• Spucks

Flytta till Sverige - billiga hyresrätter i Stockholm? Annan stad?

Jag funderar sedan ett tag att kanske flytta tillbaka till Sverige ett tag, efter jag har inte bott där i flera år. Och jag undrar vart jag ska flytta, om det blir av. Stockholm erbjuder sig ju eftersom det finna nog flesta jobb att söka och bra kollektivtrafik (jag har aldrig haft en bil och vill inte vara beroende av en), men jag kommer bara få ett lågavlönad jobb, typ enkel kontorsjobb.
    Finns det delar av Stockholm där man kan f
    å hyresrätter med rimlig hyra som INTE befinner sig i områden med extrem hög kriminalitet?

Finns andra tipp p
    å städer som är bra att flytta till? Som även har ett utval av bra skolor - och med bra skolor menar jag där lärarna får vara stränga, ställa krav och där det finns en viss grad av disciplin. 

• Svar på tråden Flytta till Sverige - billiga hyresrätter i Stockholm? Annan stad?
  • PH76
    Spucks skrev 2022-01-04 16:58:27 följande:

Jag funderar sedan ett tag att kanske flytta tillbaka till Sverige ett tag, efter jag har inte bott där i flera år. Och jag undrar vart jag ska flytta, om det blir av. Stockholm erbjuder sig ju eftersom det finna nog flesta jobb att söka och bra kollektivtrafik (jag har aldrig haft en bil och vill inte vara beroende av en), men jag kommer bara få ett lågavlönad jobb, typ enkel kontorsjobb.
    Finns det delar av Stockholm där man kan få hyresrätter med rimlig hyra som INTE befinner sig i områden med extrem hög kriminalitet?

Finns andra tipp på städer som är bra att flytta till? Som även har ett utval av bra skolor - och med bra skolor menar jag där lärarna får vara stränga, ställa krav och där det finns en viss grad av disciplin. 

Hur stor lägenhet behöver du och vad är billigt? Du kommer att bli förvisad till 2a handsmarknaden pga köerna vilket tyvärr drar upp priset.
  • Spucks
    PH76 skrev 2022-01-04 17:09:09 följande:
    Hur stor lägenhet behöver du och vad är billigt? Du kommer att bli förvisad till 2a handsmarknaden pga köerna vilket tyvärr drar upp priset.
    Jag behöver helst en 3a.
    Ja, vad är billigt, det är frågan Flört Jag vet inte, för det beror ju också på lönenivån i staden. Så jag letar inte inom en viss ram, utan mer efter generella tipps som "Staden X är trevlig att bo i med barn och nivån av hyran är åt det lägre hållet jämfört med resten av landet" ... ungefär såhär. För när jag vet vilka städer (eller stadsdelar i Stockholm) att titta på, kan jag få reda på vilken lön jag teoretisk kan få och vilka lägenheter som finns och kan själv räkna ut om det passar för mig.
    Jag behöver allts
    å lite vägledning vart jag ska titta, för egentligen är hela Sverige okej för mig och då blir det svårt att veta var man ska leta.
  • PH76

Jag kan bara svara för Stockholm.

En mindre 3a i innerstan kommer kosta dig runt 15k i månaden och uppåt (ett par tusenlappar mindre i närförort möjligen).

Jag tror att det är bäst att fokusera på var du kommer att kunna få jobb först, att åka långt kommunalt i Stockholm är väldigt tidskrävande och du vill gärna bo på samma sida Stockholm som du jobbar på, annars riskerar du 1-2 timmars restid enkel väg i rusningstrafik.

• Embla twopointoh
    Spucks skrev 2022-01-04 16:58:27 följande:

Finns det delar av Stockholm där man kan få hyresrätter med rimlig hyra som INTE befinner sig i områden med extrem hög kriminalitet?

Finns andra tipp på städer som är bra att flytta till? Som även har ett utval av bra skolor - och med bra skolor menar jag där lärarna får vara stränga, ställa krav och där det finns en viss grad av disciplin. 

Det råder stor bostadsbrist i Sverige, och i storstäderna, Stockholm, Göteborg och Malmö, kan det bli svårt att hitta ett förstahandskontrakt på en hyresrätt, oavsett om området är utsatt eller inte. Jag tror därför att det är bättre att du börjar "i andra ändan", kolla efter jobb först i städer med väl utbyggd kollektivtrafik (börja med regionshuvudstäderna, kanske?), så får du också ett hum om vilken nivå på lönen du kan förvänta dig. Många hyresvärdar kräver också att man har fast inkomst om man ska få ett hyreskontrakt, så du behöver nog fixa jobb först om du tänkt hyra.

När det gäller skolor med disciplin och där lärarna ställer krav, så är det väldigt olika från skola till skola. Det finns bra kommunala skolor också, men det är ett säkrare kort att söka sig till en friskola, till exempel Engelska skolan. Problemet med bra friskolor är dock att kön dit är lång.

Lycka till!

• Anonym (Hanna)

Det är svårt att hitta hyresrätter i Stockholm och Göteborg. Man kan ställa sig i bostadskö men det tar flera år innan man får en lägenhet. Andrahandsmarknaden är stor men dyr. En tvåa eller tre i Stockholm kostar ca 12-16000 kr i månaden i andra hand, och då menar jag i Stockholmsförort, inte i innerstan för där är det ännu dyrare. Kolla in halvstora städer som Linköping, Norrköping, Örebro, Uppsala, Umeå, där är det lättare att hitta något bra tror jag. Dom flesta som hyr ut vill att man har ett fast jobb. Skolan är generellt sett bra i Sverige och man behöver inte välja en privat skola för att få en bra skola. Men många gillar Engelska skolan för att den är extra sträng. Kolla upp området ni letar i så att det inte är stökigt med gäng och kriminalitet. I Stockholm, Göteborg och Malmö finns många såna områden.

• Anonym (Mindre)

Det finns getton i rätt många städer (s.k utanförskapsområden) och det är tyvärr där det oftast är lättast att få lägenhet. Jag skulle råda dig att söka dig till ännu mindre orter där det både finns jobb och lägenheter. Kollektivtrafik finns ju faktiskt på mindre orter också eller tom gångavstånd till jobbet.

• Friger

Finns lägenheter i Stockholms innerstad med överraskande låga hyror.

Men du kan ju glömma att få en sådan. Givet klientelet så är det inte den vanliga bostadskön som gäller. För så ser demografin inte ut.

Typ överklass och kulturvänster.

• Shalke04
    PH76 skrev 2022-01-04 17:44:03 följande:

Jag kan bara svara för Stockholm.

En mindre 3a i innerstan kommer kosta dig runt 15k i månaden och uppåt (ett par tusenlappar mindre i närförort möjligen).

Jag tror att det är bäst att fokusera på var du kommer att kunna få jobb först, att åka långt kommunalt i Stockholm är väldigt tidskrävande och du vill gärna bo på samma sida Stockholm som du jobbar på, annars riskerar du 1-2 timmars restid enkel väg i rusningstrafik.

Måste vänligt säga emot dig lite. Att hitta ett förstahandskontrakt i innerstaden är svårt, och då ligger väll priserna ungefär som du säger. DOCK är det mer troligt att TS får en andrahandslägenhet och då sticker priserna ordentligt. Vi hyrde ut vår BR för 23.500 kr i månaden och det var en relativt liten 2a. Har kompisar som hyr 1or för ca 10-13.000 kr.

Sen håller jag inte med om pendlingen, jobbar man innanför tullarna (och bor) kommer du ju överallt på högst 30minuter med tunnelbana? Aldrig varit med om någon som säger 1-2h pendling om man inte bor långt åt skogen.
  • Spucks

Okej, inte Stockholm med de priserna Skrattande Fast det vore smidig med skolorna (om barnet får plats), eftersom det finns strängare skolor där (engelsa skolan, tyska skolan, internationella skolor).
    Men är det även s
    å dyrt att hyra utanför innerstaden? Så länge det finns bra kollektivtrafik är det inget problem för mig.

Att börja med jobbet som n
    ågra föreslåg funkar inte för mig, för då vet jag ju inte var jag leta efter ett jobb, för jag måste först veta i vilka områden jag kan tänka mig att bo innan jag letar efter ett jobb. Alltså jag menar inte att jag ska först hyra en lägenhet och sedan hoppas att jag få ett jobb - absolut inte, jag ska inte flytta någonstans om jag inte har hittat ett jobb innan.
    Men jag m
    åste först få reda på vilka städer/områden som kommer i fråga och sedan kan jag leta efter jobb där, med vissheten att jag har råd med en lägenhet i fall jag får ett jobb där.

• Spucks
    Anonym (Hanna) skrev 2022-01-04 17:55:41 följande:

Det är svårt att hitta hyresrätter i Stockholm och Göteborg. Man kan ställa sig i bostadskö men det tar flera år innan man får en lägenhet. Andrahandsmarknaden är stor men dyr. En tvåa eller tre i Stockholm kostar ca 12-16000 kr i månaden i andra hand, och då menar jag i Stockholmsförort, inte i innerstan för där är det ännu dyrare. Kolla in halvstora städer som Linköping, Norrköping, Örebro, Uppsala, Umeå, där är det lättare att hitta något bra tror jag. Dom flesta som hyr ut vill att man har ett fast jobb. Skolan är generellt sett bra i Sverige och man behöver inte välja en privat skola för att få en bra skola. Men många gillar Engelska skolan för att den är extra sträng. Kolla upp området ni letar i så att det inte är stökigt med gäng och kriminalitet. I Stockholm, Göteborg och Malmö finns många såna områden.

Tack! Ska kolla in städerna du nämnde.
    Angående skolor: det är ju subjektiv vad som anses som bra, det var därför jag specificerade Flört
    Anonym (Mindre) skrev 2022-01-04 18:11:56 följande:

Det finns getton i rätt många städer (s.k utanförskapsområden) och det är tyvärr där det oftast är lättast att få lägenhet. Jag skulle råda dig att söka dig till ännu mindre orter där det både finns jobb och lägenheter. Kollektivtrafik finns ju faktiskt på mindre orter också eller tom gångavstånd till jobbet.

Har du några förslag på mindre orter som är bra att bo i?
Svar på tråden Flytta till Sverige - billiga hyresrätter i Stockholm? Annan stad?