Var hitta ett väckarur värd namnet?
Alla tonåringar utom få undantag får försenad sömnfas. Det är biologiskt och går oftast över efter puberteten men för andra permanentas tillståndet. Det heter DSPS på engelska. Googlar du det får du mycket fler träffar med mer riktig fakta.
I Sverige är det ett otroligt underskattat tillstånd som inte togs på allvar innan nobelpriset. I princip beviljas inga forskningsanslag eftersom det ses som ett lyxproblem.
I vilket fall som helst så finns det tyvärr bara en enda metyod som fungerar: att alltid, alltid, alltid lägga sig och vakna samma tid, vardags om helg som storhelg. Pisstris verkligen men står man ut så kommer kroppen nästan alltid att till slut vänja sig. Men det kan ta åratal. För mig tog det ungefär tre år innan jag vågade unna mig en sovmorgon. Tre år innan jag kunde vara uppe på nyår. Sa jag att det var pisstrist?
Ett hjälpmedel är dessa wake-up-klockor. Det viktiga är inte ljudet utan ljuset. Det ska börja lysa en halvtimme innan klockan ringer. Det gör att det är möjligt att vakna av de vanliga väckarklockorna.
(Som mest hade jag nio väckarklockor. Jag hörde ingen av dem.)
Men lika viktigt i det här är att varken titta på TV, dator eller mobil en halvtimme innan sänggående. Alla dessa utsöndrar blått ljus och det signalerar att det är morgon. Vill hon ändå syssla med mobilen, se då till att skaffa nattfilter. Ett filter som gör ljuset utsöndrar rödaktigt ljus, det signalerar skymning.
I samband med det bör ni dämpa belysningen hemma så att det blir lite skummare. Ett sätt att signalera solnedgång.
Melatonintabletter är klurigt. Jag tycker det låter som att hon fått depotabletter, stämmer det? Grejen är att hon måste ta dem i så god tid att hon blir trött vid sin bestämda läggtid. Det låter som att hon tog dem alldeles för sent om hon somnade först vid fyra.
Jag fick börja sex timmar innan. Jag bestämde att jag skulle somna vid 23 och gå upp 7. Jag fick alltså ta tabletten (depå) vid 17 i början. Men kruxet var att ju mer rätsida jag fick på sömnen desto kortare tid innan tvingades jag ta tabletten. Annars blev det alldeles fucked-up.
Det går också att skicka efter snabbverkande melatonin via nätet. På mig fungerar det ungefär som att bli klubbad. (Melatonin är ungefär det enda som är säkert att köpa via nätet. Det är nämligen en biprodukt från tillverkningen av koffeinfritt kaffe. Det finns alltså i ohemula mängder och är extremt billigt råmaterial, därför lönar det sig inte för ligor att försöka förfalska det.)
Summan va allt det här är att det går att komma tillrätta med. Med rätt hjälpmedel, tålamod, förståelse och stöd från omgivningen. Och framförallt genom hårt arbete, envishet och tålamod.
Lycka till allihopa.