Anonym (DSPS?) skrev 2022-02-17 08:33:44 följande:
Som jag förstått det brukar personer med försenad sömnfas ha som störst problem just i slutet av tonåren, så det finns i alla fall hopp om att det blir bättre.
Fördröjd sömnfas är en naturlig del av tonåren. Det är biologiskt och det finns en förklaring som jag inte riktigt minns. Men googlar du så hittar du säkert svaret.
Försenad sömnfas kan också vara genetiskt och är ärftligt. Man har sett att det ofta följs åt i familjer. Jag är den enda i familjen som har diagnosen DSPS men både min farfar och pappa har exakt samma vanor och problem som jag har. Liksom ett av mina syskon. Hälften av våra barn har samma problem och vanor. Det är lite för många för att bara vara slumpen.
Det bryter ofta ut i tonåren,
syndromet DSPS, pga att tonåren generellt sett ger en fördröjd sömnfas. Men det behöver inte alls vara så. Många med diagnos har varit så sedan de föddes. I min familj har de flesta varit så sedan de föddes.
Kruxet med DSPS är att det kan förvärras och utvecklas till N24. Det är när man inte har någon sömnrytm alls. Det var då jag sökte läkare och senare fick diagnosen. N24 innebär att man kan sova i 3 minuter eller 5 timmar och allt däremellan för att bli sömnig igen efter 7 minuter eller 37 timmar. Och det finns absolut ingen regelbundenhet utan det är helt slumpartat hur många minuter man är vaken eller sover.