Inlägg från: Anonym (Hyresgästföreningen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hyresgästföreningen)
    Anonym (J) skrev 2022-02-16 09:13:38 följande:

Kan de tvinga någon som inte vill ha fiber att få det installerat i sin lgh? Tänker de kan väl installera det när man lämnar in flyttanmälan? De har ju 3 månader på sig då

Från lawline: 

Att installera ett öppet fiber i lägenheten är något som höjer lägenhetens bruksvärde och kräver därför godkännande av hyresgästen 12 kap. 18 d § Jordabalken. Om du inte godkänner installationen kan hyresvärden vända sig till hyresnämnden för att söka godkännande där. Hyresvärden kan vända sig till hyresnämnden tidigast två månader efter att hyresvärden lämnat meddelande om att installationen ska göras 12 kap. 18 e § Jordabalken. Hyresnämnden kommer då att göra en avvägning mellan hyresvärdens skäl att utföra åtgärden mot de skäl som hyresgäster i allmänhet kan ha mot att åtgärden genomförs. Om det finns särskilda skäl får även omständigheter som hänför sig till dig specifikt beaktas.

Det krävs således ett godkännande från antingen dig eller hyresnämnden för att hyresvärden ska tillåtas in i din lägenhet för att installera ett öppet fiber 12 kap. 18 f § jordabalken.

Anonym (J) skrev 2022-02-16 09:21:21 följande:
    Det står i kontraktet att de ska kunna komma in på

?normalt förekommande underhållsarbete?

Är det underhållsarbete med fiber. Tänker det är mer en bekvämlighet som ska utökas. Och underhåll är typ byta stammar 
    Som jag skrev ovan - har du några särskilda skäl till att du inte vill ha fiber indraget annat än att du tycker det är jobbigt och inte har lust kan hyresnämnden ta hänsyn till det och då får hyresvärden inte rätt att gå in.

Förstår dock inte varför man som hyresgäst skulle vilja krångla till något så enkelt som en fiberdragning om man verkligen inte har särskilda skäl, men kan inte komma på vad det skulle vara heller. 
    Friger skrev 2022-02-16 09:22:39 följande:
    Har förstått det som att hyresvärden nästan alltid vinner i Hyresnämnden på sådana saker.

Men jag vet att hyresvärdar oftast vill undvika sådant... Det tar en väldans massa tid och kraft att hålla på att bråka. Även på ett personligt plan för dom som är involverade.

Som jag svara den andra skribenten så har jag svårt att se några legitima skäl till att krångla med sin hyresvärd ang en sådan enkel sak som fiber i huset. 

Självklart vill man undvika sådant, men om tillräckligt många sätter i system att krångla till det för hyresvärden med saker som att installera fiber (som de flesta ändå vill ha 2022 i hemmet) så tror jag det är en strid värd att ta. 

Anonym (J) skrev 2022-02-16 09:27:13 följande:
    Skulle orsaka ett enormt lidande för mig iaf om de tvingar sig in. Har Pga OCD . Att någon bara stövlar in med skor och sätter igång och borrar i min vägg. Fy fan

Det gör inte en hyresvärd, de meddelar innan och bokar en tid med dig så kan du välja att vara någons annanstans under tiden om det skulle vara lättare.  

Iaf alla de hyresvärdar jag haft att göra med. Har aldrig varit med om att någon stövlat in helt oannonserat och börjat borra. 

Jag ser heller inte hur tvångssyndrom skulle göra det extra svårt för dig att hantera en sådan situation - är det en diagnos du fått eller har du själv ställt den?

Möjligen extrem social fobi, men även då kan man se till att lämna lägenheten under den tiden.

Anonym (J) skrev 2022-02-16 09:37:07 följande:
    De går in med skor, alltså smuts. De borrar, alltså damm. Så är en om jag inte är där så kommer jag lida länge efteråt då jag vet det finns damm och smuts, även om jag städar noga efter

Man kan be hantverkare ta av skorna när de kommer in.
    Nu var det länge sedan jag bodde i en lägenhet där det behövde dras in fiber men då gjorde de via rören för telefonjacken om jag inte minns helt fel och var ett litet hål man borrade. 

Det dammar mer under en vanlig vecka än vad jag skulle påstå att de lämnade efter sig. 

Friger skrev 2022-02-16 09:41:07 följande:
    Nä, det ingår att annonsera och boka tid/dag i dom projekt jag varit med i också. Det är några stycken. Det brukar regleras i något som heter "AF"-delen av upphandlingen.

Om det är större projekt som löper över tid med många arbetsmoment fram och tillbaka i lägenheterna så brukar det dock vara en annan sak. Då byter man ut låscylindern mot en byggcylinder så att byggjobbarna kan komma och gå. Finns regler kring det också.

Men vid tex en badrumsrenovering så vet man ju ofta om detta en bit i förväg (om det nu inte skulle vara akut vattenläcka) och då får man snarare en period de kommer utföra arbete under. Det räknas dock som underhåll så det tänker jag mig är svårare att neka. Har man en bra hyresvärd och särskilda omständigheter kanske de kan ordna tillfälligt annat boende åt en under tiden. 

Nu bor vi i villa och jag kan också tycka det är jobbigt att ha hantverkare (framförallt byggarbetsplats) hemma och då sker det ändå på eget initiativ, men underhåll måste man göra. Vill man skjuta på det får man väl bo i nyproduktion. 

Friger skrev 2022-02-16 10:27:59 följande:
    Det där är en mina jag åkte på tidigt i min karriär... Vara snäll... Man gör något man egentligen inte ska göra för att vara snäll.

Hyresgästerna pratar med varandra och helt plötsligt så ska alla ha det och då börjar det kosta pengar. Jag har blivit mycket mer formell med tiden.

Visst, ibland brukar man smyga till gamla tanter och gubbar saker dom behöver för att man ser det. Men dom brukar oftast höra till gruppen som klagar minst men lider mest.

Jo precis, men om det verkligen är särskilda omständigheter tänker jag att det inte är något som kan sprida sig så alla plötsligt har det. 

Själv har jag hört minst lika mycket gnäll om hyresvärdar som ?vägrar? renovera trots behov. Och sen när det väl ska totalrenoveras så är det många som klagar på att hyrorna blir högre. Inte lätt att hålla alla nöjda hur man än gör. 

Och ja, det där med om att ska ha specialbehandlingar drabbar det alla till slut i form av högre hyra och det är det nog absolut ingen som vill ha. 

Friger skrev 2022-02-16 10:20:56 följande:
    Som fastighetsägare blir du ju tvungen till ett stambyte förr eller senare... Det är ju inget du kan låta bli.

Sen kan man väl diskutera finansieringsformen kring det hela. Det blir ofta mycket bråk kring att hyran blir så mycket högre efteråt. Och det kan jag förstå. Jag hade gärna sett ett annat system, men jag har inga bra förslag själv.

Jo, vill du ha så lite som möjligt med byggjobbare att göra ska du bo i en nyproduktion.

Just detta har jag själv tänkt på och är kluven i frågan. Känner till flera fall av kommunala bostadsbolag som totalrenoverat områden med mycket högre hyror (dubblade i vissa fall) som följd.
    Om man då tänker att det rör sig om några hundra lägenheter i ett visst område som betalat hyra under 20-30-tal år, räknade lite snabbt på 200 lägenheter med en snitthyra på 6000 och under 20 år blir det ändå närmare 300 miljoner.
    Visst borde något kunnat undansatts till underhåll för just de specifika bostäderna. Brf har ju en underhållsfond som ska täcka detta, hur har inte hyresrätter det? 
    Sen förstår jag också att pengarna används delvis till byggen på andra håll men dessa har å andra sidan svinhöga hyror som sk betala av delar av den. 
    Eftersom det är så stor brist på just billiga hyresrätter så blir det lite knepigt att så småningom göra om alla till dyra nyrenoverade med allt på topp. (De flesta får ju idag kaklade  badrum och fräscha vitvaror och parkettgolv osv)

HELT OT men kom bara att tänka på det när du nämnde finansiering. 

Snöochsot skrev 2022-02-16 18:27:37 följande:

Alltså det enda jag önskat är att de skall meddela mig om sina planer. När, hur länge ungefär, och i vilket rum. Det är allt jag bett om. Fram tills nu har de inte respekterat mig. Iaf, jag skrev igen och sade samma sak. Denna gång svarade de iaf. De skall meddela mig i fortsättningen. Det känns mycket bättre.

Även jag känner obehag när folk går in med egen nyckel utan att ha frågat mig innan. I synnerhet någon som även rotar bland mina brev, utan anledning. Förstår man inte att det inte är ok så saknar man vett.

Det var ett svar till en annan skribent.
    Det är helt rimligt att vilja ha förvarning innan någon kommer in i ens hem, och de gjorde fel om de inte förvarnade dig.
    Att rota i någons post är olagligt! 
    Anonym (Skyddssutrustning) skrev 2022-02-17 11:48:07 följande:
    Nej!  Hantverkare har skyddsutrustning, om dom tar av sig skorna och sen ex tappar en skruvdragare på foten så gäller inte försäkringen. Verkar inte vara många som har förstått detta då man ofta hör gnäll om att hantverkare skitar ner och inte tar av sig skor. 
    Har man en byggarbetsplats hemma är ju knappast skorna det som stökar ner, men jag har aldrig varit med om att en hantverkare som kommit för att laga något enkelt inte tagit av sig skorna. 
    Anonym (Skyddssutrustning) skrev 2022-02-17 13:14:03 följande:
    Spelar ingen roll om det är en byggarbetsplats. Skyddsutrustning är skyddsutrustning. Ett exempel är sotare, denne får inte ta av sig skorna. Vill du inte ha märken på mattor och golv får du lägga ut tidningar. 
    Vad har sotare med ts att göra ? Jag sa att jag aldrig varit med om att hantverkare inte tagit av sig skorna när de varit inne för mindre grejer. Vad du sen tycker, struntar jag helt ärligt fullständigt i. Jag berättar vad min erfarenhet är, inte vad du tycker de som kommit in hos mig borde göra.
    Friger skrev 2022-02-17 14:50:30 följande:
    Dom är artiga, men egentligen ska dom inget göra det. Skulle arbetsmiljöverket se det så är det inte enbart ros!

Skorna är en del av skyddsutrustningen. Dom har flera egenskaper man inte tänker på. Därför dom inte heller ska bytas ut mot jympadojor.

Nu jobbar jag inte som elektriker sedan många år men jag har ju behörighet så jag gör ju en del jobb hemma och även åt vänner. Då har jag alltid skyddsskorna på mig. Dom är nämligen garanterade att inte leda el. Gör jag fel så minskar jag risken att få strömgenomgång om jag har isolerade skor.

Ja, jag har fått ström genom mig ändå ett flertal gånger. Alla har berott på slarv kombinerat med lite otur. Belöningen är att känseln i fingrarna är dålig. Tror det beror på att nerverna inte mått så bra av behandlingen. Men är ingen doktor.
    Jag har jobbat både på högspänningslabb och med lågspänningelektronik så har själv använt mig av skyddsutrustning när det behövs. Det innebär inte att en hantverkare som kommer hem till mig för att montera garderob eller laga torktumlaren, diskmaskinen, dra fiber etc behöver ha skor på sig. 
    Friger skrev 2022-02-17 15:45:20 följande:
    Okej, men du tycker inte att skydd ska användas hemma hos dig? Lite tråkig inställning kan jag tycka.

Tja inga konstigheter, mina grabbar hade fått åka ifrån utan att göra jobbet då. Säkerheten går före. Hade du fått leta reda på någon annan.

Försöker upprätthålla en säkerhetskultur där vi är noga med att följa lagar och regler. Säkerhetskulturen är viktig, unga killar är oförståndiga nog som det är.
    Jag har aldrig tvingat av skorna på någon, säger bara att det aldrig varit något problem för de arbeten som utförts. 
Svar på tråden Byggjobbare går in med huvudnyckel utan att boka tid