Byggjobbare går in med huvudnyckel utan att boka tid
Usch
vad det en byggjobbare? Borrade de i din lgh?
Har fått info det kommer ske i min byggnad, de ska dra fiber.
Är extremt känslig för sådant och vill inte de ska komma in till mig
Usch
vad det en byggjobbare? Borrade de i din lgh?
Har fått info det kommer ske i min byggnad, de ska dra fiber.
Är extremt känslig för sådant och vill inte de ska komma in till mig
Kan de tvinga någon som inte vill ha fiber att få det installerat i sin lgh? Tänker de kan väl installera det när man lämnar in flyttanmälan? De har ju 3 månader på sig då
Från lawline:
Att installera ett öppet fiber i lägenheten är något som höjer lägenhetens bruksvärde och kräver därför godkännande av hyresgästen 12 kap. 18 d § Jordabalken. Om du inte godkänner installationen kan hyresvärden vända sig till hyresnämnden för att söka godkännande där. Hyresvärden kan vända sig till hyresnämnden tidigast två månader efter att hyresvärden lämnat meddelande om att installationen ska göras 12 kap. 18 e § Jordabalken. Hyresnämnden kommer då att göra en avvägning mellan hyresvärdens skäl att utföra åtgärden mot de skäl som hyresgäster i allmänhet kan ha mot att åtgärden genomförs. Om det finns särskilda skäl får även omständigheter som hänför sig till dig specifikt beaktas.
Det krävs således ett godkännande från antingen dig eller hyresnämnden för att hyresvärden ska tillåtas in i din lägenhet för att installera ett öppet fiber 12 kap. 18 f § jordabalken.
Det gör inte en hyresvärd, de meddelar innan och bokar en tid med dig så kan du välja att vara någons annanstans under tiden om det skulle vara lättare.
Iaf alla de hyresvärdar jag haft att göra med. Har aldrig varit med om att någon stövlat in helt oannonserat och börjat borra.
Jag ser heller inte hur tvångssyndrom skulle göra det extra svårt för dig att hantera en sådan situation - är det en diagnos du fått eller har du själv ställt den?
Möjligen extrem social fobi, men även då kan man se till att lämna lägenheten under den tiden.