Vigge85 skrev 2022-07-20 13:36:34 följande:
Jag väntade till dag 45 men min läkare ville jag skulle börja tidigare egentligen men jag hade på känn att mensen va på g så väntade lite extra. Men tillslut orkade jag inte vänta mer, men så kom mensen väldigt fort också efter jag började med provera.
Anledningen att jag inte tar letrozol efter den senaste mensen är för att gyn har stängt och jag får absolut inte försöka bli gravid med letrozol utan att ha varit på kontroll först enligt min läkare. Hon vill ha koll hur jag reagerar med den ökade dosen så man inte riskerar att få en högrisk graviditet.
Och angående provera så vill hon reglera mina cykler så jag inte får för långa, så därför ska jag börja med provera igen i dag 16 och sen ta letrozolen med dubbel dos.
Risken finns att jag får fortsätta med provera inför varje mens.
Jag får sällan ägglossningar så mina cykler kan ibland bli två månader eller mer. Och så länge vill jag inte vänta mellan alla försöken. Man blir ju inte yngre så varje månad måste man ta vara på.
Om du inte fått ägglossning så kan du nog få en fördröjd mens denna gång. Och tyvärr får du ju inte ta provera enligt din läkare av någon lustig anledning. Kan ju inte skada tycker jag. Då hade du kunnat reglera din cykel så den startar i bra tid tills gyn öppnar igen. Men nu är nog det enda du kan göra är att försöka att inte tänka på mensen så mycket, för jag tror man stressar kroppen då och kanske gör att det dröjer ännu längre. Lite att man får prestationsångest typ. Så bara relaxa så kommer den så småningom när du minst anar det.
Jag är på cd 30, och hade gärna börjat med provera för att komma vidare med ny cykel men är väl dumt nu när kliniken inte har öppnat ens, så får ta ställning när det börjar närma sig 8 augusti om jag ska ta det ändå, eller om jag bara väntar tills dess så får jag komma in på ultraljud innan jag börjar med provera. Åh jag tycker det är så jobbigt med all väntan.. ah ska försöka att inte tänka på det men är så svårt tycker jag, enda jag tänker på just nu är att jag vill bli gravid :/ men ah får försöka!
okej jag fattar, är det högriskgraviditet isåfall för att det kan vara två ägg eller fler som blir befruktade? Du kan inte få utskrivet ovitrelle då så du får ägglossning varje gång och då behöver du ju inte ta provera inför varje ny cykel? :)