• Anonym (Hjälptack)

Vem säger han sanningen till??

Föreställ er... 
    En man har haft ett förhållande med en annan kvinna under ca 8 månader. Dom har träffats kanske 2-3 ggr/veckan.
    Han är gift sen mer än 10 år och har två barn under 10 år.
    Förhållandet uppdagas genom att hans fru går igenom telefon och mail efter att ha hört rykten från andra. 

Till sin fru säger han att den andra kvinnan inte betyder någonting mer än spännande sex och att han aldrig tänkt lämna henne och barnen. Att han bara älskar frun. 

Till den andra kvinnan säger han att han inte vill lämna pga barnen men att han inte längre älskar sin fru. Att det är henne han egentligen vill ha.

Vilket påstående skulle ni, som utomstående, tror på? Vilket tror ni oftast stämmer? 

• Svar på tråden Vem säger han sanningen till??
  • Anonym (ööö)
    Anonym (Hjälptack) skrev 2022-02-24 08:08:18 följande:

Jag vill nånstans ha kvar min m man och om det är så att han ljög för henne och ändå älskat mig så kan det väl kanske vara värt en chans...? 

Nja, jag vet inte. Hur ska man kunna lita på en person som gjort detta? Kan göra samma sak igen, med någon annan. 
  • Anonym (jag)

Jag tackar för alla svar! Det verkar som att dom flesta tror att hans fru är viktigast. Jag ville ju inte skriva vem av dom jag var eftersom jag inte ville att det skulle färga av sig på svaren men det verkar som det gjort det ändå... Är väldigt tacksam mot dom som verkag svara rakt och sakligt.
    Men jag är alltså hans fru i det här skitdramat. Det nån skrev att jag inte borde veta alla intima detaljer isåfall kan jag påminna om att jag kom över båda mess och mail med rätt intima detaljer, plus att den andra kvinnan skrivit ett eget mail där hon med glädje gett mig fakta.
    Jag vill nånstans ha kvar min m man och om det är så att han ljög för henne och ändå älskat mig så kan det väl kanske vara värt en chans...? 

Men varför vill du ha kvar en man som beter sig på det sättet?
  • Fjäril kär

Jag tackar för alla svar! Det verkar som att dom flesta tror att hans fru är viktigast. Jag ville ju inte skriva vem av dom jag var eftersom jag inte ville att det skulle färga av sig på svaren men det verkar som det gjort det ändå... Är väldigt tacksam mot dom som verkag svara rakt och sakligt.
    Men jag är alltså hans fru i det här skitdramat. Det nån skrev att jag inte borde veta alla intima detaljer isåfall kan jag påminna om att jag kom över båda mess och mail med rätt intima detaljer, plus att den andra kvinnan skrivit ett eget mail där hon med glädje gett mig fakta.

Men varför?
    Att stanna kvar blir ju en form av belöning liksom om du förstår vad jag menar... Han kommer ju definitivt inte sluta vara otrogen. Snarare tvärtom. Han kommer ju fortsätta ljuga för er båda. Vad är hans kärlek värd om han ändå väljer att vara otrogen? 
    Vem tror du kommer ses som mest förd bakom ljuset här? 
  • Anonym (Andreas)

Och älskarinnan kommer garva läppen av sig och ser genast chansen att vinna honom. Hon har nu lärt sig vart du står och om hon inte orkar hela vägen fram så kommer hon förvandlas till kaninkokerska.

Du vill stanna för att.....? 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (ööö) skrev 2022-02-24 08:16:41 följande:
    Nja, jag vet inte. Hur ska man kunna lita på en person som gjort detta? Kan göra samma sak igen, med någon annan. 
    Eller med samma person. Risken är nog stor för återfall om de har träffats så ofta under så lång tid.
  • Anonym (På vilken grund?)

Du vill ha kvar din man.
    Vad innebär det egentligen för dig? Vad är dina grunder och preferenser för att du vill ha honom kvar?

Du vill ha kvar din man. Innebär det då att du personligen har fattat ditt beslut att du helst av allt vill ha kvar er ömsesidiga relation och ert gemensamma äktenskap?

Vad är det då som ligger till grund för ditt eget personliga val och ditt beslut?
    Är det verkligen grundat på vad som är lögn, vilken som är den största lögnen, vilken av hans lögner som betyder mest och vilka av hans lögner som du kan avskriva som mindre viktiga?

I min värld anser jag att ditt personliga val och ditt eget beslut måste grunda sig på kärlek,
    inte på om en lögn skulle vara bättre än en annan.
    Din egen grund måste vara baserad på din mycket starka kärlek och på din egen bedömning om förutsättningarna för er gemensamma och ömsesidiga kärlek.

Otrohet är relativt vanligt förekommenade. Det förekommer ganska ofta åtminstone någon gång i de allra flesta längre förhållanden.
    Man måste också beakta att väldigt många, sannolikt de flesta, förblir okända, de avslöjas aldrig eller erkänns aldrig.
    Alla förhållanden överlever okänd otrohet.
    De flesta förhållanden klarar också att överleva en känd otrohet.

Men hur bra utfallet ska bli, om den fortsatta relationen ska grundas på stark och ömsesidig kärlek, det faller helt på hur individerna väljer att hantera och bearbeta saken vilket i sin tur beror väldigt mycket på hur starkt var och en av de två individerna vill det, hur stark ömsesidig kärlek finns det i grunden, och hur drivna och målmedvetna är de gällande att lösa sina problem.
    I starten på bearbetningen beror det väldigt mycket på den otrogna parten och på dennes ansvarstagande.

Den otrogna har oftast någon typ av personliga problem, har den insett och erkänt för sig själv och för sin partner? Är den beredd att ändra sig och komma tillrätta med sina egna personliga problem? 
    Om den otrogne väljer att bortförklara sig och skylla ifrån sig, och håller fast vid den inställningen, ja då är det tyvärr kört enligt min personliga uppfattning.

Hursomhelst så måste en eventuellt lyckad fortsättning vara baserad på i grunden mycket stark kärlek,
    inte på om en lögn är bättre eller sämre än en annan lögn.
  • Anonym (jag)
    Fjäril kär skrev 2022-02-24 09:10:07 följande:
    Men varför?
    Att stanna kvar blir ju en form av belöning liksom om du förstår vad jag menar... Han kommer ju definitivt inte sluta vara otrogen. Snarare tvärtom. Han kommer ju fortsätta ljuga för er båda. Vad är hans kärlek värd om han ändå väljer att vara otrogen? 
    Vem tror du kommer ses som mest förd bakom ljuset här? 
    Håller med... känns som att TS fastnat i nån slags dragkamp med älskarinnan  om vem han älskar mest att hon missar den större bilden.... vad finns det att fajtas om? Är en ynklig person som kallt och metodiskt missbrukat hennes förtroende under en längre tid ens värd att slåss om?
    Anonym (K) skrev 2022-02-23 21:37:14 följande:

Han stannar nog med frun , men jag skulle inte säga han  är mest ärlig mot henne.

Det är mer bekvämt och praktiskt att behålla frun och hitta en ny älskarinna och smyga bättre ,  än skilja sig varje gång han blir påkommen. 

Nu förenklar du väldigt grovt.
    Det kan mycket väl vara så som du påstår.
    Men det är ju också sant att det finns många exempel där otrohet har blivit känd och att det har lett fram till att den otrogne har blivit uppmärksam på sina egna problem och att det har lett fram till förändring. Också många exempel på där relationer har blivit uppmärksammade på sina gemensamma problem och funnit lösningar på dem och klarat av att gå vidare på ett utmärkt sätt och stärkta i sin ömsesidiga kärlek.

Det finns givetvis många fler sidor och många fler positiva scenarier än bara din negativa grova förenkling.
    Anonym (ööö) skrev 2022-02-24 08:15:29 följande:
    Men vad menar du då - att det är ok? 

En skitstövel är en skitstövel är en skitstövel, liksom. 
    Man måste kunna skilja på sak och person.
    En person med egna personliga problem kan absolut begå en handling, motsvarande en "skitstövel-handling".
    Men personen i fråga måste inte därför vara en för alltid förlorad människa, måste inte vara en skitstövel och måste inte vara en skitstövel för all framtid.

Men för den sakens skull menar jag inte att försvara den handlingen som personen har begått.
    Anonym (ööö) skrev 2022-02-24 08:16:41 följande:
    Hur ska man kunna lita på någon enda människa någonsin?
    Alla människor ljuger, så även du. Eller hur?
    Det ligger nämligen i människans natur att ljuga.

Det ligger helt hos dig själv om du väljer att lita på en människa eller inte.
    För ALLA människor ljuger och bedrar. Även om det självfallet kan skilja på individnivå om det gäller i stort eller i smått. Men när det handlar om gränsdragning, vad som är stort eller smått just för dig, om du väljer att lita på människor rent generellt, om du väljer att lita på din partner, det kommer självfallet an bara på dig själv.
Svar på tråden Vem säger han sanningen till??