Padirac skrev 2022-03-29 20:03:31 följande:
Jag tror man måste förstå Kreml/Putin's position utifrån den multipolära världsordning de agerar efter eller försöker uppnå - de känner sig hotade av att de inte får härja runt i sina grannskap utan protester från omvärlden, de könenr si hiotade av att det finns länder som försvarar andra länder.
Likt Nazitysklands föreställningar om Anschluss vill Krelm/Putin ha alla områden med en befolkning med rysk nationalitet/identitet inom sin maktsfär - det finns i Baltikum, det finns i Transnistrien, det finns i östra och södra Ukraina, och det finns på fler ställen i forna SU . tillsammans med lämpliga buffertstater för att inte ha någon försvarsallians som hotar deras härjande i grannskapet.
tabeller på sid 28 och 30 om ryska minoriteter i olika länder.
gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/22493/gupea_2077_22493_1.pdf
Kreml/Putin's agerande ska förstår i ljuset av att de försöker framstå som större och starkare än de är och hota med de största konsekvenserna som någonsin skådats ( eller hur de nu sade det) - Det har visat sig att de har en svag krigsmakt, ett svagt ledarskapm nen med atomvapen, kemvapen, biovapen: i mycket en liten hund som skäller som en stor hund för att den har vassa tänder som den är beredd att använda om någon inte lpter den skrämma och hota och skada de som finns närmaste området eller korsar deras paranioda planer.
Japp - bra analys, och en intressant avhandling. Man blir ju nästan skrämd av hur många andra konflikter som kan bryta ut där. Samtidigt så tycker jag att det inte skulle behöva bli så. Det beror ju på hur man hanterar det.
Men jag håller med dig där om att Putin är paranoid och klagar på att han inte får överfalla andra länder i lugn och ro.