Anonym (Hjälptack) skrev 2022-02-24 08:08:18 följande:
Jag tackar för alla svar! Det verkar som att dom flesta tror att hans fru är viktigast. Jag ville ju inte skriva vem av dom jag var eftersom jag inte ville att det skulle färga av sig på svaren men det verkar som det gjort det ändå... Är väldigt tacksam mot dom som verkag svara rakt och sakligt.
Men jag är alltså hans fru i det här skitdramat. Det nån skrev att jag inte borde veta alla intima detaljer isåfall kan jag påminna om att jag kom över båda mess och mail med rätt intima detaljer, plus att den andra kvinnan skrivit ett eget mail där hon med glädje gett mig fakta.
Jag vill nånstans ha kvar min m man och om det är så att han ljög för henne och ändå älskat mig så kan det väl kanske vara värt en chans...?
Du vill ha kvar din man.
Vad innebär det egentligen för dig? Vad är dina grunder och preferenser för att du vill ha honom kvar?
Du vill ha kvar din man. Innebär det då att du personligen har fattat ditt beslut att du helst av allt vill ha kvar er ömsesidiga relation och ert gemensamma äktenskap?
Vad är det då som ligger till grund för ditt eget personliga val och ditt beslut?
Är det verkligen grundat på vad som är lögn, vilken som är den största lögnen, vilken av hans lögner som betyder mest och vilka av hans lögner som du kan avskriva som mindre viktiga?
I min värld anser jag att ditt personliga val och ditt eget beslut måste grunda sig på kärlek,
inte på om en lögn skulle vara bättre än en annan.
Din egen grund måste vara baserad på din mycket starka kärlek och på din egen bedömning om förutsättningarna för er gemensamma och ömsesidiga kärlek.
Otrohet är relativt vanligt förekommenade. Det förekommer ganska ofta åtminstone någon gång i de allra flesta längre förhållanden.
Man måste också beakta att väldigt många, sannolikt de flesta, förblir okända, de avslöjas aldrig eller erkänns aldrig.
Alla förhållanden överlever okänd otrohet.
De flesta förhållanden klarar också att överleva en känd otrohet.
Men hur bra utfallet ska bli, om den fortsatta relationen ska grundas på stark och ömsesidig kärlek, det faller helt på hur individerna väljer att hantera och bearbeta saken vilket i sin tur beror väldigt mycket på hur starkt var och en av de två individerna vill det, hur stark ömsesidig kärlek finns det i grunden, och hur drivna och målmedvetna är de gällande att lösa sina problem.
I starten på bearbetningen beror det väldigt mycket på den otrogna parten och på dennes ansvarstagande.
Den otrogna har oftast någon typ av personliga problem, har den insett och erkänt för sig själv och för sin partner? Är den beredd att ändra sig och komma tillrätta med sina egna personliga problem?
Om den otrogne väljer att bortförklara sig och skylla ifrån sig, och håller fast vid den inställningen, ja då är det tyvärr kört enligt min personliga uppfattning.
Hursomhelst så måste en eventuellt lyckad fortsättning vara baserad på i grunden mycket stark kärlek,
inte på om en lögn är bättre eller sämre än en annan lögn.