Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

nihka skrev 2022-04-03 21:06:48 följande:
    Många minns honom som den som splittrade Sovjetunionen och orsaken till kommunisms fall. Han lever fortfarande, 90 år. Har sin karaktäristiska fläck på huvudet. Han verkar inte vara någon direkt Putinälskare. 
    Jo, han verkar fortfarande leva. Jag kollade faktiskt det i början av det här kriget. Tänkte nämligen: Man hoppas ju nästan att han inte behöver uppleva det! Senaste intervju jag hittat var för 2 år sedan. Tysk TV gjorde ett helt program runt honom och pratade om allt möjligt med honom. Han t.o.m. sjöng en sång. Och han sjunger bra, fortfarande då. 
  • AndreaBD
    Missermajser skrev 2022-04-04 19:38:04 följande:

Det låter som en näst intill psykotisk inställning i mina öron att inbilla sig att de inte bestämmer själva vare sig vi skickar vapen eller inte.

Dumheter! De är vuxna människor och vet vad de vill. Det har ju visat sig nu att det inte hjälper att inte ha vapen. De har ju dödat civila helt hänsynslöst. 
  • AndreaBD
    Missermajser skrev 2022-04-05 07:47:53 följande:
    Nu har dom ju både haft och har vapen.
    Det är väl ganska uppenbart att de inte kan ha tillräckligt för att ha en chans mot Ryssland! 
  • AndreaBD
    Missermajser skrev 2022-04-05 14:24:01 följande:
    Ja det håller jag med om. Dock så anser jag att om man gör ett val att stå emot så kan man så klart ta emot hjälp. Själv anser jag dock att Zelenkyj ska kapitulera och gå med på Rysslands krav för att bespara sitt folks live istället för att låta det gå över i ett evighetslångt proxykrig mellan öst och väst
    Nepp. Det är inte min åsikt i alla fall. Det är nu det avgörs om demokrati, åsiktsfrihet och mänskliga rättigheter betyder något eller om den starkare bestämmer oavsett. Ryssland skulle kunna ta över det ena landet efter det andra om vi är fega och inte säger ifrån. Det är inte bara Ukrainas konflikt, utan alla demokratiska ländernas. 

Kanske vet du redan, men kanske finns det någon som inte vet än- Ryssland har aldrig skrivit på mänskliga rättigheterna. Däremot Geneve konventionen. 
  • AndreaBD
    Missermajser skrev 2022-04-05 15:46:57 följande:
    Ukraina gjorde förmodligen ett stort misstag när de tvingade rysktalande till att gå över till ukrainska i officiella sammanhang. De flesta i Donbass hade nog varit nöjda med att få tillhöra Ukraina om de hade fått ge uttryck för sitt språk och sin kultur. Sedan att förbjuda och utesluta ett stort antal partier bland annat på vänstersidan tycker illa fall jag ligger rätt långt ifrån demokratisk utveckling,
    Helt normalt att det språket som talas i landet ska användas i officiella sammanhang! Vilket land kräver inte det? Det är en annan sak med att prata sitt språk hemma, eller att t.o.m. ha ryska skolor och olika kulturella aktiviteter. Det har väl ingen förbjudit dem!?
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-04-05 17:08:41 följande:
    Tja, Finland har TVÅ officiella språk - inte bara det största "det språket som talas i landet"
    AndreaBD skrev 2022-04-05 16:13:51 följande:
    Det är en annan sak med att prata sitt språk hemma, eller att t.o.m. ha ryska skolor och olika kulturella aktiviteter. Det har väl ingen förbjudit dem!?

Eeh ... jo. Det var det som den nya språklagen delvis handlade om. Att bland annat stoppa skolor att undervisa på ryska.
    Okej, jag vet inte i detalj om det även gällde skolor. Men att ett land har flera officiella språk, så som Finland har två, eller att Sverige har fyra (tror jag) minoritetsspråk - det betyder ju INTE att dessa används i officiella sammanhang. Eller? De står väl inte i sitt parlament och diskuterar ibland på finska och ibland på svenska? Jag har i alla fall svårt att tänka mig det.
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2022-04-05 17:15:33 följande:
    Såhär med facit i hand, så var det nog rätt dumt. Men med all säkerhet inte den verkliga orsaken till Rysslands invasion. 
    Det intressanta är faktiskt att den nuvarande presidenten (lagen antogs innan han tillträdde) riktade kritk mot denna språklag
    Presidenten själv är ju en som pratar ryska
    Det var intressant - att han inte står bakom den lagen. Jag tror de har helt enkelt inte erfarenheten. Dvs. de tror nog att det är bäst att göra så, och har inte tänkt vilka negativa effekter det kan ha. 
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-04-06 08:26:47 följande:
    Sverige har ETT officiellt språk. Finland har två. Och JO det är precis vad det betyder - beroende på kommun.

Finland har enspråkigt finskspråkiga kommuner, enspråkigt svenskspråkiga kommuner och tvåspråkiga kommuner. Det beror på folksammansättningen.

En tillräckligt stor minoritet av det ena språket så blir kommunen tvåspråkig och då ska all officiell kommunikation ske på två språk och debatten i talarstolen kan ske på vilket som helst av språken.

På Åland finns inget krav på finska. I Vilmanstrand finns inget krav på svenska. I Helsingfors är det krav på tvåspråkighet.

.

Ukraina hade kunnat göra något liknande med ryskan och ryssarna i sitt land men valde att konfrontera och förbjuda istället.

Hade Helsingfors behandlat Åland som Kiev behandlat Donbass så hade Åländska privata nyhetstidningar varit tvungna att trycka en helt finsk-språkig version av sin tidning också. Till extra kostnad och liten nytta.

Butikspersonal på Åland hade varit tvungna, enligt lag, att först hälsa kunden på finska "Hyvää päivää" för att sedan - om kunden då svarar på svenska "God dag" kunna få fortsätta samtalet på svenska.

Ingen skolundervisning på Åland från åk 5 och uppåt får ske på svenska utan det ska bara vara finska.

Och så vidare.

Sjukvård. Myndighetskontakter. Polis. Politiska partier. Allt ska vara på finska. Inte svenska
    Att man gör så i Finland hade jag också ganska klart för mig. Finland har ju varit aktivt tvåspråkig ganska länge. 

Egentligen har alla länder olika förutsättningar. Dvs. man kan inte säga att något system är det rätta och att det bör passa alla länder. Generellt kan jag tycka att det är bra att ha ett officiellt språk och sen kan man ju ha minoritetsspråk. Det kan annars också bli väldigt rörigt om det finns fler än två eller tre. 

Det finns dock länder som behöver andra system. Belgien är t.ex. inget konstigt. De har verkligen två helt olika språk (om inte tre, det finns ju också en tysk minoritet). Men jag tycker två borde räcka i det fallet. Där har de verkligen allt på franska i den södra delen och allt på flamländska i norra delen. Och blandat i huvudstaden (och i några fler områden, antar jag). 

Där är ju Israel ganska intressant. De tvingade ju i princip igenom ett språk som knappt någon egentligen talade från början. Det var nog först andra generationen som växte upp med det. Men vad var alternativet när alla pratar olika språk? I början var det nog många som kommunicerade på engelska, tyska, jiddish eller annat. 
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-04-06 10:13:12 följande:
    Schweiz har FYRA officiella språk. Det finns inget "rörigt" över Schweiz.

Det handlar om att vara goda grannar. Att acceptera varandras språk, kultur och historia. Extra ansvar ligger på den starkare parten, majoriteten.

Funkar hyfsat i Schweiz och Finland. Funkar inte alls i Ukraina.
    Nu vet jag inte så mycket om hur exakt det fungerar i Schweiz, dvs. OM det fungerar bra eller om det är rörigt. Men som sagt, alla länder är olika.

Även om jag tycker att det i Ukrainas fall borde vara två officiella språk eftersom det är en stor del av befolkningen som pratar ryska, så kan jag förstå deras motstånd. Det är som om man skulle tvinga Israel att prata tyska! Det har redan hänt ett folk i Ukraina som orsakats av Ryssland. De kallar det för Holodomor och det var 1932/33. Sedan tvingades de att vara med i Sovjetunionen med Ryssland. Inte konstigt att de har ett problem med språket! Fel är det, men förståeligt. 
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-04-06 10:47:50 följande:
    Ja, det kommer att vara än svårare efter kriget. Det är därför jag tror att slutet på detta är att separera ryssar från ukrainare och sedan bygga ett skit-högt staket emellan.

Om det sedan sker genom en massfördrivning av ryssar från Ukraina eller om det sker genom att  exempelvis folkrepublikerna Donbass och Luhansk samt Krim skiljs från Ukraina - det blir en förhandlingsfråga,

Efter andra världskriget så fördrevs miljontals tyskar västerut medan Finland förlorade fysiska landområden.

Såväl Tyskland som Finland är idag välmående (nåja) demokratier. 
    Att de är välmående demokratier har inget med fördrivningen att göra. Där var det helt andra faktorer som styrde.

Och jag tror inte alls på att dela på dem. Det har egentligen inte varit särskilt mycket problem mellan språkgruppen. Det finns en ganska liten och obetydlig höger-extrem grupp som har försökt utnyttja såna faktorer, men utan Rysslands "hjälp" hade det inte varit krig i Donbas i 8 år. Det enda som krävs är att få bort  rysk armé och att sätta några radikala idioter i fängelse. Mer skulle nog inte krävas. 
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa