bebis2021
    EliMil skrev 2022-06-23 08:48:10 följande:

Godmorgon :) 
    Nyss hemkommen från Rul. En frisk och välmående bebis. Och fick till min stora förvåning veta att det är en liten tjej som ligger där inne och gror ? så förvånad, men såå lycklig. Frisk och välmående då är jag nöjd. 
    Fick även veta att min moderkaka ligger i framvägg så då blev jag lite lugn i att jag inte känner henne något speciellt ännu. Bm visade hur mon moderkaka låg och då finns en liten tom spalt på högra sidan, så där kommer jag kunna känna henne mera. 
    V 19+5 idag och nu längtar jag ännu mer till november. Har nog aldrig förut längtar till just november ;) 

Men åh så underbart förstår verkligen att de känns bra <3 nu är de vara njuta, å jo förstår hur du menar man brukar kanske inte längta till november men då är de tur vår guldklimpar kommer å förgyller den månaden
  • Bebis2021

Värmekudde:
    Så härligt med rul och att allt såg bra ut, jobbigt med besvärande foglossning :(
    Vad blev det för kön förresten om ni hunnit kolla? 

• Bebis2021

Gissar att dom flesta börjat ha varit på rul så himla kul, själv ska jag på det alldeles strax, hoppas på positiva besked. Sen om de är positivt är jag kluven på om man vill veta kön, lite nyfiken är jag såklart om bebis nu lever, kollade inte med första men med andra, tycker båda alternativen är spännande på sitt sätt.. 

• Bebis2021

Rul avklarat och det gick bra allt såg fint ut, kan inte själv tro de är sant. Känns så underbart, nåja nu vågar man kanske börja fundera på vad man kan behöva införskaffa, har två barn sen tidigare så har ju en hel del men ingen spjälsäng (användes dock aldrig av mina två första) har inte heller vagn eller babyskydd, ni som har barn sen tidigare vad känner ni är viktigt att ha? Dom trodde på flicka nu på rul och har två pojkar sen tidigare så kommer säkerligen vilja köpa lite nya kläder, kändes himla kul att kolla kön blir mer verkligt, sen blev jag verkligen chockad då dom sa flicka då ja va så inställd på kille. Nu undrar jag bara dock hur ofta ser dom fel? Kul å veta kön men samtidigt vet man ju att det inte alltid stämmer heller, dock var de både bm och läkare som kollade å sa tjej båda två men men vi får väl se när bebis kikar ut helt enkelt med säkerhet ????men ni andra som kollat kön förlitar ni på att de ändå gode säkert är de dom säger? De borde man väl kunna göra?

• Bebis2021

Alltså ligger ni på rygg och vilar tex osv? Har läst att man ska undvika ligga på rygg men jag kan tycka de är då ja lättast kan känna bebis rörelser, är nu I vecka 20+3, var och lyssnade på hjärtljuden i torsdags där allt såg bra ut, men kan inte låta bli att tycka att jag inte känner lika tydliga buffar just nu senaste dagarna som jag tycker jag gjort för några dagar sedan, har nog ändå känt bebis varje dag dock men som sagt inte lika mkt och tydligt, är dessutom på semester med familjen, alltså långt hemifrån, hade jag varit hemma hade jag kanske ringt och bett om ul tex, men de känns lite tjorvigt när man är i ett annat län lixom, någon annan här som har olika mkt rörelser från dag till dag och vissa dagar knappt något? Vet att de är från vecka 25 typ man ska börja känna mer regelbundet och tydligt, har alltid känt sent med mina tidigare barn, men denna graviditet oroar jag mig för det mesta tyvärr.. 

• Bebis2021

Kan tillägga att jag ju har gjort några ul och där har bebis varje gång följt sin "växtkurva" det vill säga jag har aldrig varit kortare gången snarare har de blivit så att jag fått bf framflyttat, så bebis har ju inte växt mindre på något vis, vilket jag försöker tänka är positivt, jag tycker ja fick lite mage för ca en, två veckor sedan men nu känns de som de stått ganska stilla och inte växt så mkt. Sen på morgonen är den väldigt platt med bara lite put men under dagen ser den mkt större ut, beror väl på svullnad men tycker många har såna rejäla kulor, å de är ändå tredje barnet plus att jag varit gravid och fått ma fyra gånger innan denna på kort tid så magen borde ju växa snabbare.. nåja hur ja än gör lär ja hitta saker att oroa mig för usch å fy verkar aldrig minska..

• Bebis2021

Värmekudde:
    Okej, jo de är ju sant och verkar inte vara så ovanligt med lugnare dagar och varierande rörelser kring dessa veckor. Vi är på semester och har i två dagar varit full rulle så har inte suttit ner typ en sekund,  samt att de varit varmt så gissar att de bidrar att ja känt mindre helt enkelt:) igårkväll och idag har jag känt mkt mer rörelser så nu känns de bättre igen

• Bebis2021

Jag fick göra ett extra ul igår och allt såg bra ut, bra med fostervatten samt bra flöde i navelsträngen, dock var bebis på -19% i storlek och plus/minus 15% följer dom inte upp och räknas som helt okej, så jag var precis på gränsen enligt läkaren, men därför ville hon för säkerhetsskull att jag kommer tillbaks om två veckor för att kolla igen, hon sa även att bebis var väldigt livlig i magen vilket försvårade mätningen, men man kan ju såklart inte låta bli att oroa sig. Någon här som gjort TUL någon gång och legat lite under medel? Jag har googlat och verkar ju ändå reda ut sig och gå bra för de flesta, men alltid skönt å höra andras erfarenheter.. bebis har ju alla andra uk följt exakt kurva utifrån vilken vecka jag varit så blev som lite förvånad, denna gång var en annan som mätte vet inte om de kan ha betydelse... nåja skönt dom håller koll men eftersom jag haft ma där bebis dog pga proppar I moderkakan blir man lite nojig... :/

• Bebis2021
    Thasz skrev 2022-07-21 15:32:06 följande:
    Inte varit med om samma själv då detta är min första graviditet, men jag håller tummarna för att det ser bra ut på nästa ul. Hjärta  
    Tack jag hoppas de jag också <3
  • Bebis2021
    EliMil skrev 2022-07-21 22:56:49 följande:
    Ja nu när man är lite längre gången vill man ju gärna känna sin bebis lite lika varje dag. 

Jo så kan det såklart vara att det är på grund av värmen och att hon då kommer igång senare på kvällen när det är svalare. Precis nu här vid 22.40 möblerade hon nog om inne i magen ;)

Bebis2021 - skickar lite styrketankar ? förstår att du blir orolig. Men jag har hört många (precis som du läst) som legat utanför normalkurvan där det gått jättebra :)
    Tack <3 ja jag lever på de hoppet nu och hoppas dessa två veckor går fort så man får komma å se hur bebis mår. Har då känt mkt rörelser idag å ganska rejält vilket känns positivt.
  • Bebis2021
    zarizael skrev 2022-07-27 23:54:23 följande:

Min syster fick gå på massa extra kontroller pga liten bebis. Vid varje kontroll låg hon ytterligare lite efter men inga fel hittades och hon föddes fult frisk bara liten (minns inte vikten). Idag är hon två år och mår prima o växer som hon ska

Okej verkar vara många som haft mindre bebis och allt ändå gått bra, skönt att höra :))
  • Bebis2021

RH93:
    Ja de är ju så mysigt att få höra hjärtljuden <3 så skönt att allt såg bra ut.

Vad jobbigt att du haft en tuff start efter semestern, själv börjar jag jobba nästa vecka och gruvar mig inför det, mår ändå rätt bra nu men är ganska trött och så trots semester så lär ju inte bli bättre av arbetet, ser verkligen fram emot att gå på föräldraledigt sen någon gång i november 

Jag mår som sagt rätt bra, ganska trött men försöker tillåta mig att ta de lugnt och vila mkt, brukar vara dålig på de annars. Tycker magen vuxit på en hel del sen rul, är nu I vecka 23+0 och njuter verkligen av att man fått riktig gravidmage och att känna bebis, såå mysigt, Hur mår du? 

• Bebis2021
    zarizael skrev 2022-09-16 11:26:42 följande:

Hej tjejer. Länge sedan jag skrev här nu. Hoppas alla mår bra :)

Var hos BM igår. Hon skulle lyssna på hjärtat men mini hade gympa i magen o hjärtljuden var alldeles för snabba haha hon fick ge upp o sa att vi tar en paus o gör lite annat o försöker igen. Om inte bebis kommer ner i frekvens får du åka till förlossningen o lyssna. 

Hjälp måste man dit för så enkla saker. Men tack o lov hade mini lugnat sig lite när jag fyllt i lite papper klart. Den ville fortfarande inte vara still men frekvensen var godkänd iallafal. Haha

så tydligen kan man bli skickad till förlossningen för allt möjligt. 

Här har mini lite olika dagar. Vissa är jättelugna o vissa är det party. Men det märks att det blir trångt nu :)

Kul med en livlig liten krabat i magen :D de är samma här kan vara livligt i några dagar tycker jag, sen kommer de någon dag med lugnare aktivitet vilket verkar vara våran minis mönster, men bm har ibland fått kämpa för å hinna med å få in bra med hjärtljud för att bebis flyttar runt som bara den, dock får vi se nu till veckan då jag är i v 32, gissar de börjar bli trångt å antagligen lite svårare att "rymma undan" sådär iaf så kanske blir lättare att hitta hjärtljuden då, nåja nu kan man snart börja räkna ner på riktigt, längtar så otroligt mkt samtidigt som jag tycker de är såå mysigt med gravidmage och massa rörelser som man får känna, även om de finns en del baksidor med graviditet såklart men njuter i de stora hela. Men detta är.ju tredje och sista som vi tänkt så känns lite sorgset när man tänker att de är sista gången man går igenom detta 
Svar på tråden Gravid med bf november 2022