Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Dunderthunder skrev 2022-03-29 15:03:20 följande:
    Jo det gjorde jag.
    Då borde du förklara hur du menar, för jag förstod ju uppenbarligen inte det. 
  • AndreaBD
    Dunderthunder skrev 2022-03-29 16:48:15 följande:
    Det har jag redan skrivit. 
    Okej, du vill inte kommunicera meningsfullt.
  • AndreaBD
    Dunderthunder skrev 2022-03-29 13:55:59 följande:
    Nej! Ryssarna vill inte bli inträngda i ett hörn, vilket de varnar för. Inte att de redan är där. Om du tycker det är sjukligt misstänksamt, är väl västvärldens upprustningar än mer nojigt. Känns som att många länder tror att ett 3:e världskrig är på G.
    Suck... jag försöker väl ändå. Att folk tror att ett 3:e världskrig är på G verkar inte direkt överdrivet, eftersom experterna också bedömer det. T.ex. svenska försvarsmakten tycker att det finns en viss risk för det. 

Förklara då för mig varför Ryssland känner att de kan bli inträngda i ett hörn! För att de inte vinner ett krig som de, dumt nog, har börjat? Måste man ge dem något så att de är nöjda? Trots att det är de som borde betala för allt de har förstört. 

Förresten så har de redan förstört tidigare i Ukraina. De som bråkat i östra Ukraina är ju till stor del inte några ryssar som bor där utan legosoldater som skickats dit.
  • AndreaBD
    Dunderthunder skrev 2022-03-29 22:00:57 följande:
    Jag försökte faktiskt diskutera det som DU skrev - trots att du inte har diskuterat det jag skrev och ändå citerade mitt inlägg.

Jag frågar efter närmare hur du menar!
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2022-03-29 20:03:31 följande:
    Jag tror man måste förstå Kreml/Putin's position utifrån den multipolära världsordning de agerar efter eller försöker uppnå - de känner sig hotade av att de inte får härja runt i sina grannskap utan protester från omvärlden, de könenr si hiotade av att det finns länder som försvarar andra länder.

Likt Nazitysklands föreställningar om Anschluss vill Krelm/Putin ha alla områden med en befolkning med rysk nationalitet/identitet inom sin maktsfär - det finns i Baltikum, det finns i Transnistrien, det finns i östra och södra Ukraina, och det finns på fler ställen i forna SU . tillsammans med lämpliga buffertstater för att inte ha någon försvarsallians som hotar deras härjande i grannskapet.

tabeller på sid 28 och 30 om ryska minoriteter i olika länder.

gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/22493/gupea_2077_22493_1.pdf

Kreml/Putin's agerande ska förstår i ljuset av att de försöker framstå som större och starkare än de är och hota med de största konsekvenserna som någonsin skådats ( eller hur de nu sade det) - Det har visat sig att de har en svag krigsmakt, ett svagt ledarskapm nen med atomvapen, kemvapen, biovapen:  i mycket en liten hund som skäller som en stor hund för att den har vassa tänder som den är beredd att använda om någon inte lpter den skrämma och hota och skada de som finns närmaste området eller korsar deras paranioda planer.
    Japp - bra analys, och en intressant avhandling. Man blir ju nästan skrämd av hur många andra konflikter som kan bryta ut där. Samtidigt så tycker jag att det inte skulle behöva bli så. Det beror ju på hur man hanterar det. 

Men jag håller med dig där om att Putin är paranoid och klagar på att han inte får överfalla andra länder i lugn och ro. 
  • AndreaBD
    USA111 skrev 2022-03-30 19:43:06 följande:

Men varför ingriper ej polisen och tar de som krigar i ukraina., De håller på med mord? Samma sak med putin.

Polisen? Mot tusentals soldater med fullautomatiska vapen och artilleri? 

Ingen kommer åt Putin, han har sin egna lilla armé som bara skyddar honom. Dessutom vet man inte säkert var han är. 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2022-03-31 18:06:26 följande:
    Jag tror inte att Putin är paranoid, men han agerar som om han vore det. 
    Inte paranoid om allt möjligt, men paranoid när det gäller väst. Han tror ju hela tiden att Ryssland blir hotad. 
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2022-03-31 17:28:48 följande:
    Här finns en beskrivning av den ideologi som Lavrov för fram och som Putin och en av de tänkare som verkar ha stor inflytande på Kreml/Putin. Notera stödet för högerexstrema rörelser och den asymmetriska krigsföringen tillsammans med fascistoida konservativa föreställningar och kritiken mot globalism, liberala och demokratiska samhällen och värderingar. Inte konstigt att SDs företrädare och vurmare har svårt att inte stödja Putin.

Dugin om Rysslands invasionskrig mot Ukraina

Målet med full Rysk politisk kontroll över Ukraina och de geopolitiska målen

Analys över Dugin

Dugin presenterar en totalitär, militaristik, världsbild som i allt ligger på den extrema högersidan med tydliga inslag av fascism och etnonationalism.
    Jag får kolla på det imorgon, är för trött idag. :) 
  • AndreaBD
    nattuw skrev 2022-03-31 22:38:31 följande:
    Nåja han är ju trotts allt en gammal KGB-överste.
    Ja, och han har redan anmält sina skolkamerater och deras föräldrar - så tidigt började han.
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2022-04-01 04:11:09 följande:
    Nja... vad han vill genom sin propaganda är att försöka få omvärlden att förstå och acceptera att det finns ett hot mot Ryssland, men det handlar ju mer om själva motreaktionerna och agerandet från Ryskt håll. Jag tror inte alls att Putin själv tror på den hotbild han målar upp, utan den är medvetet uppdiktad/överdriven.
    Det liknar vad svenska politiker försökte måla upp till stöd för sin försvarspolitik, fast det i Sverige hade motsatt budskap och syfte, nämligen att försvara nedrustning.
    Det handlar inte om att politiska ledare alltid tror på vad de själva säger, utan snarare att andra ska tro på det.

Syftet med Rysslands utrikespolitik är ju inte att motverka hot (eftersom dessa inte existerar), utan att kuva folk och omvärld till att dansa efter rysk pipa.
    Ja, det är ju frågan om man kan vara helt säker där att det är så. Det skulle underlätta, egentligen. Då behöver man inte ta hänsyn till det för att försöka lösa situationen. Jag är fortfarande lite osäker där eftersom några av dem andra runt Putin verkar genuint rädda för väst. Jag minns inte vem det var... jo, jag hittar det nu, Dmitry Peskov

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jxy0MR/rysk-varning-till-vast-trang-inte-in-oss-i-ett-horn

Jag har för mig att jag sett honom säga något sånt i ett videoklipp också och att han då såg orolig ut på riktigt. Annars skulle han vara en bra skådespelare. När det gäller Putin, så skulle jag inte tro något han säger. En riktig psykopat och narcisst. "Primary psychopath", alltså en som är född sån. 
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa