• Asand

Vilka yrken har män med hög lön?

Oklart om jag lagt denna fråga i rätt ämne men hittade inget som passade riktigt. Min fråga lyder som rubriken. Med högre lön tänker jag 50000 och över (brutto). Undrar även vilka sorters kvinnor ni tror dessa män attraheras av? Och vart har man störst chans att träffa på dessa män. Tänker att de kanske inte precis hänger på Tinder i samma utsträckning :P 

Och ja hata mig så mycket ni vill, men för att citera en av mina favoritfilmer:

"Don't you know that a man being rich is like a girl being pretty? You might not marry a girl just because she's pretty, but, my goodness, Doesn't it help?"
  • Svar på tråden Vilka yrken har män med hög lön?
  • Daisy28

VD, Advokat, Läkare, CFO mfl. Krävs oftast några år på jobbet.

De letar mycket efter likar, liknade utbildning, liknande intressen, liknande karriär, liknande värdering

• sextiotalist
    Asand skrev 2022-01-31 15:03:21 följande:
    Vilka yrken har män med hög lön?

Oklart om jag lagt denna fråga i rätt ämne men hittade inget som passade riktigt. Min fråga lyder som rubriken. Med högre lön tänker jag 50000 och över (brutto). Undrar även vilka sorters kvinnor ni tror dessa män attraheras av? Och vart har man störst chans att träffa på dessa män. Tänker att de kanske inte precis hänger på Tinder i samma utsträckning :P 

Och ja hata mig så mycket ni vill, men för att citera en av mina favoritfilmer:

"Don't you know that a man being rich is like a girl being pretty? You might not marry a girl just because she's pretty, but, my goodness, Doesn't it help?"
    Du får skaffa dig en utbildning, en välutbildad man med den lönen, vill ha en partner som de är på samma våglängd som. Alla de män som jag känner, som har den lönen, lever med en kvinna som har en akademisk utbildning och har själva en akademis utbildning.
  • Asand
    sextiotalist skrev 2022-01-31 15:16:02 följande:
    Du får skaffa dig en utbildning, en välutbildad man med den lönen, vill ha en partner som de är på samma våglängd som. Alla de män som jag känner, som har den lönen, lever med en kvinna som har en akademisk utbildning och har själva en akademis utbildning.
    Jag har en akademisk utbildning. Dock "bara" en kandidat. Men kommer nog aldrig tjäna några 50000+ inom närmaste tiden då jag arbetar inom offentlig sektor. Har en lön nu på precis under 30000. Men upplever att det är fler kvinnor inom det offentliga och fler män (med akademisk utbildning) inom det privata. Frågan är väl mer hur man ska kunna möta dessa män och de kanske inte tycker att jobb inom offentlig sektor är tillräckligt "exklusivt".
  • Daisy28

Du hittar dem på Chalmers lab, Handelshögskolans seminarium, Vinges fikarum

• Kermit1561
    Asand skrev 2022-01-31 15:22:08 följande:
    Jag har en akademisk utbildning. Dock "bara" en kandidat. Men kommer nog aldrig tjäna några 50000+ inom närmaste tiden då jag arbetar inom offentlig sektor. Har en lön nu på precis under 30000. Men upplever att det är fler kvinnor inom det offentliga och fler män (med akademisk utbildning) inom det privata. Frågan är väl mer hur man ska kunna möta dessa män och de kanske inte tycker att jobb inom offentlig sektor är tillräckligt "exklusivt".
    Du får väl söka dig till områden med typiska stresssjukdomar, hjärtproblem, blodtryck, magsår etc... 
    Eller se till att bli it-kontaktperson, eller vara med i sammarbeten med forskare och näringslivet. 
  • Fjäril kär

Det finns ju andra kanske mer udda och otippade yrken som har den inkomsten också... Präst är ett sånt yrke.
    Min sambo är yrkesfiskare och har den lönen, det är dock resultatet av 30 år i branschen som egen företagare.. 

• Daisy28
    Asand skrev 2022-01-31 15:22:08 följande:
    Om du kollar din chefs chef så ligger nog lönen kring 50 000.

men om du tycker din branch betalar för dåligt, byt.
  • Anotherone

För mig är inte 50 000kr en så jättehög lön. De jag känner som  jag med 99% säkerhet kan säga har den inkomsten kunde absolut kunna hänga på Tinder, det är inget annorlunda med dem. Och inget annorlunda med de kvinnor som skulle kunna attraheras av dem heller tänker jag spontant.
    En är säkerhetsansvarig på en stor koncern, ett par "jobbar med IT" (oklart för mig exakt med vad men programmering typ?) och en jobbar inom finans.
    Jurister kan säkert också ha såna löner liksom ekonomer, controllers, projektledare, chefer inom olika verksamheter samt läkare. Vanliga människor alltså.

• Themis

Vilken ingenjör som helst som har jobbat ett tag och inte är kass på att löneförhandla.

Tandläkare, seniora projektledare, chefer inom IT, finansnissar och chefer på bank, statstjänstemän på olika myndigheter, duktiga säljare och säljchefer mm.

Präster jobbar ju i princip varje helg och storhelg som ordinarie arbetstid så jag tycker inte de har hög lön relativt vad de måste ge upp.

Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Airpod

Här kan du läsa om yrken där man tjänar mycket: www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/lonestrukturstatistik-hela-ekonomin/pong/tabell-och-diagram/yrken-med-hogst-genomsnittlig-manadslon/ 

Sedan finns det ju flera andra exempel också, som jurist med mera. Dessa män finns väl lite överallt. Nog kan man hitta en man med hög lön på tinder eller andra dejtingsidor. Annars är det väl att man måste leta i specifika kretsar eller nästla sig in i ett sådant sällskap. Man kanske måste leta upp specifika sammanhang där man vet att det finns rika människor, till exempel leta reda på något område där man vet att det bor många rika människor. 

Jag kan tänka mig att det kanske är viktigare för en man med hög utbildning att ha en kvinna som också har en hög utbildning, än vad det är för en man med en låg utbildning. Däremot värdesätter män, rent generellt, andra egenskaper än just karriär vid val av partner. Intelligens och utseende brukar vara väldigt viktigt för män vid val av kvinna. Nu verkar ju du ha en rätt okej utbildning men har du inte utseendet kan det nog bli svårt att få en man med hög lön på fall, då dessa män tenderar att ha lite fler kvinnor att välja mellan.

Svar på tråden Vilka yrken har män med hög lön?