• Spucks

Flytta till Sverige - billiga hyresrätter i Stockholm? Annan stad?

Jag funderar sedan ett tag att kanske flytta tillbaka till Sverige ett tag, efter jag har inte bott där i flera år. Och jag undrar vart jag ska flytta, om det blir av. Stockholm erbjuder sig ju eftersom det finna nog flesta jobb att söka och bra kollektivtrafik (jag har aldrig haft en bil och vill inte vara beroende av en), men jag kommer bara få ett lågavlönad jobb, typ enkel kontorsjobb.
    Finns det delar av Stockholm där man kan f
    å hyresrätter med rimlig hyra som INTE befinner sig i områden med extrem hög kriminalitet?

Finns andra tipp p
    å städer som är bra att flytta till? Som även har ett utval av bra skolor - och med bra skolor menar jag där lärarna får vara stränga, ställa krav och där det finns en viss grad av disciplin. 

• Svar på tråden Flytta till Sverige - billiga hyresrätter i Stockholm? Annan stad?
  • Spucks
    PH76 skrev 2022-01-04 17:09:09 följande:
    Hur stor lägenhet behöver du och vad är billigt? Du kommer att bli förvisad till 2a handsmarknaden pga köerna vilket tyvärr drar upp priset.
    Jag behöver helst en 3a.
    Ja, vad är billigt, det är frågan Flört Jag vet inte, för det beror ju också på lönenivån i staden. Så jag letar inte inom en viss ram, utan mer efter generella tipps som "Staden X är trevlig att bo i med barn och nivån av hyran är åt det lägre hållet jämfört med resten av landet" ... ungefär såhär. För när jag vet vilka städer (eller stadsdelar i Stockholm) att titta på, kan jag få reda på vilken lön jag teoretisk kan få och vilka lägenheter som finns och kan själv räkna ut om det passar för mig.
    Jag behöver allts
    å lite vägledning vart jag ska titta, för egentligen är hela Sverige okej för mig och då blir det svårt att veta var man ska leta.
  • Spucks

Okej, inte Stockholm med de priserna Skrattande Fast det vore smidig med skolorna (om barnet får plats), eftersom det finns strängare skolor där (engelsa skolan, tyska skolan, internationella skolor).
    Men är det även s
    å dyrt att hyra utanför innerstaden? Så länge det finns bra kollektivtrafik är det inget problem för mig.

Att börja med jobbet som n
    ågra föreslåg funkar inte för mig, för då vet jag ju inte var jag leta efter ett jobb, för jag måste först veta i vilka områden jag kan tänka mig att bo innan jag letar efter ett jobb. Alltså jag menar inte att jag ska först hyra en lägenhet och sedan hoppas att jag få ett jobb - absolut inte, jag ska inte flytta någonstans om jag inte har hittat ett jobb innan.
    Men jag m
    åste först få reda på vilka städer/områden som kommer i fråga och sedan kan jag leta efter jobb där, med vissheten att jag har råd med en lägenhet i fall jag får ett jobb där.

• Spucks
    Anonym (Hanna) skrev 2022-01-04 17:55:41 följande:

Det är svårt att hitta hyresrätter i Stockholm och Göteborg. Man kan ställa sig i bostadskö men det tar flera år innan man får en lägenhet. Andrahandsmarknaden är stor men dyr. En tvåa eller tre i Stockholm kostar ca 12-16000 kr i månaden i andra hand, och då menar jag i Stockholmsförort, inte i innerstan för där är det ännu dyrare. Kolla in halvstora städer som Linköping, Norrköping, Örebro, Uppsala, Umeå, där är det lättare att hitta något bra tror jag. Dom flesta som hyr ut vill att man har ett fast jobb. Skolan är generellt sett bra i Sverige och man behöver inte välja en privat skola för att få en bra skola. Men många gillar Engelska skolan för att den är extra sträng. Kolla upp området ni letar i så att det inte är stökigt med gäng och kriminalitet. I Stockholm, Göteborg och Malmö finns många såna områden.

Tack! Ska kolla in städerna du nämnde.
    Angående skolor: det är ju subjektiv vad som anses som bra, det var därför jag specificerade Flört
    Anonym (Mindre) skrev 2022-01-04 18:11:56 följande:

Det finns getton i rätt många städer (s.k utanförskapsområden) och det är tyvärr där det oftast är lättast att få lägenhet. Jag skulle råda dig att söka dig till ännu mindre orter där det både finns jobb och lägenheter. Kollektivtrafik finns ju faktiskt på mindre orter också eller tom gångavstånd till jobbet.

Har du några förslag på mindre orter som är bra att bo i?
  • Spucks
    tillfälligbesökare skrev 2022-01-04 19:52:16 följande:

För att öht ha chans på ett förstahandskontrakt i Stockholm så behöver du ha minst 8-10 års kötid. Efter 8-10 år har du chans att få en bostad i förorterna längre ifrån tullarna. Möjligen kan du få en lägenhet med kortare tid (5-7 år) men då är det nyproduktion främst och det är dyrt (från 7000 för en minimal etta och uppåt. En trea ligger på 11-12000 i bästa fall).

Du kan ju förstås ta ett andrahandskontrakt men det är oftast inte särskilt billigt och villkoren är sällan toppen, du får vara beredd att flytta ofta och det är väl inte optimalt om man har barn. Lyssnade på en dokumentär igår om en kvinna som blev legit utbränd av att ha flyttat runt på Ströms andrahandsmarknad i 8 år.

Sen kanske du ska vara beredd på att ?enkla kontorsjobb? inte är vanligt förekommande på den svenska arbetsmarknaden. ?Enklare jobb? i Sverige är de med sämre arbetstider, som t ex hemtjänsten, matbutiker, personlig assistent osv.

Jag stryker nog Stockholm från listan Flört
    Ang
    ående jobb: jag har flera gånger sökt på måfå rund om i landet om det finns jobb jag är kvalificerad för och de finns - som handläggare, kundservice, administration på skolor/universiteter och liknande. Det är sånt jag menar.
  • Spucks
    Anonym (norran) skrev 2022-01-04 20:15:46 följande:

Det är bostadsbrist i näst intill hela landet. Även om det fortfarande finns en bild av att det bara är i Stockholm, Göteborg och Malmö man behöver ha minst 10 års kötid för ett förstahandskontrakt för hyresrätt. 
    Spontant skulle jag nog tippa på att alla städer som har en högskola eller ett universitet, där är det möjligtvis värre eller svårare att få tag på lägenhet. Och i princip i alla kustkommuner från norr till söder. 

Själv flyttade jag till Luleå för studier och blev kvar med jobb sen. Det tog 11 års kötid att hitta ett förstahandskontrakt till rimlig hyra, och det var bara sista halvåret innan jag hittade lägenhet som jag ens kvalificerade mig för att få gå på visningar. Har hänt lite i stan dom senaste åren och det kommunala bolaget har sålt ut mycket bestånd till privata värdar (som konceptrenoverat upp lägenheterna och höjt hyrorna med nästan 50%) så hos dom privata värdarna kan det gå lite fortare, men med saftig hyra som följd. Finns lite nyproducerat också men även dom hyrorna är sjukt höga. 

Brorsan bor i Umeå och det är samma där, minst 10 år för att få ett okej förstahandskontrakt. 

hurvibor.se/bostader/laget-i-kommunerna/

Usch, det låter ju inte bra alls! Men tack för länken, det är faktist jättesmidig för att få en generell uppfattning.
    Annars 
    återstår staden jag bodde i tidigare, för där har jag stått i bostadskön i snart 12 år nu.
  • Spucks
    felix le chat skrev 2022-01-04 20:44:11 följande:
    där har du svaret ! 12 år vartsomhelt i sverige utom stockholm kan du komma långt på.  vart bor du idag ?
    Ja, 12 år räcker där. Enligt deras information är det ungefär 5-10 år man behöver, beroende på bostad, så det borde inte vara ett problem. Men jag har gärna fler alternativ så jag kan fundera på var jag vill bo, om jag faktist bestämma mig att flytta tillbaka. Jag tyckte om staden, men jag fruktar att det blir alltför konstig att flytta tillbaka till samma ställe efter nästan 10 år.

Jag bor i Österrike just nu.
  • Spucks
    felix le chat skrev 2022-01-04 21:10:09 följande:
    ok du får nog vara realist om du återvänder.
    är du katolik ?

Om ja så kanske din församling kan kontakta församlingen i stockholm och se
    om någon har bostad att hyra ut. Vet flera från Italien, Portugal mm som fått boende den vägen.  bara ett tips.
    Jo, jag är realistisk, jag hör mig om bara. Jag vet ju inte ens om jag kommer att flytta, haha. 
    Nej, jag är inte katolik, men tack för tippset i alla fall, det finns ju kanske någon annan som läser det och har nytta av det.

Anonym (Mindre) skrev 2022-01-04 21:19:21 följande:
    Det beror på hur litet vi pratar om. Jag bodde i Ödeshög förr och stortrivdes. Valfri ort i västra småland. Nån mindre utmed E 4:an norröver.
    Hmmmm, alltså teoretisk kan det vara hur lite som helst, fast med tanke på att jag inte ska skaffa bil borde det inte vara för lite, så att allt man behöver i vardagen (plus saker som tex. en simhall) finns i staden och man kan lätt ta sig till en större stad om man tex. vill gå på teater någon gång.
    Anonym (Via) skrev 2022-01-04 22:21:33 följande:

Börja med att söka jobb i småstäder och flytta till det ställe som kan erbjuda dig ett jobb. Många kommuner ger förtur i bostadskön för folk utifrån som fått jobb i kommunen och småstäder har mycket rimligare hyror. Och du behöver inte bil heller för det är så litet att du kan cykla överallt (om du är pigg o frisk).

Fundera över om du vill bo vid kusten eller inlandet och vilken landsände du föredrar. Sen går du in på Platsbanken och börjar leta.

Har du inget som knyter dig till någon särskild plats kan du ju unna dig att söka jobb på fantastiska platser du skulle vilja prova att bo på. Jag hade nog valt en ö, Öland (hade då valt Färjestaden pga närheten till Kalmar), Gotland, Tjörn osv.

Eller fjällvärlden, Jokkmokk eller Kiruna! Men du kanske har fått nog av berg och längtar efter slätten? Då har du tex Vara på västgötaslätten och Vadstena på östgötaslätten. Eller Alingsås. Det är en söt liten stad med vacker stadskärna och fina badplatser.

Västervik verkar också så fint, med skärgården och så.

Men undvik trakterna kring Skelefteå. Det är total bostadsfrenzy där efter att de börjat bygga en batterifabrik.

Det är svårt, för jag vet ju inte vad ja vill, haha. Mycket låter fint. Fast hav vore bra, kanske, för jag har aldrig bott vid havet, det är något nytt. Norrland vore också kul - lite utmaning och även det något nytt med extrema skillnader gällande ljuset under vintern/sommaren och så ska det ju vara otrolig vackert där också. Öarna har jag också tänkt på, det kan jag säkert tycka om. Ska kolla in dina tipps!

Sedan lockar även 
    Åland - Finland fast på svenska Skrattande
    Anonym (Hyresrätter) skrev 2022-01-04 22:33:15 följande:

Hur är det med hyresrätter i västerort är det dyrt 

Ska kolla det, tack!
    Men efter vad andra skrev här, tycker jag nog att hela Stockholm faller bort, tyvärr.
  • Spucks
    Anonym (B) skrev 2022-01-04 23:40:22 följande:
    Listan är tyvärr inte så uppmuntrande...
    Ja, fast det är ju ändå bra att ha lite översikt.
    Anonym (Via) skrev 2022-01-05 00:50:23 följande:
    Jag bor i en kuststad... :-P Långt ifrån alla kuststäder är turistpackade sommaridyller.

Och vad jag vet är varken Alingsås, Vara, Varberg, Jokkmokk eller Kiruna några kuststäder.

Fast Kiruna var visst ett dåligt val vad gäller tillgång på bostäder.
    Vilken kuststad är det du bor i? Förslag på fler?
    Anonym (Gotland) skrev 2022-01-05 00:58:05 följande:
    Gotland är bara att glömma utan runt 10 år i bostadskön.

Jag fick en lägenhet nyligen här, kostade 14 år i kön. En tvåa utanför muren men hyfsat nära.
    Ja, det har jag räknad med att Gotland är nog väldig svårt att få något boende, det är för fint där.
    Anonym (Hanna) skrev 2022-01-05 08:14:47 följande:

Vackra och mysiga mindre städer som inte har nämnts: Östersund, Jönköping, Arvika, Lund, Halmstad, Mora.

Tack, de ska jag kolla.

• Spucks
    Anonym (08) skrev 2022-01-05 09:41:07 följande:
    Nej.
    Spucks skrev 2022-01-04 16:58:27 följande:
    Finns andra tipp på städer som är bra att flytta till? Som även har ett utval av bra skolor - och med bra skolor menar jag där lärarna får vara stränga, ställa krav och där det finns en viss grad av disciplin. 
    Nej.

Det är Sverige du talar om. Det "strängaste" du kan få i skolväg är Engelska Skolan. Finns i många kommuner och har rykte om sig att vara "sträng" och fokuserad på ordning men är inte särskilt sträng om man jämför med skolsystemet i många andra länder.
    Engelska skolan är okej för mig, utifrån vad jag har hört. Samma med internationella skolor och tyska skolan (fast den finns tyvärr bara i Stockholm). Ja vill alltså inte ha något som han hör från tex. Sydkorea, men strängare än en "vanlig" svensk skola, för hur eleverna beter sig där tycker jag är hemsk.
    Anonym (J) skrev 2022-01-05 10:23:18 följande:

Älskar Stockholm, vi köpte en nyproducerad trea för 2,9 miljoner. Inte särskilt dyrt här, en bit utanför stan. Jag skulle varmt rekommendera Stockholm men du verkar redan har strukit det.

Gotland skulle jag verkligen inte rekommendera. Växte upp där.

Jag har aldrig bott i Örebro men har hört mycket gott om den staden. Även Norrköping och Linköping.

Om jag var tvungen att flytta från Stockholm skulle jag välja Örebro. Umeå och mysiga Malmö är också alternativ men tyvärr för långt bort från familjen.

Västerås är bra om du vill jobba i Stockholm (högre löner), går snabbt att ta tåget in. Samma med Köping, Sala etc.

Det hjälper tyvärr inte mig, som är beroende av en hyresrätt Flört Eller är det även hyresrätter som är billigare där du bor? Vart är det i så fall?
    Vad är det som är negativt för dig med Gotland?

De andra ska jag kolla. Jag vet inte varför, men Ume
    å locker mig ganska mycket just nu.
    Anonym (Mindre) skrev 2022-01-05 13:47:00 följande:
    Nja, Jönköping är diskutabelt. Inte så liten stad längre pga högskolan och vacker- nej, det har byggts mycket fult de senaste åren. Men Huskvarna- mindre och mysigare, men nära Jönköping.
    Fula hus stör mig inte, så länge det är trevlig att bo där.
    Junibarn skrev 2022-01-06 01:18:19 följande:

Nyköping är en mysig stad. Liten men det mesta finns. Närhet till havet o naturen och bara 1 timme till Sthlm, 40 min till Norrköping

Tack, det ska jag också kolla.
  • Spucks
    Anonym (J) skrev 2022-01-06 08:19:29 följande:
    Nej, hyresrätterna är nog svindyra här också. Om det ens finns några...

Gotland är för mycket bondvischan. Jobbigt om man inte följer normerna etc. Folk är obildade och inskränkta. Inte alla naturligtvis men en stor del av befolkningen.

Sen är det arbetsmarknaden, bostadsmarknaden (lång kötid), avståndet till resten av världen, det dåliga utbudet på roliga saker och restauranger...
    Tack, det låter ju inte bra om Gotland, om det är så. Men det hade nog ändå fallit bort, pga bristen av hyresrätter.
  • Spucks
    Anonym (J) skrev 2022-01-06 13:57:17 följande:
    Det är ju bara min erfarenhet dock. Men det är svårt med hyresrätter. En vän flyttade till Stockholm för att det var så svårt att hitta boende...
    Haha, okej, då måste det ju vara nästan omöjligt att hitta en lägenhet på Gotland.
    Usch, varför ska det vara så svårt att hitta en bostad som inte befinner sig i Rinkeby eller Rosengård!?
  • Spucks
    Anonym (kustbo) skrev 2022-01-06 16:11:42 följande:
    Hur många år har du i bostadsköerna?
    Ja, för du vet väl att det finns otaliga?
    Jag står tyvärr bara i en enda bostadskö - där har jag tillräklig med poäng, men hade gärna valt flytta något annanstans.
    Anonym (norran) skrev 2022-01-06 18:16:40 följande:
    Umeå är fint, skulle nog kunna tänka mig att bo där själv när jag är less på Luleå. 
    Vill dock påpeka, som jag sagt tidigare, att det är galet svårt att få hyreslägenhet där. Gissar att du inte har några köpoäng i någon bostadskö i Umeå?

Sen en sak till, du har inte riktigt skrivit vad för slags enkla jobb du är ute efter men det kan vara riktigt svårt att få jobb i Umeå. Dels kvalificerade (även om det är lite lättare med en examen, dock så slåss man med en massa andra med examen pga det stora universitetet), men också okvalificerade på grund av att det bor så sjukt mycket studenter där. Så jag skulle definitivt säkra ett jobb innan jag började leta bostad. 
    Oi, just det, det var ju svårt där också. Jag visste ju att det är dyrt att bo i Sverige, men att det ska vara SÅ svårt att få en hyreslägenhet hade jag verkligen inte räknad med Rynkar på näsan Då kanske det blir staden jag bodde i innan ändå, eller jag stannar där jag är just nu.

Att det kan vara s
    å svårt att flytta till Sverige ....
  • Spucks
    Anonym (norran) skrev 2022-01-06 18:16:40 följande:
    Umeå är fint, skulle nog kunna tänka mig att bo där själv när jag är less på Luleå. 
    Vill dock påpeka, som jag sagt tidigare, att det är galet svårt att få hyreslägenhet där. Gissar att du inte har några köpoäng i någon bostadskö i Umeå?

Sen en sak till, du har inte riktigt skrivit vad för slags enkla jobb du är ute efter men det kan vara riktigt svårt att få jobb i Umeå. Dels kvalificerade (även om det är lite lättare med en examen, dock så slåss man med en massa andra med examen pga det stora universitetet), men också okvalificerade på grund av att det bor så sjukt mycket studenter där. Så jag skulle definitivt säkra ett jobb innan jag började leta bostad. 
    Jag glömde: det är i riktning kundservice och administraiv arbete som passar mig. Det finns nog en del, både hos privata företag och hos myndigheter och universiteter där jag uppfyller kraven, men jag vet ju såklart inte hur många sökande som finns och hur stor chans jag har att få ett av jobben. Men i alla fall har jag börjat leta och jag ska söka jobb som passar, även om de jag just nu hittat inte kommer i fråga (för kort varsel), bara för att se vilken respons jag får (dvs. om jag blir bjuden på interview) och om jag har en chans. Då blir det lite enklare att veta om det är rimlig att tro att jag kommer att hitta ett jobb.
    Men nej, jag ska inte flytta innan jag har ett jobb, för jag vill sedan inte st
    år där och vara tvungen att ta jobb jag inte vill ha. Antingen hittar jag ett jobb innan, eller jag stannar där jag är.
  • Spucks
    Anonym (norran) skrev 2022-01-06 21:15:22 följande:
    Får jag fråga, hur länge har bott utomlands? Det har ju varit bostadsbrist ett bra tag. 
    Snart 8 år sedan. Och då hade jag ingen koll på bostadsmarknaden, för jag brydde mig inte. Jag bodde i en studentbostad och stod i kön till kommunala lägenheter i min stad och hade ändå inga planer att flytta till en annan stad i landet.
  • Spucks
    Glinda från Oz skrev 2022-01-06 22:02:33 följande:

Krav och disciplin räknas tyvärr som misshandel i skolan idag så det kommer du ha svårt att hitta en skola som har. Vill någon prata och störa så ska den personen få göra det enligt svenska modellen, en lärare som säger till blir skickad till rektorn. 

Ja, jag vet, det var största anledningen för mig att lämna landet 2014, med min då 9 åring. Hon led i skolan, lärde sig nästan ingenting och hennes beteende blev värre och värre. Innan hon började skolan visste jag tyvärr inte hur hemsk det är. Nu vet jag bättre, så gällande andra barnet vet jag vad jag ska titta på när jag väljer skola.

Det är ocks
    å varför Åland står hög på listan - skolorna där ska vara bra och stränga, som i resten av Finland, vad jag har hört.
  • Spucks
    Aliona skrev 2022-01-06 22:53:05 följande:
    Jag förstår dig. Vi funderar på att flytta ifrån Sverige nu när det snart är dags för vårt barn att börja skolan.
    Har ni någon idé vart ni ska flytta? Jag hade gärna flattat till Finland, men det är tyvärr nästan omöjligt att få jobb där om man inte kan finska och inte har ett bristyrke. Och finska är ju så svårt att lära sig, så det kan jag inte lära mig här hemma och uppnå en bra nivå.
    Jag har även tänkt p
    å Norge och kanska Danmark, men har inte kollat hur lätt/svårt det är med jobb och boende där.
Svar på tråden Flytta till Sverige - billiga hyresrätter i Stockholm? Annan stad?