Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Mentat skrev 2022-03-18 13:06:28 följande:
    Jag förstår att Moldavien är oroat - de är rimligen nästa mål för Putin efter Ukraina och de är inte heller medlemmar i Nato så de har inget militärt skydd mot rysk aggression. Transnistrien är en utmärkt ursäkt för Putin att gå vidare.Sorry, men det här är väldigt naivt. Om USA skulle göra det så skulle vi ganska snabbt ha ett tredje världskrig. Andra världskriget krävde 50 miljoner liv. Det tredje kommer nog att kräva fler. Är det då en bra lösning? 
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2022-03-18 13:06:28 följande:
    Jag förstår att Moldavien är oroat - de är rimligen nästa mål för Putin efter Ukraina och de är inte heller medlemmar i Nato så de har inget militärt skydd mot rysk aggression. Transnistrien är en utmärkt ursäkt för Putin att gå vidare.
    Sorry att det blev fel svar förut....

Jag skulle skriva att Moldavien uppenbarligen redan har ryska trupper i sitt land, de klagar på det. Det hade jag inte hört, eller glömt bort. Uppenbarligen är de där sedan 2006. Men även innan dess var det ganska mycket oklarheter. De hade en gång planer att förenas med Rumänien. Nu är det Transnistrien som vill vara självständig, och där är trupperna. Men om de tänker tillhöra Ryssland sedan, så har de ju inte ens en gemensam gräns med Ryssland, Ukraina ligger emellan. Förutom förstås om Ukraina också ska tillhöra Ryssland
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-03-18 17:17:20 följande:
    Sedan 1992
    Då har de väl varit där sen sovjettiden.
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-03-18 19:57:16 följande:
    Sovjet föll 1991. I efterspelet skedde händelserna i Moldavien som gjorde att Ryssland gick in med militär i Transnistrien.
    Ja, det var ungefär det jag mindes också. 
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-03-24 07:46:16 följande:

Man får väl lov till att länka den här gamle gubben ändå:

twitter.com/carlbildt/status/1506315902169534464

Rysk statlig television sänder debatt där deltagare argumenterar öppet för att kärnvapenbomba Warszawa, ockupera hela södra Ukraina för en korridor till Transnistrien och invadera Polen/Litauen för att skapa en korridor till Kaliningrad. 

Det här sänds inte utan statens (Putins) acceptans.

Hm... och det är säkert att det inte har tagits ur ett sammanhang? Typ, vad skulle vi behöva göra om situationen vore si eller så, mycket värre än nu? 

Jag är lite förvånad att man skulle ta risken att ha såna diskussioner. Det krävs ju bara en person som har något att invända mot Rysslands "operation" , så skulle det bli helt motsatt inverkan på folk. 
  • AndreaBD
    Kermit1561 skrev 2022-03-24 09:06:49 följande:
    Deltagarna är noga utvalda och vet att de kommer att straffa sig att säga nått sånt. Det är väl snarare så att de förmodligen väljer ut extremister åt andra hållet så att Putin kan framstå som sansad och återhållsam.  
    Jo, det är det det man tänker förstås. Men de är bara människor och så nojig som Putin är numera är det nog lätt att säga något som är "fel". Visserligen kan man tänka sig extremister på Putins sida, men även de lär ju ha lite halv-galna idéer och alla lär inte Putin heller gilla, tänkte jag. Hm... och så ska det verka naturligt också!? 

• AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-03-24 11:13:08 följande:
    Det är inte taget ur sitt sammanhang och du huttar samma typ av argumentation i andra ryska medier med koppling till staten/Putin.

Inget i de där kanalerna och tidningarna finns där om det går emot Putins intressen. Som MINST så får han väst att bli osäkra. Som bäst så blir väst rädda och backar..
    Jo, det är klart. Det är bara (som jag redan skrev i förra inlägget) så lätt att kränka Putin nuförtiden. Vet de säkert vad man får säga? Tänk om det visserligen passar in i Putins tänk perfekt, men avslöjar något som Putin har planerat näst? Inte för att personen visste, men att Putin har tänkt samma sak och det är konkreta planer på gång. 

Att kolla sammanhanget är ju alltid viktigt, det kan ju bli helt fel. Men här kan jag inte göra det heller. 
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-03-24 13:39:28 följande:
    Putin talade om, högt och tydligt, att han tänkte invadera Ukraina. Ingen i väst trodde på honom. Han behöver inte bekymra sig för att någon i en TV-debatt skulle "avslöja" hans planer
    Kanske har vi lärt oss av misstaget? Kanske är det en skillnad om man säger det direkt (då tror folk ibland inte det är på riktigt)?
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-03-24 16:15:44 följande:
    All annan lärdom än att "allt måste anses möjligt" är felaktig.

Ja, till och med kärnvapen.

Även andra länder.

Allt.

Tveksamt om väst med sitt statiska tänkande klarar av att förstå honom den här gången heller.
    Nja... antar det...
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa