Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Byggjobbare går in med huvudnyckel utan att boka tid

Usch 
    vad det en byggjobbare? Borrade de i din lgh?
    Har fått info det kommer ske i min byggnad, de ska dra fiber. 
    Är extremt känslig för sådant och vill inte de ska komma in till mig

• Anonym (J)

Kan de tvinga någon som inte vill ha fiber att få det installerat i sin lgh? Tänker de kan väl installera det när man lämnar in flyttanmälan? De har ju 3 månader på sig då

• Anonym (J)
    Friger skrev 2022-02-16 09:18:03 följande:
    Är ingen expert på området, men jag tror det. Däremot kan du ju jävlas mycket med hyresvärden om du inte är hemma, svarar på brev och annat.

Att göra installationerna pö om pö är jättedyrt. Blir lätt dubbelt så dyrt eller mer per lägenhet då.
    Det står i kontraktet att de ska kunna komma in på

?normalt förekommande underhållsarbete?

Är det underhållsarbete med fiber. Tänker det är mer en bekvämlighet som ska utökas. Och underhåll är typ byta stammar 
  • Anonym (J)
    Anonym (Hyresgästföreningen) skrev 2022-02-16 09:18:33 följande:

Från lawline: 

Att installera ett öppet fiber i lägenheten är något som höjer lägenhetens bruksvärde och kräver därför godkännande av hyresgästen 12 kap. 18 d § Jordabalken. Om du inte godkänner installationen kan hyresvärden vända sig till hyresnämnden för att söka godkännande där. Hyresvärden kan vända sig till hyresnämnden tidigast två månader efter att hyresvärden lämnat meddelande om att installationen ska göras 12 kap. 18 e § Jordabalken. Hyresnämnden kommer då att göra en avvägning mellan hyresvärdens skäl att utföra åtgärden mot de skäl som hyresgäster i allmänhet kan ha mot att åtgärden genomförs. Om det finns särskilda skäl får även omständigheter som hänför sig till dig specifikt beaktas.

Det krävs således ett godkännande från antingen dig eller hyresnämnden för att hyresvärden ska tillåtas in i din lägenhet för att installera ett öppet fiber 12 kap. 18 f § jordabalken.

Skulle orsaka ett enormt lidande för mig iaf om de tvingar sig in. Har Pga OCD . Att någon bara stövlar in med skor och sätter igång och borrar i min vägg. Fy fan
  • Anonym (J)
    Anonym (Hyresgästföreningen) skrev 2022-02-16 09:26:32 följande:
    Som jag skrev ovan - har du några särskilda skäl till att du inte vill ha fiber indraget annat än att du tycker det är jobbigt och inte har lust kan hyresnämnden ta hänsyn till det och då får hyresvärden inte rätt att gå in.

Förstår dock inte varför man som hyresgäst skulle vilja krångla till något så enkelt som en fiberdragning om man verkligen inte har särskilda skäl, men kan inte komma på vad det skulle vara heller. 
    OCD och svår ångest
  • Anonym (J)
    Anonym (Hyresgästföreningen) skrev 2022-02-16 09:34:43 följande:

Det gör inte en hyresvärd, de meddelar innan och bokar en tid med dig så kan du välja att vara någons annanstans under tiden om det skulle vara lättare.  

Iaf alla de hyresvärdar jag haft att göra med. Har aldrig varit med om att någon stövlat in helt oannonserat och börjat borra. 

Jag ser heller inte hur tvångssyndrom skulle göra det extra svårt för dig att hantera en sådan situation - är det en diagnos du fått eller har du själv ställt den?

Möjligen extrem social fobi, men även då kan man se till att lämna lägenheten under den tiden.

De går in med skor, alltså smuts. De borrar, alltså damm. Så är en om jag inte är där så kommer jag lida länge efteråt då jag vet det finns damm och smuts, även om jag städar noga efter
  • Anonym (J)
    Friger skrev 2022-02-16 09:44:24 följande:
    Det är nog bra om du försöker jobba på att vänja dig vid sådant. För det ingår i livet.

Du hade inte gillat ett stambyte med kvarboende hyresgäster! :)

Mulltoa, duschvagn, bilmaskiner och byggarbetare som springer ut och in hela dagarna! :D
    Jo tack jag har bott i ett pågående bygge för ett antal år sedan. Då fick jag kroniska besvär i luftvägarna pga dammet som jag lider av än idag. Var efter det jag fick ångest. Så jag vet vad som kan hända
Svar på tråden Byggjobbare går in med huvudnyckel utan att boka tid