• Snöochsot

Byggjobbare går in med huvudnyckel utan att boka tid

Jag jobbar hemifrån med saker som inte går att ta med sig ut till exempelvis bibliotek. Jag har mycket viktiga deadlines snart. Dessutom är det sköra saker som jag inte vill att någon rör.
    Nu vill hyresvärden dra in fiber i huset och vill komma in och fixa det, men utan att boka tid. Han och en till person har bara dykt upp och bankat på dörren och velat komma in direkt. Jag förklarade min situation och att jag vill att de berättar i förväg när de kommer och hur länge, och i vilket rum i lägenheten de skall jobba, så jag själv kan plocka undan, då jag inte vill att de rör mina saker.
    Vi bestämde en tid och de sade hallen. Sedan ändrade de plats och började genast flytta omkring mina saker. Jag förklarade igen att jag måste flytta dem själv.
    Sedan frågade jag om de kommer tillbaka eller är klara. 
    De ignorerade min fråga. Jag fick inget svar.
    Idag märkte jag att de varit hemma hos mig igen och borrat, utan att jag har släppt in dem. 
    Får de göra så?

Fortfarande inget svar på mitt email där jag ber dem meddela sina planer.

Han som borrar har även rotat runt i min brevlåda. Jag tog honom på bar gärning. Det är han som nu går in hos mig med huvudnyckel utan att fråga innan.

Jag tycker detta känns olustigt. Jag bor själv. Jag känner att de verkligen inte respekterar mig eller mitt jobb, som är konstnärligt.
    De saknar respekt för att mitt hem skall vara en trygg plats och en arbetsplats.
    Han som rotar i brevlådan verkar också vara intresserad av mig på ett sätt som jag inte uppskattar.
    Vad ska jag göra?
    Det är superviktigt att jag klarar mina deadlines.
    Ingen lyssnar på mig.

• Svar på tråden Byggjobbare går in med huvudnyckel utan att boka tid
  • Anonym (Tips från coachen)
    www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/har-varden-ratt-att-ga-in-i-lagenheten-eller-slappa-in-hantverkare-hur-som-helst/

Nej, värden får inte gå in i lägenhet utan tillstånd. Om värden behöver komma in i din bostad för att ?utöva nödvändig tillsyn? eller annat så måste hen ha ditt tillstånd. Utan ditt tillstånd räknas det som en brottslig handling. 

Värden måste ha ett klart tillstånd för att gå in i din lägenhet med huvudnyckel. Det finns de som säger att det räcker med att värden lägger till exempel en lapp i brevlådan och berättar att deras personal tänker gå in i lägenheten, och om du inte protesterar mot det har du gett ditt samtycke. Men det räcker inte.

Om din hyresvärd går in utan ditt tillstånd kan det räknas som en brottslig gärning. Det kan handla om hemfridsbrott. Kontakta din värd och säg att du inte accepterar att de går in i din lägenhet utan ditt tillstånd. 

Fortsätter värden att gå in utan tillstånd i lägenheten, kan du polisanmäla det. En polisanmälan kan också göras redan vid första tillfället. Du kan också begära att värden ändrar dina hyresvillkor så att hen inte längre ska få ha en reservnyckel till din lägenhet. Om värden inte går med på att göra ändringen kan du ansöka till hyresnämnden att det ska göras ändå.

Säg till värden att du inte tillåter att de går in i lägenheten utan ditt tillstånd. 
    Polisanmäl om värden ändå går in i lägenheten utan tillstånd. 
    Kontakta hyresnämnden för att få ändrade hyresvillkor.
  • Friger
    Låter konstigt... Som byggjobbare så skyr du ofta dom boende. Inget personligt, de flesta är trevliga, men dom stör arbetet. Oftast enklast att jobba ensam utan boende. Om den boende inte är väldigt söt förstås. Men det är specialfall.

Har du ett bostadskvarter med många lägenheter så finns det ju lika många lägenhetsinnehavare att handlägga. De flesta är enkla att ha att göra med.

Sen finns det alltid någon eller några besvärliga som tar lika mycket tid som resten av dom boende tillsammans. Efter ett tag blir du väldigt kort mot dessa människor eftersom du inte kan resonera dig fram till något som gör dessa nöjda.

Ingen aning vilken grupp du tillhör... Är alla dina grannar nöjda och glada med det hela? Eller är alla missnöjda? Är alla missnöjda så är det något fel på handläggningen. Är alla nöjda utom du? Rannsaka dig själv!

Att installera fiber i en lägenhet är ingen stor grej... Drar dom datauttag inne i lägenheten också eller är det bara fiber till mediacentral?
  • Anonym (A)
    Att installera fiber i en lägenhet är ingen stor grej... Drar dom datauttag inne i lägenheten också eller är det bara fiber till mediacentral?

Beror lite på skulle jag säga. När vi fick det i lgh så hade de för avsikt att sätta kablarna lite hur som helst. Min man valde att vara hemma för se över det hela. Grannen drog till ett vrål "Ni förstör hela lägenheten för fan" så nog kan det vara en stor sak för en del.

Hos oss går de absolut inte in utan att avisera detta i förväg så man kan välja att vara hemma samt förbereda ev flytt av saker.
  • Anonym (J)

Usch 
    vad det en byggjobbare? Borrade de i din lgh?
    Har fått info det kommer ske i min byggnad, de ska dra fiber. 
    Är extremt känslig för sådant och vill inte de ska komma in till mig

• Friger
    Anonym (J) skrev 2022-02-16 09:05:01 följande:

Usch 
    vad det en byggjobbare? Borrade de i din lgh?
    Har fått info det kommer ske i min byggnad, de ska dra fiber. 
    Är extremt känslig för sådant och vill inte de ska komma in till mig

Jo.... Är det en normal lite äldre lägenhet behöver du oftast borra in fibern. Finns en del undantag om det finns förberedda tomrör sedan tidigare renoveringar eller när huset byggdes om det är lite nyare.

Klart man drar i alla lägenheter när du sätter igång byggnationen. Det kostar ju en slant och du får ner priset per lägenhet betydligt om du gör det på alla på samma gång.
  • Anonym (J)

Kan de tvinga någon som inte vill ha fiber att få det installerat i sin lgh? Tänker de kan väl installera det när man lämnar in flyttanmälan? De har ju 3 månader på sig då

• Friger
    Anonym (A) skrev 2022-02-16 09:03:47 följande:
    Beror lite på skulle jag säga. När vi fick det i lgh så hade de för avsikt att sätta kablarna lite hur som helst. Min man valde att vara hemma för se över det hela. Grannen drog till ett vrål "Ni förstör hela lägenheten för fan" så nog kan det vara en stor sak för en del.

Hos oss går de absolut inte in utan att avisera detta i förväg så man kan välja att vara hemma samt förbereda ev flytt av saker.
    Jo, det är normalt att avisera besök. Det brukar ingå i entreprenörens ansvar.

Det här med att kablarna dras på ena eller andra stället och varför inte där?

Det är en vanlig diskussion jag får ta i egenskap som besiktningsman. Grabbarna (och ibland tjejerna) drar kablarna där dom tror är bäst. Ofta går en grej att göra på många olika sätt.
  • Friger
    Anonym (J) skrev 2022-02-16 09:13:38 följande:

Kan de tvinga någon som inte vill ha fiber att få det installerat i sin lgh? Tänker de kan väl installera det när man lämnar in flyttanmälan? De har ju 3 månader på sig då

Är ingen expert på området, men jag tror det. Däremot kan du ju jävlas mycket med hyresvärden om du inte är hemma, svarar på brev och annat.

Att göra installationerna pö om pö är jättedyrt. Blir lätt dubbelt så dyrt eller mer per lägenhet då.
  • Anonym (Hyresgästföreningen)
    Anonym (J) skrev 2022-02-16 09:13:38 följande:

Från lawline: 

Att installera ett öppet fiber i lägenheten är något som höjer lägenhetens bruksvärde och kräver därför godkännande av hyresgästen 12 kap. 18 d § Jordabalken. Om du inte godkänner installationen kan hyresvärden vända sig till hyresnämnden för att söka godkännande där. Hyresvärden kan vända sig till hyresnämnden tidigast två månader efter att hyresvärden lämnat meddelande om att installationen ska göras 12 kap. 18 e § Jordabalken. Hyresnämnden kommer då att göra en avvägning mellan hyresvärdens skäl att utföra åtgärden mot de skäl som hyresgäster i allmänhet kan ha mot att åtgärden genomförs. Om det finns särskilda skäl får även omständigheter som hänför sig till dig specifikt beaktas.

Det krävs således ett godkännande från antingen dig eller hyresnämnden för att hyresvärden ska tillåtas in i din lägenhet för att installera ett öppet fiber 12 kap. 18 f § jordabalken.

Svar på tråden Byggjobbare går in med huvudnyckel utan att boka tid