• Anonym (I)

Otrohet... trött på höra

Blir så ledsen av att läsa så många trådar här som handlar om otrohet. Verkar vara ett vanligt problem. Ni som är otrogna varför är ni det?

kommer aldrig förstå, min partner valde att försöka få till det sexuellt med tjejer när jag var höggravid. Han var trogen och gjorde allt för mig men passade sedan på att vara otrogen när jag var höggravid. Har hela tiden velat ha en förklaring men han har hela tiden sagt att han inte vet varför. Enligt mig är han feg och vet varför men vill Inte säga varför. sen kom det fram att jag sällan var hemma under Graviditeten och att han saknade mig... jag jobbade mycket för att kunna ha det bättre ekonomiskt sen när jag blev mammaledig... jag sa att hans förklaring var väldigt skev och då sa han att han ville vara otrogen för att jag var väldigt passiv och stel i sängen.. jag blev förkrossad och började gråta.. då ändra han sig att han inte sa så och började direkt göra en efterkonstruktion... och sen nämnde han att bruden han träffa bakom min rygg (det hände inget mellan dom) var en vän men att han kände sexuell attraktion. Förstår inte varför man träffar nån man har sexuell attraktion och raggar på när man har tjej?? 

• Svar på tråden Otrohet... trött på höra
  • Anonym (Eva)
    Anonym (TR) skrev 2022-02-23 17:09:15 följande:
    Ska man säga samma sak till sin bedragna partner?
    Absolut. Att försöka resonera med personer i ett aggiterat tillstånd är meningslöst. Man får vänta tills det går att resonera som vuxna människor. Tyvärr är otrohet för vissa rätt känsloladdat vilket gör att det är nästan omöjligt att resonera vuxet och balanserat med dessa. 
  • molly50
    Anonym (Eva) skrev 2022-02-23 17:07:23 följande:
    Det är ett helt naturligt sätt att behålla realtionen och inte röra om i grytan och samtidigt få utlopp för sin sexualitet och äventyrslusta. Inget konstigt alls om man nu väljer det rätt onaturliga sättet att leva som monogama relationer är vilket bevisas av att otrohet är vanligt och där har vi ett stort mörkertal med alla affärer som aldrig uppdagas och ställer till det i relationer. Väljer man att leva monogamt är man helt enkelt rejält obegåvad om man inte samtidigt tar med i beräkningen att ens partner någon gång kommer att ha lite skoj vid sidan om.
    Ok. Men om polyamori nu är det normala,varför är man då inte ärlig om att det är så man vill leva när man träffar en ny partner?' Alt ser till att träffa någon som vill leva på samma sätt?
    Du anser kanske att polyamori är det naturligaste i världen,men andra gör det inte.
    Men anser man att det är det naturliga och tror att alla andra delar den åsikten så finns det väl ingen anledning att ljuga om att man ligger runt med andra bakom sin partners rygg.
  • Anonym (Rätt till sin sexualitet)
    Anonym (sådär) skrev 2022-02-23 16:48:46 följande:
    Men de har inte rätt att svika och förnedra sin partner.

Att du äger din kropp ger dig inte rätt att göra vad du vill mot andra med din kropp.
    Såklart det kan vara tråkigt men det finns ingen lag som säger att man inte har rätt att vara otrogen 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Rätt till sin sexualitet) skrev 2022-02-23 17:20:04 följande:
    Såklart det kan vara tråkigt men det finns ingen lag som säger att man inte har rätt att vara otrogen 
    Finns ingen lag som säger att du inte får tränga dig i köer heller , men prova och träng dig i en kö och sen hävda att det får du minsann göra så för att du äger din kropp, så det så... och se hur bra det går?
  • Dirtyminded
    Anonym (sådär) skrev 2022-02-23 16:48:46 följande:
    Men de har inte rätt att svika och förnedra sin partner.

Att du äger din kropp ger dig inte rätt att göra vad du vill mot andra med din kropp.
    Asså, inte för att vara sån, men man har väl alltid rätt att göra egna val, oavsett hur moraliskt förkastliga delar av samhället må tycka att de är? 

Att "göra" något mot någon annan, i den bemärkelse att det klassas som ett sexualbrott alternativ fysisk misshandel, är naturligtvis inte lagligt.

Men att "göra något" mot någon annan, genom att genomföra en sexuell akt med en tredje person, i samförstånd och med samtycke, torde knappast vara olagligt, så det har man då, per definition, rätt att göra. 

Rent juridiskt skulle man kanske kunna hävda kränkning, men det är ett uppsåtligt brott, vilket skulle innebära att den otrogna partnern gjorde det just i syfte att kränka sin partner. 

Men har man på något sätt valt att hålla sin handling hemlig så torde uppsåtsrekvisitet vara svårt att uppfylla... Obestämd

Så, summa summarum, jo... i Sverige, och större delen av den "fria världen" har man faktiskt rätt att svika sin partner... 
  • Anonym (Eva)
    molly50 skrev 2022-02-23 17:19:22 följande:
    Ok. Men om polyamori nu är det normala,varför är man då inte ärlig om att det är så man vill leva när man träffar en ny partner?' Alt ser till att träffa någon som vill leva på samma sätt?
    Du anser kanske att polyamori är det naturligaste i världen,men andra gör det inte.
    Men anser man att det är det naturliga och tror att alla andra delar den åsikten så finns det väl ingen anledning att ljuga om att man ligger runt med andra bakom sin partners rygg.
    Du är inte dåligt tröttsam. Monogami är inte ett naturligt sätt att leva men många går på den myten och gör tappra försök. Speciellt när man blir förälskad har man en stor förmåga att ljuga för sig själv och för sin partner med löften om trohet, evig kärlek och en massa annat trams. När livet kommer ifatt är det inte så himla enkelt för alla att bryta upp från tryggheten och vara ärliga med att detta är inte kul längre och då blir det lätt att man skaffar lite frihet vid sidan om och självklart räknar man inte med att inte bli upptäckt. I det stora flertalet fall blir det ingen upptäckt och allt är frid och fröjd det är bara i de fall där någon blir upptäckt som det tar hus i helvete. 

Personligen har jag aldrig gått på den kyrkliga dumheten med monogami utan har i hela mitt vuxna liv haft flersamma relationer och för att reta upp dig ännu mer så skulle jag aldrig tala om för någon att deras partner har någon vid sidan om då jag vet att detta bara leder till gråt och ilska helt i onödan.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Eva) skrev 2022-02-23 17:14:06 följande:
    Absolut. Att försöka resonera med personer i ett aggiterat tillstånd är meningslöst. Man får vänta tills det går att resonera som vuxna människor. Tyvärr är otrohet för vissa rätt känsloladdat vilket gör att det är nästan omöjligt att resonera vuxet och balanserat med dessa. 
    På vilket sätt menar du att be någon förklara vad hen menade med sina inlägg är detsamma som ett "aggiterat tillstånd"?

På vilket sätt menar du att fråga någon om han tror att hans partnern kommer hålla med om hans påståemden är detsamma som att vara i ett "eggiterat tillstånd" ?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Eva) skrev 2022-02-23 17:32:53 följande:
    Du är inte dåligt tröttsam. Monogami är inte ett naturligt sätt att leva men många går på den myten och gör tappra försök. Speciellt när man blir förälskad har man en stor förmåga att ljuga för sig själv och för sin partner med löften om trohet, evig kärlek och en massa annat trams. När livet kommer ifatt är det inte så himla enkelt för alla att bryta upp från tryggheten och vara ärliga med att detta är inte kul längre och då blir det lätt att man skaffar lite frihet vid sidan om och självklart räknar man inte med att inte bli upptäckt. I det stora flertalet fall blir det ingen upptäckt och allt är frid och fröjd det är bara i de fall där någon blir upptäckt som det tar hus i helvete. 

Personligen har jag aldrig gått på den kyrkliga dumheten med monogami utan har i hela mitt vuxna liv haft flersamma relationer och för att reta upp dig ännu mer så skulle jag aldrig tala om för någon att deras partner har någon vid sidan om då jag vet att detta bara leder till gråt och ilska helt i onödan.
    Är Molly tröttsam för att hon inte håller med dig menar du?

Bara för att DU påstår att människosläktet som helhet inte är monogam bara för att du själv inte är det så betyder ju inte det att det är fakta eller hur?

Och frågan Molly ställde är ju ganska relevant... för om man nu inte anser sig vara monogam, varför går man då öht in i ett monogamt förhållande och låter sin partner tro att man är monogam?
  • Anonym (Eva)
    Anonym (sådär) skrev 2022-02-23 17:39:03 följande:
    På vilket sätt menar du att be någon förklara vad hen menade med sina inlägg är detsamma som ett "aggiterat tillstånd"?

På vilket sätt menar du att fråga någon om han tror att hans partnern kommer hålla med om hans påståemden är detsamma som att vara i ett "eggiterat tillstånd" ?
    Märker du inte själv att du är helt utan förmåga att ta till dig vad andra försöker förklara för dig. Du är helt enkelt för påverkas av ämnet för att tänka klart och ha viljan att förstå och då är det självklart helt meningslöst att försöka ha ett vuxet resonemang med dig för du har i ditt känslomässigt påverkade tillstånd tillgång till någon som hälst kognitiv förmåga utan är helt i känslornas våld. 

Tänk dig gärna liknelsen med Bruce Banner och Hulken. Det är Bruce Banner man kan göra vuxna samtal med det kan man inte med Hulken och i det är rätt uppenbart att du inte har förmågan att vara Bruce Banner när man talar om otrohet och med detta är det alltså ingen idé att försöka föra ett resonemang med dig.
  • Anonym (sådär)
    Dirtyminded skrev 2022-02-23 17:25:05 följande:
    Asså, inte för att vara sån, men man har väl alltid rätt att göra egna val, oavsett hur moraliskt förkastliga delar av samhället må tycka att de är? 

Att "göra" något mot någon annan, i den bemärkelse att det klassas som ett sexualbrott alternativ fysisk misshandel, är naturligtvis inte lagligt.

Men att "göra något" mot någon annan, genom att genomföra en sexuell akt med en tredje person, i samförstånd och med samtycke, torde knappast vara olagligt, så det har man då, per definition, rätt att göra. 

Rent juridiskt skulle man kanske kunna hävda kränkning, men det är ett uppsåtligt brott, vilket skulle innebära att den otrogna partnern gjorde det just i syfte att kränka sin partner. 

Men har man på något sätt valt att hålla sin handling hemlig så torde uppsåtsrekvisitet vara svårt att uppfylla... Obestämd

Så, summa summarum, jo... i Sverige, och större delen av den "fria världen" har man faktiskt rätt att svika sin partner... 
    Absolut, man KAN bete sig omoraliskt om man vill, men sen får man ju oxå ta konsekvenserna för det och en av dem är att andra kommer kritisera ens agerande och tankesätt.

Det man inte kan påstå är att man kan göra precis hur man vill mot vem man vill och slippa ta konsekvenserna för det och slippa få kritik. 

Summa sumarum, ja i både Sverige och ALLA länder på planeten så kan man själv välja vad man vill göra, men sen får man ju ta konsekvenserna för det
Svar på tråden Otrohet... trött på höra